۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
علی آبادی با خودروی برقی می آید؟| چالش وزیر پیشنهادی صمت با ۱.۶ میلیون تعهد خودرویی
بازار تحلیل می کند

علی آبادی با خودروی برقی می آید؟| چالش وزیر پیشنهادی صمت با ۱.۶ میلیون تعهد خودرویی

ظاهرا ساخت ایستگاه شارژ خودروهای برقی و تولید خودروی برقی اس یو وی با همکاری کرمان خودرو، منجر به معرفی عباس علی آبادی، مدیرعامل مپنا، به عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس شورای اسلامی شده است.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور خبر معرفی عباس علی آبادی مدیرعامل مپنا را به عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد. از هم اکنون تا زمان دریافت رای اعتماد وزیر پیشنهای صمت با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، عباس علی آبادی با سابقه فعالیت در صنایع انرژی و نیرو باید به بررسی علت و معلول شرایط صنعت و بازار خودرو بپردازد. علی آبادی ناآشنا به صنایع خودروسازی نیست، و البته که اصلاح ساختار و افزایش تیراژ تولید خودرو، به وزیری مدبر و برنامه ای مدون در شرایط فعلی نیاز دارد.

در ادامه به بررسی چالش های آینده علی آبادی در صنعت خودرو می پردازیم:

مدیرعاملی مپنا با سابقه معاونت وزیر نیرو

عباس علی آبادی، فارغ‌التحصیل مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مکانیک با گرایش تبدیل انرژی از دانشگاه‌های صنعتی شریف و دانشگاه تهران و درجه دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با گرایش کنترل است. علی آبادی در کارنامه علمی خود تدریس موتورهای درون سوز در دانشگاه های کشور و ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر را دارد.

در سابقه فعالیت علی آبادی، مدیرعاملی مپنا و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی در زمان سکان داری پرویز فتاح، بیشتر از هر فعالیت دیگر وی قابل توجه است. فعالیت اصلی وی در زمینه نیروگاهی است و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون ۳ را عهده دار بوده، شاید این موضوع بتواند سبب بهبود وضعیت انرژی صنایع برای افزایش تیراژ تولید شود.

علی آبادی سوار بر خودرو برقی ساکن خیابان سمیه می شود؟|چالش وزیر صمت جدید با ۱.۶ میلیون خودرو تعهد

علیرغم اینکه عباس علی آبادی متخصص انرژی است، اما علاقمندی وی به صنعت خودرو از دولت دوازدهم با احتمال سکان داری گروه صنعتی ایران خودرو آغاز شد. علی آبادی با ایجاد واحد خودرویی در مپنا به نام شرکت «مکو» فعالیت رسمی خود در زمینه ساخت خودروهای برقی را آغاز کرد

خودروی برقی، علی آبادی را ساکن خیابان سمیه کرد!

علیرغم اینکه عباس علی آبادی متخصص انرژی است، اما علاقمندی وی به صنعت خودرو از دولت دوازدهم با احتمال سکان داری گروه صنعتی ایران خودرو آغاز شد. علی آبادی با ایجاد واحد خودرویی در مپنا به نام شرکت «مکو» فعالیت رسمی خود در زمینه ساخت خودروهای برقی را آغاز کرد. این واحد در مشارکت با یک خودرو خودروساز چینی محصولی به نام MAPEV-V۲ را تولید کرد. هرچند که این محصول هنوز تولید انبوه و عرضه بازار نشده، اما فعالیت های خودرویی این مجموعه به این محصول منوط نمی شود. چرا که مپنا نخستین ایستگاه شارژ خودروهای برقی، تامین قطعات و ساخت اتوبوس برقی با همکاری ایران خودرو دیزل، احداث شرکت نبکا با همکاری کرمان خودرو جهت تولید انبوه به نام اسکای ول را در کارنامه دارد. علاقمندی عباس علی آبادی به صنعت خودرو و کارنامه وی در صنعت انرژی منجربه انتخاب و معرفی وی به عنوان وزیر صمت از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی شده است. با توجه به اینکه یکی از اهداف دولت سیزدهم تولید و عرضه خودروهای برقی به بازار است، حضور عباس علی آبادی در وزارت صمت می تواند منجربه تکمیل پروژه های محصولات الکتریکی خودروسازان و افزایش تولید این نوع محصولات با رویکردی جدید باشد.

علی آبادی سوار بر خودرو برقی ساکن خیابان سمیه می شود؟|چالش وزیر صمت جدید با ۱.۶ میلیون خودرو تعهد

سخت ترین چالش علی آبادی در وزارت صمت ساماندهی صنعت و بازار خودرو است. چرا که این وزارتخانه در حال حاضر خودروسازان را متعهد به عرضه ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو کرده است، تولید این میزان خودرو نیازمند ۲۵۰ همت نقدینگی است

در صورتی که علی آبادی موفق به اخذ رای اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شود، سخت ترین چالش وی ساماندهی صنعت و بازار خودرو است. چرا که وزارت صمت در حال حاضر خودروسازان را متعهد به عرضه ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو کرده است. این درحالی است که بنابه اعلام زنجیره تامین خودروسازان به رسانه «بازار» بزرگترین خودروساز کشور به دلیل عدم تامین ارز، عدم نقدینگی و تاخیر در تامین قطعات با ۳۰ درصد افت تولید مواجه شده است. از سوی بازار خودرو با تقاضای انباشت ۲.۵ میلیون دستگاه خودرو مواجه است. فعالان صنعت خودرو معتقدند که تولید ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو نیازمند ۲۵۰ همت نقدینگی است، در صورتی که علی آبادی به عنوان وزیر صمت جدید موفق به یافتن منابعی برای تامین این نقدینگی نباشد، با اوصاف مذکور خود را برای مواجه شدن با خودروهای ناقص باید آماده کند.

از آنجایی که علی آبادی باید به مجلس شورای اسلامی برنامه های خود را جهت ساماندهی صنعت خودرو اعلام کند، کارشناسان شرط اصلی نیل به توفیق وی در صنعت خودرو را عدم دخالت در مدیریت آن می دانند. چرا که دولت ها دو خودروساز بزرگ را به منزله حیات خلوت نگاه می کنند، این نگاه مغایر با منافع ملی و قواعد درست اداره یک بنگاه اقتصادی است.

برکسی پوشیده نیست که مافیای خودروسازی و قطعه سازی، این صنعت را دچار مشکلات عدیده کرده است، لذا علی آبادی به عنوان وزیر صمت جدید باید عزم جدی برای معرفی این مافیا را داشته باشد

سیدرضا فاطمی امین در زمان استیضاح در خانه ملت بارها واژه مافیا را بیان کرد، برکسی پوشیده نیست که مافیای خودروسازی و قطعه سازی، این صنعت را دچار مشکلات عدیده کرده است، لذا علی آبادی به عنوان وزیر صمت جدید باید عزم جدی برای معرفی این مافیا را داشته باشد. بارها موافقان، منتقدان و تمامی کارشناسان در مصاحبه با رسانه «بازار» اعلام کردند که مدیران ناکار آمد و بیگانه نسبت به مشکلات صنعت خودرو به مثابه طبیبان غیر متخصص و ناآگاهی هستند که بدون شناخت، اقدام به درمان بیمار درحال احتضار می‌کنند. می‌دانیم که صنعت خودرو ایران گرفتار بیماری است که با مسکّن درمان نمی‌شود. برای نجات آن قطعا باید نسخه شفا بخش و حتی جراحی تجویز کرد.

کد خبر: ۲۲۳٬۸۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha