۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۱
قیمت سهام شرکت‌ها زیر ارزش ذاتی
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

قیمت سهام شرکت‌ها زیر ارزش ذاتی

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار به سبب برخی مولفه‌های اقتصادی سوددهی خوبی را در سال ۱۴۰۲ خواهند داشت، بازار نزدیک به ارزش ذاتی است.

به گزارش بازار، احمد اشتیاقی در مورد وضعیت صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی گفت: در روزهای اخیر گزارش‌های ۱۲ ماه خوبی توسط برخی صنایع همچون پالایشی‌ها منتشر شده است. زمانی که صورت‌های مالی برخی شرکت‌های زیر مجموعه این گروه صنعتی را با قیمت‌های روی تابلویشان مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که p/e آن‌ها روی ۶ واحد قرار دارد.

وی افزود: اگر بخواهیم p/e مجموع شرکت‌های بازار را محاسبه کنیم به طورتقریبی p/e fw شرکت‌ها با لحاظ گزارش سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۱، به طور میانگین ۹ واحد خواهد بود، اما با توجه به اینکه ۳ سال است تورم در کشور بالای ۴۰ درصد گزارش شده و حجم نقدینگی هم بر اساس همین میزان افزایش یافته و از سوی دیگر نرخ اوراق بدهی روی محور ۲۵ درصد قرار گرفته، بازار اخیرا از میزان p/e حداقلی ۴ گذر کرده و به p/e حداقلی ۶ نگاه می‌کند.

اشتیاقی گفت: منظور از قرارگیری کف p/e روی ۶ واحد در اصل ۷۰ درصد شرکت‌های بنیادی همانند فولادی ها، پتروشیمی ها، معدنی‌ها و ... با احتساب و بررسی نرخ‌های فروششان در سال ۱۴۰۲ و افزایش تدریجی نرخ دلار به محدوده ۴۵ هزار تومان است.

وی ادامه داد: اگر سود زمستان ۱۴۰۱ شرکت‌ها را مبنا قرار دهیم و آن را با فرض اینکه عملکرد مثبت شان در سال ۱۴۰۲ تکرار شود و این سود را ضرب در چهار کرده و سود براوردی را با فرض دلار ۴۰ هزار تومانی و یا کسر dps که به منظور عملکرد شرکت‌ها تقسیم می‌شود، p/e فوروارد شرکت‌ها کمتر از ۶ خواهد بود که این امر به معنای معامله شدن سهام شرکت‌ها زیر ارزش ذاتیشان است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: گزارش‌های برخی شرکت‌های زیرمجموعه گروه غذایی نیز توانسته انتشارات اهالی بازارا را برطرف سازد. به همین ترتیب با گزارشاتی که از سوی برخی گروه‌های دیگر در حال انتشار است، به نظر می‌رسد، حرکت بازار در امسال به سمت مثبت باشد.

اشتیاقی بیان کرد: نرخ دلار نیمایی از اواسط بهمن ماه، از ۲۸۵۰۰ تومان به سمت ۳۹۰۰۰ تومان افزایش یافت. مطمئنا صورت مالی ۱۴۰۱ اکثر شرکت‌های بورسی به ویژه گروه‌های دلار محور مثبت خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در توصیه سرمایه گذاران گفت: سهامداران از اقدامات هیجانی بپرهیزند، زیرا اکثر سهم‌های حاضر در بازار سرمایه به سبب برخی مولفه‌های اقتصادی سوددهی خوبی را در سال ۱۴۰۲ خواهند داشت، بازار نه تنها از از ارزش ذاتی خود عبور نکرده، بلکه نزدیک به ارزش ذاتی است.

اشتیاقی گفت: هر یک از صنایع مندرج در بازار سهام یک پتانسیل خاص به منظور رشد ارزش سهام در سال ۱۴۰۲ را دارند. به طور مثال می‌توان در این راستا به صنعت بانک به سبب افزایش کارمزدهای عملیاتی با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار، گروه‌های دارویی و زراعی به سبب افزایش نرخ و سایر گروه‌ها اشاره کرد.

این کارشناس بازا رسرمایه در پایان گفت: اکثر سهم‌ها در بازار سرمایه ارزنده هستند و بازار سهام نه تنها حباب ندارد، بلکه از سایر رقبای خود نیز بازمانده است. در همین راستا سهامداران می‌بایست با سرمایه گذاری غیرمستقیم از رفتارهای هیجانی بپرهیزنند.

کد خبر: ۲۲۳٬۴۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      0 0
      جلو ضرر را هر وقت بگیری منفعت است اگر دو سال یا سه سال یا هر موقع از ازمان حتی ده سال قبل حتی یک ساعت قبل از بورس خارج شویم سود کردیم فقط مسکن ملک یا ارز و طلا بورس یا سهام سرمایه و روح و روان ادمی را نا بود میکند