۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
افزایش ناترازی بانک ها با ورود به ساخت و ساز صرف| تحقق پرداخت تسهیلات بانکی تا سال گذشته ۲ درصد بود
مدیر عامل بانک شهر در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

افزایش ناترازی بانک ها با ورود به ساخت و ساز صرف| تحقق پرداخت تسهیلات بانکی تا سال گذشته ۲ درصد بود

احمدی، مدیر عامل بانک شهر با تاکید بر اینکه صنعت ساخت و ساز فقط منحصر به اینکه پروژه های ساختمانی فاینانس شود نیست گفت: ناترازی و کسری نقدینگی بانک ها با ورود به بخش صرفا ساخت و ساز بیشتر می شود.

اکبر محمودی؛ بازار: قانون جهش تولید و عرضه مسکن، بانک‌ها و مؤسسات مالی عامل را مکلف کرده است سالانه معادل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی سیستم بانکی را برای بخش مسکن (نهضت ملی مسکن) پرداخت کنند. در سال اول این رقم ۳۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام شد که بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری باید مطابق سهم در نظر گرفته‌شده برای آنها، آن را پرداخت می‌کردند.

بر اساس آمار شبکه بانکی، در سال اول اجرای قانون جهش تولید مسکن یعنی از شهریور سال ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ حدود ۳۷۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری پرداخت شده است که اگر ۲۰ درصد سهم بخش مسکن را محاسبه کنیم حدود ۷۵۲ هزار میلیارد تومان می‌شود.

اما طبق آنچه رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در شهریور ماه سال گذشته اعلام کرد بانک‌ها همکاری مناسبی با نهضت ملی مسکن نداشته‌اند.

البته در یک سال گذشته به‌جز بانک مسکن، دیگر بانک‌ها همکاری مناسبی نداشته‌اند. با وجود آنکه در قانون جهش تولید مسکن، جریمه‌ای برای بانک‌هایی که در ارائه تسهیلات نهضت ملی مسکن تعلل می‌کنند معین شده است و وزارت اقتصاد در این خصوص تکلیف دارد، اما شاهد هستیم که وزارت اقتصاد در این خصوص همراهی نکرده است.

اما احمدی مدیر عامل بانک شهر معتقد است که اینکه صنعت ساخت و ساز فقط منحصر به اینکه پروژه های ساختمانی فاینانس شود نیست بلکه وقتی به واحدهای سیمان سازی ، واحدهای فولادی و واحدهایی که در صنایعی که در زنجیره ارزش ساخت مسکن وجود دارند تسهیلاتی دادیم حتما نقش بانک ها نقش حائز اهمیتی خواهد شد.

او می گوید: بانک شهر توانست با یک تفاهمی با وزارت راه و شهرسازی به این نتیجه برسد که سهم آورده بانک ها زمین هایی که به صورت املاک مازاد وجود دارد تبدیل شود و بانک شهر با توجه به رابطه ای که با شهرداری داشت سهم آورده او علاوه بر زمین، عوارض هولوگرام ساختمانی هم قرار بگیرد.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» را با «سید محمد مهدی احمدی» مدیر عامل بانک شهر را با هم می خوانیم:

* همواره روسای جمهور بر این موضوع تاکید می کردند که بانک ها چندان تمایلی برای دادن تسهیلات به بخش مسکن ندارند. سوال مشخص ما این است که با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری، سال رشد تولید و مهار تورم نامگذاری شده است و مسکن می تواند کمک زیادی به تحقق این شعار کمک کند بانک شهر امسال یا سال گذشته چه میزان تسهیلات را به بخش مسکن تخصیص داده است؟

نگاهی که به بخش مسکن وجود دارد این است که بانک ها می گفتند که نقش ما را در زنجیره ارزش مسکن نگاه کنید چون صنعت ساخت و ساز فقط منحصر به این نیست که بحث پروژه های ساختمانی را فاینانس کنیم. بله به طور قطع بخش مسکن به دلیل ارتباط پسین و پیشین خود به خوبی می تواند در رونق تولید و مهار تورم نقش بسزایی داشته باشد.

بانک ها معتقد هستند که اگر ما آمدیم به واحدهای سیمان سازی، واحدهای فولادی و واحدهایی که در صنایعی که در زنجیره ارزش ساخت مسکن وجود دارند تسهیلاتی در نظر گرفتیم حتما نقش بانک ها نقش حائز اهمیتی خواهد شد. اما نگاهی که بود این بود که حتما بانک ها بیایند در ساخت مسکن سرمایه گذاری کنند

* یعنی بانک ها معتقد هستند که در زنجیره تولید مسکن تسهیلات خوبی پرداخت می کنند؟

بانک ها معتقد هستند که اگر ما آمدیم به واحدهای سیمان سازی، واحدهای فولادی و واحدهایی که در صنایعی که در زنجیره ارزش ساخت مسکن وجود دارند تسهیلاتی در نظر گرفتیم حتما نقش ما نقش حائز اهمیتی خواهد شد. اما نگاهی که بود این بود تا حتما بانک ها بیایند در ساخت مسکن سرمایه گذاری کنند و تسهیلات بدهند. بانک شهر با این نگاه در نظام بانکی چالش داشت و با توجه به کسری نقدینگی که بانک ها داشتند اگر می خواستند سرمایه گذاری مجدد در این زمینه انجام دهند ناترازی و کسری نقدینگی هم حتما بیشتر می شد. بخاطر همین بانک شهر توانست با یک تفاهمی با وزارت راه و شهرسازی به این نتیجه برسد تا سهم آورده بانک ها،  تبدیل  زمین هایی باشد  که به صورت املاک مازاد وجود دارد  و سهم  آورده بانک شهر هم با توجه به رابطه اش با شهرداری، علاوه بر زمین، عوارض هولوگرام ساختمانی هم باشد.

سیستم بانکی تا سال گذشته شاید ۲ درصد بیشتر تحقق نگاهی که دولت داشت و قانونگذار تاکید کرده بود نداشت. امسال با توجه به تفاهمی که با وزارت راه و شهرسازی نوع نگاهمان با یکدیگر تطبیق پیدا کرد تازه امسال سیستم بانکی وارد این امر شده است

* از آن ۲۰ درصد مورد تاکید قانون که گفته شده است سیستم بانکی باید ۲۰ درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهد ، بانک شهر در دادن تسهیلات به بخش مسکن چند درصد سهم داشت.

سیستم بانکی تا سال گذشته شاید ۲ درصد بیشتر از نگاهی که دولت داشت و قانونگذار تاکید کرده بود، سهم نداشت. امسال با توجه به تفاهم با وزارت راه و شهرسازی، نوع نگاهمان با یکدیگر تطبیق پیدا کرد. تازه امسال سیستم بانکی وارد این امر شده است و از امسال می توانیم.  سال قبل ۲۵۰۰ واحد سهم آورده بانک شهر بود، ما همان ۲۰ درصد را بتوانیم هم جبران کنیم و هم -با نگاهی که وجود دارد به خاطر سهم آورده از نگاه مشارکت در ساخت در حومه شهر تغییر کرده و واگذاری املاک مازاد هولوگرام پروانه ساختمانی حتی سهم آورده نسبت به قبل هم بیشتر شده است-  این آمادگی را داریم بیش از تکالیفی که قانون‌گذار برعهده ما گذاشته اراضی مازاد خود را برای ساخت مسکن به اشتراک بگذاریم. این طرح‌ها می‌تواند در شهرهایی مانند تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، قم و قزوین اجرا شود. در راستای طرح مولدسازی املاک مازاد خود را واگذار و به ساخت مسکن برای مردم اختصاص می‌دهیم که نفع آن به عموم جامعه می‌رسد.

بانک شهر در حوزه ارزی به گواه سامانه نیما بانک پیشتاز کشور است و همین الان سهم آورده ارزی(در حوزه عملیات ارزی) بانک شهر نسبت به سایر بانکها رتبه نخست را دارد

* بانک شهر در حوزه ارزی چه اقداماتی انجام داده است؟ و چه جایگاهی در سیستم بانکی دارد؟

بانک شهر در حوزه ارزی به گواه سامانه نیما بانک پیشتاز کشور است و همین الان سهم آورده ارزی(در حوزه عملیات ارزی) بانک شهر نسبت به سایر بانکها رتبه نخست را دارد.

بر اساس قانون جهش تولید مسکن تسهیلات ساخت واحدهای نهضت ملی به ۵۵۰ میلیون تومان با مدت زمان ۲۰ ساله و نرخ سود ۲۳ درصد پرداخت می‌شود. همزمان با پیشرفت فیزیکی، سهم آورده متقاضی هم دریافت می‌شود

* بانک شهر با بنیاد مسکن وارد ساخت ۲۵۰۰ واحد مسکونی در منطقه ۱۸ شده است. چرا مدت زمان ساخت این واحدها ۶۰ ماه پیش بینی شده است؟

بر اساس قانون جهش تولید مسکن تسهیلات ساخت واحدهای نهضت ملی به ۵۵۰ میلیون تومان با مدت زمان ۲۰ ساله و نرخ سود ۲۳ درصد پرداخت می‌شود. همزمان با پیشرفت فیزیکی، سهم آورده متقاضی هم دریافت می‌شود. در آیین‌نامه ساخت واحدهای نهضت ملی پیش‌بینی شده که متقاضی ابتدا ۳۰ درصد آورده پرداخت کند و در طول مدت اجرا ۷۰ درصد دیگر بپردازد. مدل دیگر این است که اجازه دهیم پروژه ۳۰ درصد پیش برود و بعد شروع به واگذاری واحدهای مسکونی کنیم. یکی از تکیه‌گاه‌های ما با بنیاد مسکن در این پروژه ایفای تعهد تحویل است تا با پیمانکار درگیر نشویم. اگر این اطمینان حاصل شود که طرح در مدت زمان ۶۰ ماه به اتمام می‌رسد برای ما هم این جذابیت وجود دارد که در حال حاضر واحدها را واگذار کنیم، زیرا دنبال عملیات انتفاعی خاصی در این طرح نیستیم.

کد خبر: ۲۲۳٬۲۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha