۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۷
  یخ تحریم‌ها با حق برداشت ویژه آب می‌شود
کارشناس مسائل اقتصادی:

یخ تحریم‌ها با حق برداشت ویژه آب می‌شود

کارشناس اقتصادی گفت: اولین پیام استفاده از حق برداشت ویژه، ذوب‌شدن آرام‌آرام یخ تحریم‌های ایران است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، عباس علوی راد، کارشناس اقتصادی درباره دیدار رئیس‌کل بانک مرکزی بعد از چند دهه با رئیس صندوق بین‌الملل پول و اجازه استفاده از حق برداشت ویژه به خبرنگار ایبِنا گفت: این اتفاق از دو جنبه برای کشور پیامدهای مثبتی به همراه خواهد شد.

وی درباره این پیامدها ابراز کرد: نکته اول دررابطه‌با تحولات بازار ارز به‌ویژه بازار ارز غیررسمی است. این موضوع در واقع می‌تواند تحولات بازار ارز غیررسمی را در کنار آنکه در یک یا دو ماه گذشته یک ثبات نسبی قابل‌قبولی هم در آن برقرار شده، ساماندهی کند و در پایداری، ادامه و حتی وضعیت بهتر بازار ارز غیررسمی مؤثر واقع شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه اظهار داشت: جنبه دوم آن که مهم‌تر هم به‌حساب می‌آید، موضوع حل مشکل تورم است. حق برداشت ویژه از بُعد انتظارات تورمی برای کارگزاران اقتصادی ایران مؤثر واقع خواهد شد. به یاد داریم که در جریان اوج بحران کرونا و وام‌هایی که این نهادهای بین‌المللی به‌منظور مدیریت آن برای کشورهای مختلف در نظر می‌گرفتند، برخی از کشورها که خصومت چند ساله با ایران داشتند، دراین‌رابطه سنگ‌اندازی‌های قابل‌ملاحظه‌ای انجام دادند تا مانع انجام این کار شوند که این مسئله برای کشور ما با مشکلاتی همراه شد.

علوی راد دراین‌رابطه اضافه کرد: اولین پیام آشکار اتفاق روی داده این خواهد بود که یخ تحریم‌های ایران آرام‌آرام در حال ذوب‌شدن است و تبلور این ذوب‌شدن یخ تحریم‌ها از دو منظر بازار ارز غیررسمی به طور خاص و پایین کشیدن شعله‌های تورمی به‌طورکلی مؤثر واقع شده و خود را نشان می‌دهد.

وی در ادامه تأکید کرد: مطالعات شرایط موجود نشان می‌دهد، درصورتی‌که شدت تحریم‌ها و عوامل مؤثر بر آن دستخوش تغییر شود، کاهش شدت تحریم‌ها اگرچه در کوتاه‌مدت اثرگذاری کمتری خواهد داشت، اما در میان و بلندمدت می‌تواند در مهار تورم و کنترل آن، به‌خصوص در سالی که به مهار تورم مزین شده، مؤثر واقع شود و انشا الله این اتفاق خواهد افتاد.

کد خبر: ۲۲۴٬۳۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha