۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
تامین مالی ۲۰۰ هزار مسکن مهر باقیمانده| بهره برداری قابل توجه واحدهای مسکونی مهر در شهریور
سرپرست بانک مسکن در گفتگو با «بازار» اعلام کرد

تامین مالی ۲۰۰ هزار مسکن مهر باقیمانده| بهره برداری قابل توجه واحدهای مسکونی مهر در شهریور

عسکری، سرپرست بانک مسکن با تاکید بر اینکه ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده را تامین مالی و آنها را به سرانجام خواهیم رساند گفت: تعداد قابل توجهی از این واحدها در شهریور ماه به بهره برداری می رسند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: طرح نهضت ملی مسکن با توجه به اینکه از سوی بانک ها مورد توجه قرار گرفته به نظر می رسد سرعت به خود بگیرد. در میان بانک های بزرگ و دولتی در کشور، بانک تخصصی مسکن در میان تمام بانک ها به لحاظ توجه و پرداخت تسهیلات به بخش مسکن رتبه نخست را دارد.

علی عسکری سرپرست بانک مسکن معتقد است که بانک مسکن در پرداخت تسهیلات رتبه نخست هستیم. در حوزه مسکن و پرداخت تسهیلات در نهضت ملی مسکن رتبه اول هستیم.

او همچنین در خصوص تامین مالی پروژه های نیمه تمام طرح مسکن مهر نیز اینطور عنوان می کند که بانک مسکن علاوه بر نهضت ملی مسکن، ۲۰۰ هزار واحد مسکونی که از طرح مسکن مهر باقیمانده است را هم تامین مالی می کند.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با علی عسکری سرپرست بانک مسکن را با هم می خوانیم:

بانک مسکن در میان بانک های کشور به لحاظ رتبه بندی بانک هشتم هستیم یعنی هفت بانک در ایران از بانک مسکن بزرگتر هستند اما بانک مسکن به اندازه خود و ظرفیتی که دارد تامین مالی و تجهیز مالی می کند

* عملکرد بانک مسکن در پرداخت تسهیلات به نهضت ملی مسکن چگونه بوده است؟

بانک مسکن به تعهدات خود در نهضت ملی مسکن عمل کرده است و علیرغم اینکه بانک های دیگر خیلی اقبال نشان نداده اند بانک مسکن به دلیل اینکه یک بانک تخصصی بوده است و خود را متعهد به انجام و اجرای آن می دانست این ماموریت اجتماعی را انجام داد. و امسال هم تلاش ما این است که در سطح تعهدات خود ماموریت خود را انجام دهیم. اما به هر حال به دلیل اینکه بانک مسکن ظرفیت منابعی مشخصی دارد نمی تواند تمام تعهدات نهضت ملی مسکن را پوشش دهد. بانک مسکن در میان بانک های کشور به لحاظ رتبه بندی بانک هشتم هستیم یعنی هفت بانک در ایران از بانک مسکن بزرگتر هستند اما بانک مسکن به اندازه خود و ظرفیتی که دارد تامین مالی و تجهیز مالی می کند. به هر حال انتظار این بود که تمامی بانک‌ها برای این طرح به میدان بیایند و حدود ۲۰ درصد مانده خالص تسهیلات را در تولید مسکن هزینه کنند. در ۱۸ ماه گذشته برخی از بانک‌ها هستند که اصلا وامی پرداخت نکرده‌اند و برخی دیگر به‌ غیر از بانک مسکن، استقبال چندانی نشان نداده‌اند.

* می توان گفت که در پرداخت تسهیلات به بخش مسکن در میان بانک های کشور همچنان پیشتاز هستید؟

در پرداخت تسهیلات به بخش مسکن رتبه نخست را داریم. در حوزه مسکن و پرداخت تسهیلات در نهضت ملی مسکن نیز رتبه اول هستیم.

* در دوره ای که مسکن مهر به اوج خود رسیده بود نیز بانک مسکن همکاری خوبی بر خلاف سایر بانک ها در تامین مالی پروژه مسکن مهر داشت.

بانک مسکن علاوه بر نهضت ملی مسکن، در پروژه مسکن مهر نیز بسیار خوب عمل کرده است حتی باید به این موضوع تاکید کرد که در حال حاضر تلاش دارد تا تامین مالی واحدهای مسکن مهر باقیمانده را در اسرع وقت انجام دهد. در این خصوص باید اعلام کنم که ۲۰۰ هزار واحد مسکونی که از طرح مسکن مهر باقیمانده است بانک مسکن تامین مالی خواهد کرد.

برخی از واحدهای مسکن مهر بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که با هماهنگی که با وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است قرار است تا پایان شهریور این واحدهای مسکونی واگذار شوند

* چه تعداد واحد مسکن مهر تا پایان تابستان تامین مالی و واگذار می شود؟

برخی از واحدهای مسکن مهر بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که با هماهنگی که با وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است قرار است تا پایان شهریور این واحدهای مسکونی واگذار شوند.

* پس باید گفت که همواره در طرح های بزرگی مثل مسکن مهر و طرح نهضت ملی مسکن، بانک مسکن به وظایف خود عمل در تامین مالی به خوبی کرده است؟

بانک مسکن به تعهدات خود در طرح نهضت ملی مسکن عمل کرده است و علیرغم اینکه بانک های دیگر خیلی اقبال نشان نداده اند اما بانک مسکن به دلیل اینکه یک بانک تخصصی بوده است و خود را متعهد به انجام و اجرای آن می دانست این ماموریت اجتماعی را انجام داد. بانک مسکن در میان بانک های کشور به لحاظ رتبه بندی بانک هشتم است. یعنی هفت بانک در ایران از بانک مسکن بزرگتر هستند اما ما به اندازه خودمان و ظرفیت خودمان تامین مالی و تجهیز مالی کنیم. البته باید تاکید کنم که تعدادی از بانک‌های بزرگ کشور که در تامین منابع نهضت ملی مسکن تاثیرگذار هستند جلساتی را با وزیر راه و شهرسازی برگزار کرده‌اند تا در ساخت‌وساز مسکن مشارکت کنند.

در سال ۱۴۰۱ خالص تسهیلاتی که بانک مسکن پرداخت کرده است حدود ۱۳۲ هزار میلیارد تومان بوده است. بیش از ۹۰ درصد این ۱۳۲ هزار میلیارد تومان مستقیم و غیر مستقیم مربوط به بخش مسکن است

* آماری از میزان پرداخت تسهیلات ارائه کنید که نشان دهد چه میزان رشد در پرداخت داشتید؟

در سال ۱۴۰۱ خالص تسهیلاتی که بانک مسکن پرداخت کرده است حدود ۱۳۲ هزار میلیارد تومان بوده است. بیش از ۹۰ درصد این ۱۳۲ هزار میلیارد تومان مستقیم و غیر مستقیم مربوط به بخش مسکن است. در بین بانک ها تنها بانکی که وزن زیادی از مسئولیت اجتماعی مربوط به مسکن است بانک مسکن باشد. در قالب نهضت ملی مسکن ماموریت و مسئولیتی که به بانک مسکن محول شده است تقریبا سال اول ۶۳ هزار میلیارد تومان و امسال هم قرار است ۸۱ هزار میلیارد تومان پرداخت شود. آن ۶۳ هزار میلیارد تومان مورد اشاره برای ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بوده است و این ۸۱ هزار میلیارد تومان هم با توجه به رشد تورم تقریبا برای ۲۰۰ هزار واحد مسکونی است. بانک مسکن در سال اول طرح نهضت ملی مسکن به تعهدات خود رسیده است. در حال حاضر ۲۳۲ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن تامین مالی شده که ۲۰۰ هزار واحد مسکونی آن برای سال اول و مابقی برای سال دوم است.

از آن مبلغ ۶۳ هزار میلیارد تومان که مربوط به سال اول بود تا الان ۸۳ هزار میلیارد تومان پرداخت و قرارداد منعقد شده است. برای ۲۳۲ هزار واحد مسکونی قرارداد منعقد شده است که مبلغ ریالی این تعداد واحد مسکونی ۸۳ هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است. در قراردادهای منعقد شده بعد از این که در طرح نهضت ملی مسکن پروژه تعریف می شود و زمین به پیمانکار تخصیص پیدا می کند و پروژه آغاز می شود مردم سهم الشرکه خود را آماده و واریز می کنند و بانک هم سهم الشرکه خود را تخصیص می دهد. از محل این دو سهم الشرکه پروژه تامین مالی می شود.

کد خبر: ۲۲۳٬۷۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha