۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
سریال تکراری پرواز مرغ از سفره ها| قیمت ها اوج گرفت
بازار از کرمان گزارش می دهد؛

سریال تکراری پرواز مرغ از سفره ها| قیمت ها اوج گرفت

کرمان- کمبود مرغ در حالی در کرمان تکرار می شود که مردم گوشت سفید را جایگزین گوشت قرمز کرده بودند و حالا مجبورند این محصول پروتئینی را با قیمت بالای ۸۰ هزار تومان آن هم بعد از جستجوی طولانی تهیه کنند.

بازار؛ گروه استان ها: بار دیگر شاهد التهاب و آشفتگی در بازار مرغ در کرمان هستیم و مردم به سختی قادر به تهیه آن هستند. این روزها کرمانی ها برای تهیه مرغ باید به چندین فروشگاه بروند تا بتواند حداقل نیاز خود را تهیه کرده و بر سر سفره ببرند.

این درحالیست که به دلیل قیمت بالای گوشت قرمز بسیاری از خانواده ها قادر به تهیه آن نبوده و گوشت سفید را به دلیل قیمت کمتری که دارد جایگزین کرده اند. اما حالا گرانی گوشت مرغ هم به دیگر چالش های اقتصادی خانواده ها اضافه شده است و مردم با قیمت های متفاوتی که بالای ۸۰ هزار تومان است و گاهی حتی به ۹۲ هزار تومان هم رسیده است، این ماده پروتئینی را خریداری می کنند.

مسئولان پاسخگوی گلایه های مردم باشند

رضا بهرامی یکی از شهروندان کرمانی به بازار گفت: برای خرید مرغ به چندین مغازه مراجعه کردم که موجود نبود و در آخرین مغازه موفق به خرید یک عدد مرغ با قیمت ۸۳ تومان شدم.

مریم قربان نژاد یکی از فروشندگان مرغ در کرمان هم به بازار چنین گفت: مرغ به وفور در مغازه موجود نیست و علت این وضعیت را نمی دانم. مدتی است که مقدار مرغ موجود در بازار کم شده است. در برخی روزها به دلیل کم بودن مرغ، آن را به صورت سهمیه بندی به مردم می فروختیم.

زهرا قربانی هم در گفتگو با بازار با اشاره به کمبود مرغ، اظهار کرد: این فشار همیشه روی مردم است. مردم پس از گرانی گوشت قرمز دلشان به گوشت مرغ خوش بود. تهیه مرغ با قیمت بالای ۸۰ هزار تومان برای بسیاری از مردم دشوار است. جالب این است که وقتی کالایی کم می شود، وقتی که زیاد می شود همراه با افزایش قیمت است. چرا باید چنین باشد؟ مسئولان در این زمینه باید پاسخگوی مردم باشند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: وضعیت کنونی بازار مرغ یک التهاب یا بحران نیست بلکه یک روال طبیعی است. تا رسیدن به یک ثبات نیاز است با برنامه ریزی هایی که در حال انجام است به حدی برسیم که بتوانیم بازار را متعادل کنیم.

محمدعلی اسماعیلی ادامه داد: مهر، آبان، آذر، دی و حتی بهمن ماه از مردم خواهش می کردیم برای جلوگیری از زیان تولیدکنندگان مرغ مازاد را خریداری و در یخچال های خانه هایشان ذخیره کنند. در آن دوره به دلیل تولید بیش از نیاز متاسفانه مرغ تولیدکنندگان روی دستشان می ماند.

وی گفت: از طرفی در سطح ملی این اتفاق افتاد که وقتی قیمت جوجه یک روزه پایین می آید، بخشی از مرغ مادر حذف و تولید جوجه کم می شود این مشکل باعث می شود در سیکل بعدی که سه یا شش ماه بعد اتفاق می افتد با کمبود جوجه یک روزه مواجه شویم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان اظهار کرد: در دو سه سال گذشته بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در حال رفتن به سمت یکسری سامانه ها هستیم که برنامه جوجه ریزی، کشتار، توزیع در آن انجام می شود. در خصوص استان کرمان سامانه های مختلفی در حال راه اندازی است.

اسماعیلی گفت: اکنون هم بازار را با بهره گیری از مازاد تولید سال گذشته تنظیم می کنیم. در استان کرمان حدود یک هزار و ۲۰۰ تن مرغ منجمد مرغداران که قبل از سال خریداری شده است در این یکی دو ماه توزیع کرده ایم و توانستیم بازار را متعادل کنیم.

نیاز روزانه کرمان به ۱۷۰ تن مرغ

وی نیاز روزانه استان کرمان را به طور متوسط بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ تن مرغ دانست و ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ تن این میزان به صورت مرغ گرم در شهرستان ها توزیع می شود و مابقی نیاز استان را سعی می کنیم به صورت منجمد به دست مردم برسانیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان میانگین تولید روزانه مرغ در کرمان ۱۱۰ تن است، افزود: کشتارگاه ها که مرغ را کشتار می کنند مرغ را در اختیار مشتری ها یا صنوفی که با آنها کار می کنند، قرار می دهند. بر این اساس امروز ممکن است در یک محله یا فروشگاهی مرغ موجود نباشد چرا که کشتارگاه مورد نظرشان کشتار نداشته است؛ اما کشتارگاه های دیگر کشتار انجام داده اند و در دیگر محله ها مرغ موجود باشد.

اسماعیلی عنوان کرد: برنامه داریم که این ۱۱۰ تن را به یک شکلی مدیریت کنیم که به تقریبا به همه صنوف و فروشگاه ها مرغ برسد.

وی گفت: در حال برنامه ریزی هستیم تا کشتاری که انجام می شود نسبت به سرانه جمعیت در همه شهرستان های استان کرمان توزیع شود.

به طور متوسط در کدام از ماه های اسفند، فروردین و اردیبهشت دو میلیون جوجه ریزی در سطح استان انجام شده است که به طور متوسط روزانه ۱۰۰ تا ۱۱۰ تن تولید مرغ در استان کشتار می شود

اسماعیلی عنوان کرد: به طور متوسط در هر کدام از ماه های اسفند، فروردین و اردیبهشت دو میلیون جوجه ریزی در سطح استان انجام شده است که به طور متوسط روزانه ۱۰۰ تا ۱۱۰ تن تولید مرغ در استان کشتار می شود.

تامین ۳۰ درصد نیاز مرغ کرمان از خارج از استان

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد نیاز کرمان را از خارج از استان تامین می کنیم اما به لحاظ اینکه آن استان ها هم کمبود و کسری دارند، مرغ به استان ما نمی دهند و ما مجبوریم تولید استان کرمان را مدیریت کنیم.

وی گفت: کشتارگاه ها یک روال طبیعی دارند چرا که آن ها بازار سنتی و مشتری خاص خودشان را دارند. سعی می کنیم به عنوان دولت کمترین دخالت را در بازار طبیعی داشته باشیم. ممکن است این کمبود در یک بازه ۲ یا ۳ ماهه باشد و به عنوان مثال در آخر تیرماه سامان پیدا کند.

اسماعیلی با بیان اینکه به مردم توصیه می کنیم که به اندازه نیازشان مرغ تهیه کنند، افزود: یک سهمیه بندی در حال انجام است که شهرستان هایی که مرغ به آن ها نمی رسد بخشی از مرغ شهرستان های پرتولید را در اختیار آنها بگذاریم تا نیاز مردم آن مناطق هم تامین شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان پاسخ به نیاز بازار با استفاده از مرغ منجمد وجود دارد؟ گفت: از بعد از عید نوروز که با مقداری کمبود مواجه بودیم روزانه به طور متوسط بین ۵۰ تا ۶۰ تن مرغ منجمد در استان توزیع می شود. تاکنون بیش از هزار تن مرغ منجمد در استان کرمان توزیع شده است.

اسماعیلی عنوان کرد: برای اینکه مرغ منجمد از مسیر خود خارج نشود و افراد سودجو نتوانند آن را گرم یا قطعه بندی کنند مجبوریم آن را در مراکز خاصی نظیر فروشگاه بزرگی مانند رفاه و بازارچه هایی مانند ابوذر به مردم عرضه کنیم. تلاشمان بر این است که این کالا تا حد امان در دسترس مردم باشد.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه کشتارگاه ها کار عادی خود را انجام می دهند و توزیع عادی خودشان را دارند سعی می کنیم بر کشتار و توزیع آنها نظارت داشته باشیم اما در زمینه اینکه مرغ را در کجاها توزیع کنند سعی می کنیم کمترین دخالت را داشته باشیم. اما مرغ منجمد دولتی و در اختیار ماست که آن را سهمیه بندی شهرستانی می کنیم و سعی می کنیم در فروشگاه هایی که زیر نظر فرمانداری ها و مجموعه های دولتی است به ساده ترین شکل ممکن به دست مردم برسانیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: موجودی مرغ در سردخانه ها به اندازه ای است که بتوانیم کسری نیازمان را جبران کنیم. در صورت کاهش پی گیری ها برای تامین آن انجام می شود.

قیمت مصوب دولت ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان است اما به لحاظ اینکه ممکن است دست برخی واسطه ها یا مجموعه های دیگر باشند ممکن است تا ۳۰ تومان هم برای مرغدار تمام شود

وی در خصوص قیمت جوجه یک روزه برای مرغدار بیان کرد: قیمت مصوب دولت ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان است اما به لحاظ اینکه ممکن است دست برخی واسطه ها یا مجموعه های دیگر باشند ممکن است تا ۳۰ تومان هم برای مرغدار تمام شود.

اسماعیلی ادامه داد: دولت با سهمیه بندی در استان ها و مراکز تولید سعی می کند جوجه با قیمت مصوب را به دست تولیدکنندگان برساند و سامانه هایی هم پای کار آمده اند و تلاش بر این است که جوجه با قیمت مصوب دولتی به دست تولیدکنندگان برسد. طی یک الی دو هفته آینده سعی می کنیم که با حذف واسطه ها جوجه را دست مرغدار برسانیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان عنوان کرد: تلاش دولت بر است که تا حد امکان ارتباط تولیدکننده جوجه را با مرغدار وصل کند. سال های قبل که این مشکل پیش آمد به این دلیل بود که جوجه یک روزه تا دو هزار تومان و حتی سه هزار تومان پایین آمد؛ همین باعث شد بخشی از مرغ مادر حذف شود یا تخم مرغ نطفه دار حتی خوابانده نشود. اما الان اگر این اتفاق بیفتد تولیدکننده جوجه یک روزه هم به این اعتماد می رسد که همیشه جوجه اش بین ۱۵ تا ۱۸ تومان فروخته می شود و آن قیمت پایین را نخواهد داشت. به همین دلیل ما باید در تامین نهاده، جوجه یک روزه و تولید به یک ثبات برسیم. تا وضعیت در این زمینه ها به ثبات نرسد این وضعیت وجود دارد.

واگذاری امور به تشکل ها

اسماعیلی گفت: تلاش ما بر این است که فعالان این حوزه را زیر نظر تشکل هایشان جمع کنیم و سعی می کنیم کمترین فشار به مرغدار وارد شود به این معنا که مرغدار کار تولید را انجام دهد و نگرانی در خصوص تامین جوجه و نهاده نداشته باشد. امسال کل روند تولید، کشتار، انجماد و توزیع را به تشکل ها واگذار کرده ایم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در پاسخ به اینکه آیا نهاده با قیمت مصوب در اختیار تولیدکننده قرار می گیرد؟ گفت: بحث تامین نهاده ها در رابطه با صنعت مرغداری در حال انجام است و نیاز مرغداران تامین می شود. ممکن است که به دلیل مسائل ارزی و دیگر مباحث با تاخیر انجام شود اما معمولا مرغداران در تامین نهاده مشکل ندارند.

اسماعیلی بیان کرد: تاکنون تولیدکنندگان ما به صورت پراکنده برای خودشان کار می کردند اما اکنون به این نتیجه رسیده اند که نفع آنها در جمع است؛ به همین دلیل تعاونی ها و تشکل های ما در چند سال گذشته رشد بهتری داشته اند و استقبال بیشتری از آنها شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان ادامه داد: در برخی شهرستان ها مانند رفسنجان تقریبا همه کار مرغدار حتی کشتار مرغ، فروش توسط تعاونی انجام می شود. در استان کرمان برای تمامی شهرستان ها این برنامه را داریم که طی یکی دو سال آینده به جایی برسیم که مرغدار فقط در سالن تولید را انجام دهد چرا که اتحادیه می تواند به راحتی یک جا کل نهاده را بخرد، کل جوجه را یک جا قرارداد ببندد و مرغدار کاری به قیمت جوجه و نهاده نداشته باشد و آخر دوره سودش را دریافت کند.

استان های کشور مانند یک بازار سیال هستند که با یکدیگر مرتبط می باشند و اگر نسبت به بقیه استان ها قیمت مرغ متناسب و تنظیم نباشد، باعث از دسترس خارج شدن همین موجودی مرغ فعلی هم می شود

وی گفت: قیمت مرغ در کرمان نسبت به بسیاری از استان ها حداقل ۵ الی ۶ هزار تومان پایین تر است. استان های کشور مانند یک بازار سیال هستند که با یکدیگر مرتبط می باشند و اگر نسبت به بقیه استان ها قیمت مرغ متناسب و تنظیم نباشد، باعث از دسترس خارج شدن همین موجودی مرغ فعلی هم می شود. سعی می کنیم قیمت مرغ به استان های دیگر نزدیک باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در خصوص جایگزینی گوشت سفید به جای گوشت قرمز اظهار کرد: در ماه های آخر سال به لحاظ اینکه کشتار دام کم می شود، قیمت گوشت افزایش می یابد اما ماه های اول سال به دلیل اینکه دام از مراتع آزاد و کشتار زیاد می شود، قیمت روند نزولی پیدا می کند و قیمت این کالای پروتئینی در استان به تدریج در حال کاهش است.

وی گفت: در حال حاضر به دلیل بالا بودن قیمت گوشت قرمز به گوشت سفید روی آورده اند و در این زمینه روی بازار فشار است. همه ساله بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ تن بازار مرغ تنظیم می شد.

اسماعیلی اظهار کرد: نیاز است همه ما به بلوغ فکری در زمینه های برنامه ریزی و تولید و مشارکت برسیم. مردم در زمان کمبود مرغ را فقط در حد رفع نیازشان تهیه کنند. مردم، تولیدکننده و مسئولان باید به یکدیگر کمک کنند.

جنوب کرمان تولید مرغ ندارد

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در خصوص اینکه چرا کمبود مرغ در جنوب پررنگ تر بروز می کند، گفت: در استان کرمان ۱۳ کشتارگاه داریم و متاسفانه جنوب استان کرمان تولید و کشتارگاه ندارد.

جنوب کرمان در زمان فراوانی مرغ بخش عمده نیازشان را از استان های دیگر تامین می کنند در نتیجه بازار سنتی برای مرغدار شمال استان کرمان در جنوب استان ایجاد نشده است

وی ادامه داد: جنوب کرمان در زمان فراوانی مرغ بخش عمده نیازشان را از استان های دیگر تامین می کنند در نتیجه بازار سنتی برای مرغدار شمال استان کرمان در جنوب استان ایجاد نشده است. بسیاری از کسانی که از آنها خواسته ایم در جنوب کرمان اقدام به تولید مرغ کنند می گویند که در آن منطقه مشتری و طرف حساب نداریم.

اسماعیلی گفت: در واقع جنوب کرمان در زمان فراوانی مرغ را از استان هایی نظیر یزد و خراسان جنوبی تامین می کنند اما در زمان کمبود انتظار دارند که مرغ مورد نیازشان از شمال استان کرمان فراهم شود. در شمال هم هر کجا که کشتارگاه وجود دارد مسئولان توقع دارند که مرغ در شهرستان خودشان توزیع شود.

معاون جهاد کشاورزی شمال استان کرمان اظهار کرد: البته محور اصلی اقتصاد جنوب کرمان کشاورزی است و به دلیل گرمسیر بودن منطقه شرایط برای پرورش مرغ چندان مناسب نیست، این مساله کمتر مورد استقبال سرمایه گذاران قرار می گیرد. بیشتر سرمایه گذاری در زمینه کشاورزی و محصولات کشاورزی انجام می شود. این یک عیب نیست به عنوان مثال شمال کرمان محتاج سیب زمینی، گوجه و صیفی جات جنوب است و شمال و جنوب نیازهای یکدیگر را هم پوشانی می کنند. فقط در زمان کمبودها مقداری مشکل ایجاد می شود وگرنه در حالت عادی ما می توانیم به راحتی هر چقدر جنوب نیاز به مرغ داشته باشد، تامین کنیم.

وی گفت: قیمت بازار مرغ مصوب دولت ۷۳ هزار تومان است و دولت این شرایط را برای این قیمت گذاشته که جوجه ۱۹ هزار تومان، ذرت ۱۲ هزار و سویا ۱۷ هزار تومان باشد. اما باید دید این نهاده ها با این قیمت تامین می شود که مرغدار بتواند قیمت مصوب دولت را رعایت کند.

اسماعیلی بیان کرد: پیش بینی بنده این است که تا اواخر تیر یا مرداد وضعیت به حالت عادی برمی گردد. طبق بررسی ها از فروردین ماه به بعد تقریبا هر ماه حدود ۵ میلیون افزایش جوجه ریزی در کشور داشته ایم. ما داریم به ان ۱۱۰ میلیون جوجه ریزی در سطح کشور می رسیم و بازار جای خودش را پیدا می کند. گرچه الان هم وضعیت خوب شده و تولید ما به ۱۱۰ تن در روز رسیده است.

با توجه به تکرار سریالی داستان کمبود مرغ در استان کرمان نیاز است نهادهای تصمیم ساز دولتی در این حوزه برنامه ریزی دقیق تر و کاربردی تری انجام دهند که ضمن توجه به مشکلات فعالان صنعت مرغ، مردم هم متضرر نشده و هر چند وقت یکبار با کمبود یا گرانی مواجه نشوند.

کد خبر: ۲۲۳٬۶۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha