۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
خشکسالیِ سرمایه گذاری در بخش کشاورزی| ریسک بالا و دیربازده بودن، عوامل اصلی سرمایه گریزی
بازار بررسی می کند؛

خشکسالیِ سرمایه گذاری در بخش کشاورزی| ریسک بالا و دیربازده بودن، عوامل اصلی سرمایه گریزی

؛

سرمایه گذاری در کشاورزی در شرایطی منفی است که به گفته کارشناسان، ریسک بالا و دیر بازده بودن موجب شده این بخش از حوزه هایی مثل خدمات، ساختمان و صنعت جذابیت کمتری برای سرمایه گذاران داشته باشد.

بازار؛ گروه کشاورزی: بخش کشاورزی اصولا از جمله بخش هایی است که نه تنها در بودجه سالانه سهم چندانی را به خود اختصاص نمی دهد و از این منظر همواره مورد انتقاد کارشناسان است، بلکه در حوزه سرمایه گذاری نیز چندان سرمایه قابل توجهی به این سمت سرازیر نمی شود. به طوری که محمد امین آسودار، استاد دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی و فعال بخش کشاورزی پیش از این در گفتگو با بازار گفت: قطعا در بخش آموزش و توسعه نوآوری بودجه زیادی نیاز داریم چرا که ما در کشاورزی عقب مانده هستیم و هنوز بسیاری از کشاورزان امکانات ندارند که این امر روی تولید اثر می گذارد. به عبارت ساده تر باید وزارت جهاد را از نظر سرمایه و بودجه قوی کنیم تا بتواند کشاورزان را بالا بکشد و برای بخش هزینه کند.

بخش کشاورزی برای سرمایه گذاران جذابیت مالی ندارد

با این وجود در حالی که بیش از ۹۵ درصد از سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی توسط بخش خصوصی صورت می گیرد، سرمایه گذاران تمایل به توسعه سرمایه های خود در این حوزه ندارند و دلایل بسیاری از سوی کارشناسان در خصوص عدم تمایل به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی عنوان می شود. به طوری که علی رضوی فعال بخش زراعت با تایید منفی بودن سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی به بازار می گوید: شاید بتوان گفت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی منفی است و مابقی بخش‌ ها مثل بخش ساختمان، خدمات، بخش طلا و ارز سودآوری بیشتر دارند و لذا برای سرمایه گذاران جذاب تر هستند.

رضوی همچنین افزود: از سوی دیگر چون در بخش کشاورزی ریسک پذیری بسیار بالاست به دلیل تنش های آبی و خشکی کشور و سایر مسائل آسیب‌پذیر همچون کاهش منابع خاکی و آبی، لذا سرمایه های کمتری به این سمت می آید.

این فعال بخش کشاورزی خاطر نشان کرد: از دیگر مسائلی که طی سالهای اخیر بیشتر جلب توجه می کند بالا رفتن سن جامعه کشاورزی است به این معنا که کشاورزان در حال پیر شدن هستند و جوانان تحصیل کرده ماهر نیز در این بخش چندان نداریم. در نتیجه در آینده در میان مدت آینده با چالش کمبود منابع آب، افزایش هزینه‌ های تولید و کاهش محصولات کشاورزی مواجه خواهیم بود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور: سهیم نبودن بخش دولتی در حوزه کشاورزی یکی از دلایل منفی بودن سرمایه گذاری در این بخش است

عطاالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران نیز در خصوص عوامل موثر بر منفی بودن سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در گفتگو با بازار می گوید: برخلاف بخش صنعت که شاهد هستیم صنایع سنگین و نیمه سنگین عمدتاً متعلق به دولت است، در حوزه کشاورزی بالای ۹۸ درصد سرمایه‌ گذاری‌ ها توسط بخش خصوصی انجام می‌ شود یعنی بخش دولتی در آن سهیم نیست. به عبارت دیگر چون سرمایه گذاری ها توسط خود کشاورزان صورت می گیرد لذا سرمایه گذاری در بخش کشاورزی منفی است.

هاشمی تصریح کرد: به عبارت دیگر چون کشاورز قوت سالانه و گذران زندگی خود را به سختی از زمین زراعی خود به دست می آورد پس اضافه برداشتی ندارد که بخواهد سرمایه گذاری کند.

بازپرداخت تسهیلات با بهره ۲۳ درصد در توان کشاورز نیست

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر سود در بخش کشاورزی پایین است اما درصد سود و کارمزد بخش کشاورزی همانند بخش صنعت و خدمات نیست در نتیجه نمی صرفد که کشاورز برود تسهیلات گران بگیرد و سرمایه گذاری کند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران همچنین اظهار داشت: در بخش سرمایه گذاری مساله مهم این است که کسی که سرمایه گذاری می کند باید توان اش را داشته باشد اما الان تسهیلات نمی صرفد و کسی نمی تواند تسهیلات با بهره ۲۳ درصد بگیرد در حالی که حداکثر سودی که از این سرمایه گذاری کسب می کند ۲۰ درصد است.

یک تولیدکننده بخش کشاورزی: زودبازده نبودن سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و ریسک بالایی که در آن وجود دارد موجب شده سرمایه گذاران تمایل به سرمایه گذاری نداشته باشند

بر اساس این گزارش، در حالی سرمایه گذاری در بخش کشاورزی منفی است که بسیاری از بهره برداران و فعالان این بخش کمبود نقدینگی را بزرگترین چالش فرایند تولید می دانند و نه تنها نمی توانند به توسعه تولید فکر کنند بلکه به ناچار کمتر از ظرفیت تولید، کالا و محصول تولید و به بازار عرضه می کنند. به طوری که به صورت عمده در حوزه پرورش آبزیان و تولید محصولاتی همچون قارچ این کاهش تولید محسوس است.

سرمایه گذاری در کشاورزی کوتاه مدت جواب نمی دهد

قباد لطفی تولید کننده بخش که در حوزه تولید بستر کشت فعال است نیز پیش از این در گفتگو با بازار بحث سرمایه گذاری را بزرگترین چالش و مشکلی دانست که بهره برداران و فعالان بخش کشاورزی گرفتار آن هستند.

لطفی افزود: از مشکلات بخش کشاورزی سخت بودن سرمایه گذاری به دلیل زود بازده نبودن این حوزه و همچنین ریسک بالایی است که محصولات کشاورزی غالبا درگیر آن هستند

لطفی میگوید: اولین مشکل بخش کشاورزی به نظر بنده سرمایه گذاری است؛ به این معنا که غالبا این بخش را بخش تولیدی با ریسک بالا می دانند و چندان تمایل به سرمایه گذاری در این بخش وجود ندارد.

وی ادامه داد: این در شرایطی است که در کشورهای دیگر این ریسک ها را می پذیرند و سرمایه گذاری های کلانی انجام می گیرد. البته نکته ای که در حوزه سرمایه گذاری در این بخش به آن توجه کرد این است که کار و سرمایه گذاری در کشاورزی غالبا در کوتاه مدت جواب نمی دهد و صبر می خواهد. اما کشاورزی ایران از این منظر در حوزه سرمایه گذاری بسیار مشکل دارد چون زود بازده نیست و لذا برای کشاورزی هزینه نمی کنند.

کد خبر: ۲۲۳٬۶۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha