۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲
ضرورت ورود نوآوری به زنجیره ارزش فرش
رئیس مرکز ملی فرش عنوان کرد

ضرورت ورود نوآوری به زنجیره ارزش فرش

رئیس مرکز ملی فرش با بیان اینکه جامعه فرش ایران نباید از تغییر بهراسد گفت: با بهره‌مندی از هوش مصنوعی روند شستشوی فرش دستباف را متحول کرده‌ایم.

به گزارش بازار، فرح‌ناز رافع رئیس مرکز ملی فرش پیش از ظهر امروز (۱۰ خردادماه) در جشنواره نوآوری و کارآفرینی زنجیره ارزش فرش دستباف و پنجمین جشنواره تجلیل از فعالان حوزه فرش دستباف استان زنجان که در جهاددانشگاهی استان زنجان برگزار شد، ضمن تشریح اقدامات مرکز ملی فرش در حوزه فرش دستباف بر ضرورت حمایت از ایدهای خلاقانه، بیمه اجتماعی قالیبافان، توجه به بازاریابی وبازارسازی، تامین مواد اولیه مرغوب وبا کیفیت، ضرورت بازاریابی، سلیقه یابی وسلیقه سازی و... تاکید کرد.

رافع با بیان اینکه در حوزه آموزش و توانمندسازی از دانش‌روز بهره نگرفته و هنوز نحوه آموزش‌ها همانند گذشته است، تاکید کرد: در حوزه رنگرزی نیز با مشکل مواجه هستیم و استان‌هایی که یک روزی تولیدکننده دانه‌های رنگزا بودند، دیگر نیستند و دانه‌های رنگزا به کشور وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه فرش کالایی صددرصد اقتصاد مقاومتی است، ولی امروزه ارز برای آن هزینه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی، در حال وارد کردن دانه رنگزا، پشم، ابریشم و ... هستیم و این موارد به‌دلیل دقت نداشتن در آموزش است. باید بدانیم آموزش فقط بافتن گره نیست و مباحثی مثل اصلاح نژاد دام بسیار مهم است.

رئیس مرکز ملی فرش با بیان اینکه در بحث طراحی نیز باید دو مساله را مدنظر قرار دهیم، تصریح کرد: به این‌صورت که باید سلیقه جهان را کسب کرده و سلیقه‌سازی کنیم. همچنین باید به دانش روز مسلح شویم و از ابزارهای نوین استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا مراکز رشد و خانه‌های خلاق راه‌اندازی شود، افزود: با بهره‌مندی از هوش مصنوعی بحث قالی‌شویی را متحول کرده‌ایم و به‌دنبال طراحی و اجرای پرتابل ماشین پشم‌شویی هستیم.

رافع با اشاره به اینکه باید دوباره بلند شویم و حرکت کنیم که لازمه این کار فقط مسلط بودن به ابزارهای نوین و دانش روز است، اضافه کرد: با بهرمندی از هوش مصنوعی در بازاریابی، کارهای بزرگی می‌توان انجام داد. ضمن اینکه از همه کسانی که در حوزه تولید فرش کار می‌کنند و تاجر هستند، می‌خواهم حتما جوانان را در کنار خود داشته باشند و از آن‌ها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه زنجیره فرش دستباف ایرانی تنها بافت فرش نیست و برای جوان‌های متعددی می‌توان ایجاد شغل کرد، تصریح کرد: در این دولت تلاش می‌کنیم تا برای اولین‌بار دیپلماسی اقتصادی، فرهنگی و توسعه صادرات غیر نفتی با فرش دستباف را ایجاد کنیم.

رئیس مرکز ملی فرش افزود: امروزه قالی‌بافانی داریم که در حوزه فرش روی لباس کار می‌کنند و کارهایی جدیدی انجام می‌دهند و با قیمت بالاتر می‌فروشند و این خلاقیت و نوآوری در بحث تولید بسیار مهم است؛ پس افراد نباید از تغییر بترسند، درحالی که جامعه فرشی‌مان از تغییر می‌ترسند.

وی با بیان اینکه هنری داریم که عظمتش بسیار بالا است، ادامه داد: پیام زنان ایران زمین از دیرباز؛ صلح، آرامش، امنیت، عشق، مهر و محبت بوده و در همه نقش‌ها و طرح‌ها این را می‌بینم. ما پیام‌هایمان را با فرش به جهان فرستادیم، ولی روایتگری انجام نشده و محتوا نساخته‌ایم.

رافع با تاکید بر اینکه خلاقیت و نوآوری باید در زنجیره ارزش فرش وارد شود، گفت: برای تاریخ فرش دستباف ایران روایت‌گری نداشتیم، ولی در مرکز ملی فرش ایران، مستند روایتگری فرش از ۲۵۰۰ سال پیش تا به امروز در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه بیمه عشایر جایگزینی برای بیمه تامین اجتماعی است و طبق توافق‌نامه‌ای که منعقد شده قالی‌بافان بدون پرداخت وجه می‌توانند بیمه صندوق عشایر را به اجتماعی منتقل کنند، افزود: نباید اینگونه باشد که یک بافنده عمری در حوزه فرش کار کند و سرانجام نیز بیمه‌ای نداشته باشد.

رئیس مرکز ملی فرش با بیان این که بیشتر هنرمندان قالی‌باف بانوان هستند و بیمه زنان خانه‌دار در این حوزه می‌تواند فرصت خوبی باشد، یادآور شد: دولت در شرایط انقباضی به سر می‌برد، ولی در همین دولت در حوزه فرش اقداماتی همانند ایجاد تفاهم‌نامه با تامین اجتماعی صورت گرفته و در این شرایط بیش از ۲ هزار نفر را جایگزین بیمه‌ای کرده‌ایم.

وی ادامه داد: بحث صادرات و فروش اهمیت زیادی دارد و پیشران صنعت فرش دستباف است، زیرا فرش متعلق به مردم بوده و اقتصاد آن مردمی است و در رشد ناخالص ملی جایگاه ویژه‌ای دارد.

گفتنی است در پایان مراسم تفاهم‌نامه توسعه همکاری‌های نوآوری، فناوری، آموزشی، فرهنگی و پژوهشی جهاددانشگاهی و اداره‌کل صمت استان زنجان با در نظر گرفتن سرمایه‌ها و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل مادی، اجتماعی و معنوی آن‌ها در راستای هم‌افزایی و توانمند سازی علمی، فنی و زیرساختی یکدیگر منعقد شد.

کد خبر: ۲۲۴٬۰۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha