۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
 عربستان عضو جدید بانک بریکس می‌شود؟

عربستان عضو جدید بانک بریکس می‌شود؟

بانک توسعه جدید (NDB) از گروه بریکس، در حال مذاکره با عربستان سعودی برای پذیرش این کشور به‌عنوان دهمین عضو خود است.

به گزارش بازار، انتظار می‌رود که این اقدام، روابط بین وام‌دهنده مستقر در شانگ‌های که توسط بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد را با دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان تقویت کند.

بانک توسعه جدید در بیانیه خود گفت: ما برای پادشاهی عربستان سعودی در خاورمیانه، اهمیت زیادی قائل هستیم و اکنون در حال گفت‌وگوی با آن‌ها هستیم.

بانک توسعه جدید که با هدف تامین مالی زیرساخت‌ها و توسعه پایدار در کشورهای عضو و سایر اقتصادهای نوظهور راه‌اندازی شده است، اعضای خود را به بنگلادش، امارات متحده عربی، اروگوئه و مصر گسترش داده و ۳۳ میلیارد دلار به بیش از ۹۶ پروژه در پنج کشور عضو موسس وام داده است.

این موسسه مالی چندملیتی در حال آماده شدن برای ارزیابی رسمی گزینه‌های تامین مالی خود است که پس از ضربه زدن به روسیه توسط چندین موج تحریم‌های غرب به دلیل عملیات نظامی خود در اوکراین، متزلزل شد. بانک بریکس قرار است نشست سالانه خود را از ۳۰ تا ۳۱ مه برگزار کند.

برای ریاض، عضویت در این بانک چشم‌انداز تقویت اوراق قرضه با کشورهای عضو بریکس را ارائه می‌دهد. این پنج اقتصاد بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان و نزدیک به یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند.

این مذاکرات همچنین در زمانی انجام می‌شود که عربستان سعودی و چین در حال افزایش همکاری هستند. در ماه مارس، پکن میانجیگری توافقی مهم بین عربستان و ایران بود که به کاهش تنش‌های منطقه‌ای کمک کرد. عربستان سعودی همچنین به‌طور قابل توجهی روابط انرژی خود را با چین تقویت کرده است.

انتظار می‌رود سعودی‌ها به‌عنوان یکی دیگر از سهامداران قابل اعتماد مالی در بانک توسعه جدید ظاهر شوند، زیرا وام‌دهنده بین‌المللی توانایی خود را برای بسیج منابع مالی ارزیابی می‌کند. تحریم‌های روسیه نگرانی‌هایی را در مورد وابستگی این بانک به مسکو که حدود ۱۹ درصد از سهام آن را در اختیار دارد، افزایش داده است.

کد خبر: ۲۲۳٬۴۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha