۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
تصویب ۱۴ میلیارد دلار اعتبار برای بهینه‌سازی مصرف سوخت در حوزه حمل‌ونقل

تصویب ۱۴ میلیارد دلار اعتبار برای بهینه‌سازی مصرف سوخت در حوزه حمل‌ونقل

مدیر بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه سازی­ مصرف سوخت گفت:­ شورای اقتصاد سه مصوبه با هدف توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی به ویژه ریلی و مترو تصویب کرده است.

به گزارش بازار، مریم مهدی نژاد مدیر بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، گفت: ناترازی انرژی در حوزه گاز و فرآورده‌های نفتی مشهود است و اولویت، مربوط به صنایع و نیروگاه هاست که بسیار انرژی بر هستند.

وی افزود: سوخت برای این گروه از مصرف کنندگان بسیار ارزان است و اگر سیاست قیمتی در کنار سایر سیاست‌ها برای صنایع و نیروگاه‌ها اجرا نشود، انگیزه‌ای برای بهینه‌سازی مصرف سوخت و افزایش بهره‌وری انرژی نخواهند داشت.

این مقام مسئول با اشاره به لزوم بررسی‌های کارشناسی در حوزه جوانب اجتماعی چنین طرح‌هایی بیان کرد: تعیین نرخ پلکانی روی قبوض با همین هدف در قوانین بودجه درج می‌شود تا فردی که کمتر مصرف می‌کند، یارانه بیشتری روی قبض بگیرد و پرمصرف‌ها به سمت غیریارانه‌ای شدن بروند.

وی درباره کاهش مصرف سوخت در بخش حمل‌ونقل نیز گفت: دولت باید توسعه حمل‌ونقل عمومی را با اولویت ریلی و مترو در دستور کار قرار دهد که در همین راستا، دی پارسال، مصوبه‌ای در شورای اقتصاد به تصویب رسید تا بالغ بر ۴ میلیارد دلار برای توسعه حمل‌ونقل عمومی مانند تاکسی، اتوبوس، مینی بوس و دوچرخه اشتراکی در شهرها تخصیص داده شود.

مهدی نژاد با ابراز امیدواری برای همکاری وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها در اجرای این مصوبه گفت: این موضوع گام مهمی برای کاهش مصرف سوخت خواهد بود و به موازات آن، بحث توسعه مترو را در نظر گرفته ایم تا وزارت نفت، بحث بازپرداخت ۲.۶ میلیارد دلار به سرمایه گذاران از محل صرفه جویی را انجام دهد.

وی تاکید کرد: در حوزه برون شهری هم مصوبه‌ای داریم که بالغ بر ۷.۵ میلیارد دلار می‌توانیم برای حمایت از این طرح‌ها انجام دهیم.

مدیر بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با تاکید بر اهمیت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در کاهش مصرف سوخت بیان کرد: پیشنهادی را برای شورای اقتصاد ارسال کرده ایم تا بتوانیم بالغ بر ۶ میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان سنگین تخصیص دهیم، زیرا مصرف بسیار بالایی در خوردوهای سنگین داریم.

وی همچنین گفت: علاوه بر این مسائل سخت افزای، یکسری سیاست‌های نرم افزاری برای هوشمند سازی مصرف سوخت در بخش حمل‌ونقل هم می‌تواند موثر باشد، زیرا با سرمایه گذاری پایین، بهره وری بالایی نسبت به بسیاری از سیستم‌های سخت افزاری خواهد داشت.

این مقام مسئول ادامه داد: سامانه پایش هوشمند ناوگان برون شهری (سپهتن) و درون شهری (سیپاد) اگر به طور کامل پیاده شوند، تخصیص سوخت بر اساس پیمایش واقعی و مدیریت مصرف انجام خواهد شد که در مبارزه با قاچاق سوخت هم موثر است.

وی درباره لزوم مدیریت هوشمند بار هم گفت: بخش زیادی از ناوگان باری، یکسر خالی تردد می‌کنند؛ یعنی بالغ بر ۳۰ تا ۴۰ درصد ناوگان به علت این که به دنبال بار می‌گردند، خالی تردد می‌کنند، آن هم با نفتِ گاز (گازوئیل) که قیمت بسیار پایینی دارند.

مهدی نژاد تاکید کرد: اگر بتوانیم زیرساخت‌ها و بازارگاه‌هایی ایجاد کنیم، می‌تواند کمک شایسته‌ای در این مسئله داشته باشد.

وی درباره ناوگان تولیدی جدید هم گفت: استانداردهای مصرف سوخت در این حوزه تدوین و ابلاغ شده و لازم است که همکاری صورت گیرد تا کاهش مصرف سوخت در این حوزه رخ دهد.

مدیر بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت بیان کرد: میانگین مصرف سوخت خودروهای داخلی حدود ۷.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است؛ استانداردهای اتحادیه اروپا که بیشتر بر اساس انتشار کربن دی اکسید است، می‌گوید که میزان انتشار کربن دی اکسید خودروهای تولیدی باید ۹۵ گرم در هر کیلومتر مسافت باشد، یعنی حدود پنج لیتر مصرف بنزین در ۱۰۰ کیلومتر مسافت در حالی که این رقم برای خودروهای داخلی، بالای ۱۶۰ گرم در هر کیلومتر است.

وی اضافه کرد: امیدواریم که برنامه‌ای به خودروسازان داده شود و آن‌ها ملزم به اجرای آن شوند تا این روند کاهشی شود؛ درباره خودروهای وارداتی نیز استاندارد مصرف سوخت، یکی از استانداردهای اجباری است که باید نظارت بر اجرای آن توسط سازمان استاندارد انجام شود.

کد خبر: ۲۲۳٬۹۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha