۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
احتمال توقف تولید خودروسازان بخش خصوصی| سیاست شورای رقابت قرار دادن مردم در مقابل خودروسازان
دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با بازار:

احتمال توقف تولید خودروسازان بخش خصوصی| سیاست شورای رقابت قرار دادن مردم در مقابل خودروسازان

نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران به بازار گفت: خودروسازان بخش خصوصی زیر بار قیمت گذاری دستوری شورای رقابت نمی روند، اگر این خودروسازان موفق به کسب سود نشوند به ناچار باید تعطیل کنند.

بازار؛ گروه خودرو: طی جلسه اخیر بین نمایندگان وزارت صمت و همین‌طور اعضای شورای رقابت، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و مدیران شرکت‌های خودروساز خصوصی، تعیین قیمت خودروهای مونتاژی در کشور مشخص شد. علیرغم اینکه نمایندگان محترم شورای اسلامی بارها اشاره داشتند که بر اساس قانون، وظیفه شورای رقابت قیمت گذاری نیست، بلکه تعیین دستورالعمل قیمت است. اما مصرانه این شورا مبنا قیمت گذاری خودروهای مونتاژی را دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار داده است. باتوجه به اینکه در بازار ارز نمی توان دلاری با قیمت مذکور با توجه به اولویت بندی کالاهای اساسی برای صنعت خودرو خریداری کرد، احتمالا باید منتظر زیان ده شدند خودروسازان بخش خصوصی نیز بود، برای بررسی این موضوع با احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران به گفت و گو پرداختیم:

* به عنوان پرسش نخست، مبنای قیمت گذاری خودروهای مونتاژی در کشور چگونه انجام می شود؟

متاسفانه شورای رقابت مبنای محاسبات قیمت گذاری خودروهای مونتاژی را دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی در یازدهم بهمن ماه سال گذشته در نظر گرفت، ولی قیمت ارز نیما روز بعد به ۳۹ هزار تومان افزایش یافت، خودروسازان بخش خصوصی با این قیمت گذاری دچار زیان می شوند. این گله نسبت به شورای رقابت از سوی خودروسازان وارد است که مبنای قمیت گذاری با دلار مذکور را اعلام کند. طی جلسه در شورای رقابت، خودروسازان بخش خصوصی با ارائه مدارک ثابت کردند که برای تولید خودرو از دلار با قیمت های ۴۵ تا ۵۲ هزار تومانی استفاده کردند، ولی آقایان حاضر به اذعان قیمت های تعیین شده با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی نیستند و به نظر می رسد سیاست شورای رقابت قرار دادن مردم در مقابل خودروسازان است.

احتمال توقف تولید خودروسازان بخش خصوصی|سیاست شورای رقابت قرار دادن مردم در مقابل خودروسازان

بخش خصوصی نیز زیر بار قیمت گذاری دستوری نمی رود و هیچ یک به دلیل زیانی که به آن ها وارد می شود حاضر به اجرای مصوبه شورای رقابت نیستند. بخش خصوصی اگر موفق به کسب سود نشود به ناچار باید تعطیل کند

* باتوجه به اینکه اشاره کردید اختلاف فراوانی میان قیمت گذاری دستوری شورای رقابت با هزینه تمام شده خودرو ها وجود دارد، بخش خصوصی وارد زیان می شود؟

بله، دولت با قیمت گذاری دستوری ایران خودرو و سایپا را وارد زیان های انباشت فراوان کرده است. براساس محاسبات سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان قرار بود بعد از ۱۸ ماه مجوز افزایش قمیت برای ایران خودرو و سایپا اعلام شود. از همین رو قرار به افزایش تا ۷۰ درصدی قمیت برای برخی از دو خودروساز بزرگ لحاظ شد، به دلیل اینکه مواداولیه در طول ۱۸ ماه به طور متوسط ۹۲ درصد افزایش بها داشتند. البته براساس برنامه ریزی قرار بود افزایش ۷۰ درصدی قیمت ها در دو مرحله ۴۵ و ۲۵ درصدی انجام شود. اما با مخالفت دولت، قمیت ها به طور متوسط ۲۹ درصد افزایش یافت. با این سیاست، دولت دست در جیب ۴۰ میلیون سهام دار ایران خودرو و سایپا کرده است. به استناد ماده ۹۰ اصل ۴۴ دولت اگر قیمت گذار یک کالا را زیر قیمت واقعی انجام دهد باید زیان آن را جبران کند، تاکنون این مورد از سوی دولت انجام نشده است. از آنجایی که تعیین مدیران عامل ایران خودرو و سایپا توسط دولت انجام می شود، آنان باید تابع نظرات دولت برای قیمت گذاری باشند. از همین رو می توان اعلام کرد که بخش خصوصی نیز زیر بار قیمت گذاری دستوری نمی رود و هیچ یک به دلیل زیانی که به آن ها وارد می شود حاضر به اجرایی مصوبه شورای رقابت نیستند. بخش خصوصی اگر موفق به کسب سود نشود به ناچار باید تعطیل کند.

خودروسازان بخش خصوصی حاضر به پذیرش قیمت های جدید نبوده و آمادگی برای ارائه ادله خود در تعزیرات یا هر مجمع قانونی دیگر را دارند

* به تعطیلی خودروسازان بخش خصوصی اشاره کردید، در صورت توقف تولید محصولات مونتاژی بازار خودرو با چه شرایطی مواجه می شود؟

ابتدا باید ذکر کنم شورای رقابت باید شهامت اعلام مبنای قیمت گذاری را داشته باشد. قطعا با توقف تولید خودروسازان بخش خصوصی قیمت ها در بازار سر به فلک می کشد. خودروسازان بخش خصوصی حاضر به پذیرش قیمت های جدید نبوده و آمادگی برای ارائه ادله خود در تعزیرات یا هر مجمع قانونی دیگر را دارند.

کد خبر: ۲۲۳٬۲۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 13
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محسن IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      11 2
      خداییش خودرو سازها دارن ضرر میکنند پول بنز میگیرند پراید پلاس میدن دست مردم به شورای رفاقت بگید یه کاری کنه براشون
    • خریدار IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      5 1
      شورای رقابت اعلام کرد خودروسازان دلار را با نرخ 38 ت دریافت کردند ولی شورای رقابت برای آنها 42 ت حساب کرد که از اینجا نیز منتفع شده اند.
    • سید احمد IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      6 1
      ...اولا مگه خصوصی ها رفتند چهارراه استانبول دلار خریدند؟!!!اینا همشون سهمیه دارند؟ تو راست میگی دلار ۵۰ تومانی خریدند این خودروها بر حسب دلار ۵۰ تومانی تو کشورهای دیگه به چه قیمتی فروخته میشه؟هم خدا رو میخواهید بخورید هم خرما رو؟؟؟
    • محمد IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      0 0
      با سلام . شورای رقابت دخالت نکنه و قیمت گذاری نکنه تا خودروسازهای مثلا خصوصی تو بازار گل آلود هر قیمتی دلشون خواست بدن. لطفاً خود این شرکتها یک نمونه خودرو رو محاصره کنند و بگن چطور میشه که قیمت این خودروهاشون نه با دلار ۲۸بلکه با دلار ۵۳تومنم.و سود ۲۰درصدو .... این قیمتها در نمیاد.؟؟؟؟؟؟؟؟
    • خخخ IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      1 3
      شما فک کن یه درصد خودروسازا از سودشون بگذرن و توقف تولید بدن...
    • مجید IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      8 2
      جمع کنید بابا شورای رقابت چندین بار اعلام کرده که با دلار ۴۳ تومنی حساب کرده چرا همش میخواین جیب مردمو و بزنین، اگه شورای رقابت از قیمتهایی که داده عقب نشینی کنه یعنی زدو بند اتفاق افتاده
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      8 2
      چجوریه که قیمت خودرو فیدلتی توپ کشور چین حدود 650 میلیونه ولی اینجا مونتاژ میشه و به دو سه برابر کشور سازنده فروش میره و بازم براشون نمیصرفه ؟؟...؟ مافیا...
    • پیام IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      8 0
      سخن مردم به خودرو سازان و مونتاژ کاران داخلی :‌ درصورت ضرر و زیان با قیمت های شورای رقابت حتما تولید را متوقف کنید و واردات خودرو های کارکرده را هرچه زود تر آزاد کنید تا شما هم مانند ما متضرر نشوید !!
    • مسعود IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      5 1
      حالا همش بگین این صنعت باید حمایت بشه ما چه گناهی کردیم تو این مملکت این ماشینهای آشغال رو با چند برابر قیمت مجبوریم بخریم ،تمام کشورهای منطقه بهترین و با کیفیترین ماشینها رو سوار میشن ما باید بازیچه مافیای خودرو باشیم !!!!!
    • مسلم IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      3 0
      بهتر امیدوارم زودتر چه بهش خصوصی چه دولتی تعطیل بشه. تاو قتی یک جدول هزینه واقعی رو ارائه ندید مردم حرفتونو باور نمی کنن. مثلا روشن بشه یک ماشین وقتی وارد کشور میشه یک میلیارد چقدر گمرک و چقدر هزینه حمل و نقل و چقدر هزینه های دیگه بهش اضافه میشه که میفروشید ۴ میلیارد بعد هم میگید ضرر کردیم.
    • قاسم IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      2 0
      سلام خودرو سازان مونتاژ کار با اضافه کردن مبلغ خودرو تا این حد نمیگید بنده خدایی که در مرحله اولیه سامانه یکپارچه خودرو ثبت نام کرده بقیه ش از کجا تامین کند برود زیر قسط و قرض خدارو خوش می آید. تجدید نظر کنید تا ثبت نامهای سامانه بیشتر وتولید بیشتر شود
    • علیرضا IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      2 0
      کلا تعطیل کنید ما مردم این کشور داد میزنیم تولید داخلی به بهای گرو گرفتن مردم و تولید ارابه های ناایمن و مرگبار رو نمیخوایم لطفا واردات رو آزاد کنید
    • سعید IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      1 0
      قیمت آریزو 6 در ترکیه دوازده هزار دلاره با دلار پنجاه تومن میشه 600 میلیون لطفا بگید چجوری با یک میلیاردو بیست و چهار میلیون شورای رقابت ضرر میکنید تا یه نماینده مردمم اعتراض میکنه حواله ها سرازیر میشه تا ازشون حمایت شه