۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵
دامداران از جنگل ابر اخراج شدند؛ جلوگیری از خسارت، بهانه اقدام
بازار گزارش می‌دهد؛

دامداران از جنگل ابر اخراج شدند؛ جلوگیری از خسارت، بهانه اقدام

شاهرود- یکی از مشکلات و معضلات جنگل ابر که به تازگی به ثبت جهانی نیز رسیده، حضور دامداران و چراگاه‌های غیر مجاز است موضوعی که سبب می‌شود تا این جنگل دچار خسارات فراوانی از لحاظ اقتصادی و محیط زیست شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: حضور دامداران در جنگل ابر شاهرود که یکی از مهمترین اکوتون های هیرکانی در روی کره زمین محسوب می شود همواره از چالش های منابع طبیعی بوده است چالشی که سال ها است دست از سر جنگل ابر برنداشته و باعث پدید امدن خسارات فراوان اقتصادی و طبیعی به آن شده است.

در حقیقت در میان فقدان سیاست های درست حفاظتی از جنگل و منابع طبیعی باید گفت متاسفانه جنگل ابر چه از لحاظ گردشگری و چه دامداری و مرتعداری در حال مصرف شدن است نه استفاده و نه تنها سالانه این جنگل رشدی ندارد بلکه در چهار دهه اخیر میزان وسیعی از آن تخریب هم شده است.

حتی گاهی دیده می‌شود که برخی دامداران برای مرتع‌داری جنگل را به عمد آتش می‌زنند تا بعد از مدتی زمین مسطح و بی درختی مملو از چمن پدید آید و بتوانند در آن مرتع‌داری کنند موضوعی که البته اثبات آن در دادگاه و محاکم بسیار دشوار است اما بررسی‌های خبرنگار بازار نشان می‌دهد که صحت دارد.

برخورد جدی با متخلفان
حمیدرضا کشاورزیان در گفتگو با خبرنگار بازار، از اخراج متصرفان اراضی جنگل ابر و دامدارانی که به‌صورت غیرقانونی اقدام به چرای دام در جنگل ابر کرده بودند، خبر داد و ابراز کرد: طی چند مرحله به دامدارانی که در جنگل ابر حضور داشتند و اقدام به ساختن آغل با توری و پایه و… کرده بودند تذکر داده شد تا این مکان را تخلیه کنند.

وظیفه‌داریم مراتع و تمام اراضی را کنترل و مورد پایش قرار دهیم مراتعی که حتی سنددارند نیز برای هرکدام مقدار مشخصی دام تعیین‌شده که ما باید نگذاریم در وهله نخست دام غیرمجاز وارد این مراتع شود

وی افزود: وقتی این تذکرها نادیده گرفته شد، مأموران ما با همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضائی به محل رفته و لوازم این دامداران را ضبط کردند که در محل ایستگاه اطفای حریق منابع طبیعی ابر نگهداری می‌شود.

رئیس منابع طبیعی شاهرود ضمن بیان اینکه ما وظیفه‌داریم مراتع و تمام اراضی را کنترل و مورد پایش قرار دهیم مراتعی که حتی سنددارند نیز برای هرکدام مقدار مشخصی دام تعیین‌شده که ما باید نگذاریم در وهله نخست دام غیرمجاز وارد این مراتع شود و ثانیاً دام غیر به این مناطق ورود نکند و همچنین همیشه دامداری که پروانه چرا دارد در مرتع خود باشد، گفت: این قانون برای همه مراتع صدق می‌کند و ما موظف به پایش و رصد دائم هستیم.

کشاورزیان در پاسخ به این سؤال که چرا شورای اسلامی ابر مجوز چرای دام در جنگل را صادر می‌کند،بیان کرد: من به‌شخصه هنوز نامه شورای ابر را ندیده‌ام و نمی‌دانم که چرا این اتفاق رخ‌داده است.

بساط سوء استفاده برچیده شد
صبح چهارشنبه هفته گذشته با حضور یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان شاهرود آغل‌های غیرمجاز ساخته‌شده در جنگل ابر تخریب و دامدارانی که به‌صورت غیرقانونی اقدام به حضور در جنگل و چرای دام می‌کردند از مراتع این جنگل اخراج شدند.

گویا شورای اسلامی روستای ابر نیز طی نامه‌ای موافقت خود را با چرای دام این افراد اعلام کرده، این در حالی است که اولاً جنگل ابر به دلیل ثبت جهانی در یونسکو غیرقابل مرتع‌داری است و ثانیاً مجوز چرای احتمالی از سوی منابع طبیعی باید صادر شود نه شورای اسلامی ابر.

دخل و تصرف در ابر ممنوع
محسن شرفی کارشناس محیط‌زیست در گفتگو با خبرنگار بازار، بابیان اینکه دخل و تصرف در جنگل به‌خصوص در حوزه دامداری می‌تواند ضررهای هنگفتی به محیط وارد سازد، بیان کرد: سُم کوب کردن گیاهان و پوشش گیاهی جنگل باعث می‌شود که گیاهان دوباره نرویند همچنین به‌واسطه علوفه‌ای که به دام‌ها داده می‌شود معمولاً کود آن‌ها باعث رویش گیاهانی مانند گندم در بین جنگل می‌شود که این سنخیتی با آن محیط ندارد.

طبیعت راه ادامه حیات خودش را می‌داند لذا نباید در آن دخل و تصرف کرد

وی افزود: این گیاهان علاوه بر اینکه آب موردنیاز دیگر گیاهان جنگلی را به خود می‌کشند، فرصت رشد دیگر گیاهان را هم نمی‌دهند درنتیجه حضور دام در جنگل‌ها هیچ نفعی ندارد.

این کارشناس بابیان اینکه می‌بایست محیط طبیعی را به حال خود رها کرد، گفت: طبیعت خودش راه ادامه حیات خودش را می‌داند لذا نباید در آن دخل و تصرف کرد.

ابر گنجینه ملی
سعید آقایان از  فعالان محیط‌زیست نیز به خبرنگار بازار، می‌گوید: باید اهتمام بیشتری نسبت به نگهداشت جنگل‌های هیرکانی داشت زیرا که این جنگل‌ها درواقع یک نوع گنجینه ملی هستند.

وی بابیان اینکه می‌بایست طبیعت را به حال خود گذاشت زیرا خودش می‌تواند راه توسعه و ترمیم و رشد خود را بیابد، ابراز می‌کند: هر وقت انسان در طبیعت اقدامی کرد به نابودی آن منجر شد لذا نباید در جنگل‌ها تصرفی کرد زیرا خسارات شدید طبیعی و اقتصادی به ما وارد می‌شود.

آقایان تأکید کرد: شش سال پیش دو یوز به نام‌های دلبر و کوشکی از شاهرود به تهران و پارک پردیسان منتقل شدند آن زمان تمام دوست داران محیط‌زیست نسبت به این عمل اشتباه هشدار دادند اما کسی گوشش بدهکار نبود اما امروز پس از شش سال و حالا که این دو یوز پیر شده و قدرت باروری شان را هم از دست داده اند مسئولان به این نتیجه رسیده ند که باید به طبیعت بازگردند و میلیارد ها تومان هزینه هم فایده‌ای نداشت و امروز به این نتیجه رسیده ایم که باید می گذاشتیم طبیعت کار خودش را می کرد.

می توان از جنگل ابر درآمد بیشتری داشت
دیگر کارشناس حوزه گردشگری و منابع طبیعی با بیان اینکه جنگل ابر یک اکوتون است و اصلاً جنگل گردشگری نیست، ابراز می کند: این گنجینه ملی در فهرست جهانی ثبت شده و این بدان معنی است که باید برای حفظش بیشتر کوشید.

می‌توان با برگزاری تورهای گردشگری حرفه ای شامل اساتید دانشگاه، پژوهشگران گیاه شناسان، جانور شناسان، خاک شناسان و ده ها مورد دیگر از دانشگاه ها و مراکز علمی میلیاردها تومان درامد در طول سال کسب کرد

الهام طبسی ضمن بیان اینکه باید دانست جنگل ابر یک اکوتون است نه تفریح‌گاه، ابراز کرد: می‌توان با برگزاری تورهای گردشگری حرفه ای شامل اساتید دانشگاه، پژوهشگران گیاه شناسان، جانور شناسان، خاک شناسان و ده ها مورد دیگر از دانشگاه ها و مراکز علمی میلیاردها تومان درامد در طول سال کسب کرد اما معلوم نیست چرا مسئولان محلی جنگل با این ارزش جهانی را به روی مردم باز کرده اند تا روز به روز خسارات اقتصادی آن بیشتر شود.

وی می افزاید: از ابر می توان میلیارد ها تومان درامد داشت اما نه به این شکل حاضر بلکه با ترویج گردشگری مسئولانه، علمی، عکاسی، زیست شناسی، گیاه شناسی و ... چرا نباید یک دانشگاه برای اعزام ۱۰ پژوهشگر حوزه گیاهان هیرکانیان مبلغ ۱۰ میلیون تومان نپردازد و آیا این مبالغ می توانند در سال درامد بهتری ایجاد کنند یا رها کردن جنگل و ورود بی رویه گردشگران ؟

سُم کوب کردن گیاهان در جنگل ابر
دامداران با حضور در جنگل ابر علاوه بر سُم کوب کردن پوشش گیاهی، نقش بسزایی در تخریب محیط‌زیست دارند و از سال‌ها قبل حضورشان در جنگل ابر، با مخالفت شدید منابع طبیعی و محیط‌زیست روبرو بود و حال که جنگل ابر در فهرست یونسکو نیز ثبت‌شده این مخالفت تشدید یافته است.

از سوی دیگر نگاه مسئولان استانی و شهرستانی به این جنگل که یک اکوتون ناب در دنیا محسوب می‌شود و بیش از سه میلیون سال قدمت دارد بیشتر نگاه گردشگری است در حالی که می‌توان از طریق گردشگری علمی و دانشگاهی و ... هزاران برابر درآمد بیشتری کسب کرد. متاسفانه در این زمینه هیچ برنامه ای وجود ندارد.

به عبارت دیگر جنگل ابر که در زمره جنگل‌های هیرکانی و به‌جای مانده از دوران یخبندان است بیشتر در حال مصرف شدن هستند تا استفاده و تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از ۴۰ درصد این جنگل‌ها در ایران طی سالهای اخیر نابود شده اند.

کد خبر: ۲۲٬۴۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha