۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰
کاهش درصدی از مالیات برارزش افزوده مانند ارز ۴۲۰۰ تومانی است که به سفره مردم نمی‌رسد
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

کاهش درصدی از مالیات برارزش افزوده مانند ارز ۴۲۰۰ تومانی است که به سفره مردم نمی‌رسد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است، کاهش حقوق گمرکی و یا موضوع کاهش مالیات بر ارزش افزوده واردات، هر چند شکلی ضدتورمی دارد، اما این مسائل بیش تر به نفع واردکننده است تا مصرف کننده.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محسن زنگنه، در ارزیابی خود پیرو اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده و نگرانی از عدم کاهش قیمت کالاهای اساسی مردم بیان کرد: تجربه چند ساله اخیر نشان داده که ما وقتی یارانه به وارد کننده می دهیم، این یارانه به سفره مردم نمی رسد.

وی با بیان اینکه یکی از ایرادات اصلی به شیوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی این بود که این یارانه به سفره مردم تزریق نمی شد، تأکید کرد: در این شرایط ما در تهیه و توزیع نهاده های دامی و کالاهای اساسی مشکل داشتیم. در حال حاضر هم بروز برخی از سیاست ها اعم از کاهش حقوق گمرکی و یا کاهش سود بازرگانی و یا موضوع کاهش مالیات بر ارزش افزوده واردات، هر چند شکلی ضد تورمی دارد و می تواند یک بار روانی داشته باشد، اما واقعیت این است که این مسائل بیش تر به نفع واردکننده است تا به نفع مصرف کننده.

وی اظهار کرد: اگر دولت قصد دارد یارانه به مردم بدهد، این یارانه را باید به انتهای زنجیره تولید بدهد چراکه این فرآیند موثر تر خواهد شد.

این نماینده مجلس با اشاره به تصویب کلیات اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده و کاهش نرخ این مالیات در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تأکید کرد: با این حال تجربه نشان داده که کاهش درصدی از مالیات بر ارزش افزوده در حقیقت یک نوع یارانه ای است مانند ارز ۴۲۰۰ که ما آن را به وارد کننده می دهیم و این در نهایت بر سر سفره مردم نمی نشیند ضمن اینکه منابع دولت نیز در این بخش کاهش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه مسیرهایی همچون کاهش مالیات بر ارزش افزوده و این دست اقدامات، مسیرهایی بوده که پیش تر از این هم طی شده است، اظهار کرد: بنده فکر می کنم همچنان جریان واردکنندگان کشور، جریان پر قدرتی هستند. با این حال ما باید مقداری سیاست ها را واقعی تر ببینیم و از تجارب گذشته درس بگیریم.

کد خبر: ۲۲۳٬۴۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha