۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
گنج آلبلاغ اسفراین در معدن فراموشی
بازار گزارش می دهد

گنج آلبلاغ اسفراین در معدن فراموشی

بجنورد- معدن آلبلاغ شهرستان اسفراین در پی خواب زمستانی مسئولان مربوطه مورد غفلت قرار گرفته، معدنی که با وجود ظرفیت و قابلیت‌های بسیار می‌تواند در رشد اقتصادی استان مؤثر باشد اکنون باید در بحبوحه بی توجهی مسئولان خراسان شمالی سردرگم شود.

به گزارش بازار، در شرایط فعلی اقتصاد کشور و به دنبال آن استان خراسان شمالی و تحریم های گسترده اقتصادی، یکی از مهم ترین مزیت‌های کشور برای گذر از این بحران، تکیه بر منابع معدنی و پتانسیل‌های بالقوه آن است تا از این طریق تهدیدها به فرصت تبدیل شوند.

با توجه به نقش معدن در بازار جهانی، یکی از مهم ترین و اساسی ‌ترین پایه‌های اقتصاد هرکشوری را می توان منابع معدنی و ذخایر تحت الارضی آن کشور دانست و کشور ما نیز به دلیل وجود ذخایر اورانیوم، زغال سنگ و سنگ آهن در جایگاه بالایی در فهرست جهانی قرار دارد و بر روی کمربند آهن، روی، سرب و مس و طلا جای گرفته است.

بدون تردید بهره برداری از معادن کشور، یک عامل مثبت و مهم در رشد و توسعه اقتصادی است، خوشبختانه استان های بسیاری در کشور از جمله خراسان شمالی از پتانسیل معدنی بالایی برخوردار هستند اما گاها مورد بی توجهی و غفلت مسئولان قرار می گیرند که همین امر موجب عدم بهره برداری و بی نصیب ماندن از نقش موثر آن در توسعه اقتصاد و اشتغال این استان می شود.

به عنوان مثال معدن آلبلاغ شهرستان اسفراین که این روزها برداشت های غیرمجاز از آن و جان باختن چند نفر از شهروندان خراسان شمالی بر سر زبان ها افتاده اکنون در بحبوحه بی توجهی مسئولان سردرگم مانده است.

معدن آلبلاغ اسفراین در ارتفاعات سخت گذر به همین نام و در محدوده پارک ملی ساریگل واقع در شمال شرق این شهرستان قرار دارد. معدنی با کانسارهای سرب و روی که به دلیل ساختار رگه‌ای بودن کانسارها موادی با عیار بالا در خود جای داده است و در صورت بهره برداری از آن به طور حتم اقتصاد استان و ایجاد اشتغال سیر صعودی خواهد داشت.

صادرات بخش معدن بسیار بالاتر از بخش صنعت اقتصادی است

افزایش سرمایه‌ گذاری و بهره وری کل عوامل تولید در بخش معدن و صنایع معدنی، درآمد دولت و خانوارها را در هر دو گروه شهری و روستایی افزایش می دهد که اگر یک استراتژی درست و دقیق برای اکتشاف و بهره برداری از معادن انجام شود به طور حتم از کوچ بی رویه افراد تحصیل کرده‌ و حتی شاغلان نقاط محروم کشور از جمله خراسان شمالی به سایر شهرها جلوگیری می کند.

خراسان شمالی با توجه به موقعیت جغرافیایی و پتانسیل های بالقوه علاوه بر بخش گردشگری و کشاورزی در بخش صنعت و معدن نیز ظرفیت های بالایی دارد که معادن به عنوان تأمین کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع در امر خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد و افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه یک کشور و استان نقش آفرین خواهد بود.

نکات و عوامل مثبت بهره برداری از یک معدن بی شمار است که بالاترین درصد صادرات، جلوگیری از توسعه حاشیه نشینی و مهاجرت به شهرها، کاهش معضل بیکاری، ایجاد اشتغال پایدار، رشد اقتصادی استان، بازگشت نیروی کار و رونق مناطق محروم نمونه ای از تاثیرات مثبت یک معدن است.

همانطور که گفته شد، صادرات بخش معدن نسبت به تولید ناخالص داخلی(GDP)، بسیار بالاتر از بخش صنعتی و سایر بخش های اقتصادی است و در صورت بهره برداری از معدن آلبلاغ، خراسان شمالی هم مانند سایر نقاط در بخش صادرات مواد معدنی رشد چشمگیری خواهد داشت.

در کنار تمام مزیت هایی که می توان به واسطه معدن آلبلاغ در خراسان شمالی بهره مند شد، اکنون بهره برداری‌های غیرمجاز و غیر اصولی از منابع معدنی آلبلاغ از ماه‌های گذشته تاکنون جان ۶ نفر را گرفته و موجب مصدومیت چند نفر نیز شده است که می توان گفت فشار اقتصادی، بیکاری و سختی معیشت افراد را مجبور به حضور در این معدن کرده است.

در صورت توجه مسئولان به ساماندهی معدن آلبلاغ به طور میانگین برای یک هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می شود اما چنانچه فکری برای ساماندهی و مدیریت این معدن نشود بیم آن می‌رود که تلفات بیشتری بدهد و آن وقت بجای اینکه یکی از با ظرفیت‌ترین معادن کشور را داشته باشیم و به آن افتخار کنیم، شرمنده از این باشیم که این معدن برای افرادی که ناگزیر به تامین مخارج زندگی خود از این طریق هستند تبدیل به دالان مرگ شده است.

همیشه خراسان شمالی را با عنوان استان محروم یاد می‌کنیم اما باید بدانیم محرومیت تنها عقب ماندگی از نظر امکانات نسبت به سایر استان‌ها نیست، بلکه محرومیت واقعی عدم استفاده بهینه از استعدادها و قابلیت‌های خدادادی است که به استان ما داده شده و نه تنها از این قابلیت استفاده نمی‌شود بلکه آن را به تهدیدی برای جان انسان‌ها تبدیل می‌کنیم.

کد خبر: ۲٬۲۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha