۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
سالانه ۷۰ میلیون دلار صیفی‌جات از البرز صادر می‌شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز:

سالانه ۷۰ میلیون دلار صیفی‌جات از البرز صادر می‌شود

کرج- موسوی، رییس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۹۰ درصد محصولات زراعی تولیدی به مصرف داخل استان البرز و تهران می‌رسد، گفت: سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن از صیفی جات تولیدی به ارزش ۷۰ میلیون دلار نیز صادر می‌شود.

سید مجید موسوی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: حدود ۴۰ هزار هکتار از اراضی استان البرز به پنج گروه غلات، علوفه، سبزی و صیفی جات، نباتات صنعتی و حبوبات اختصاص دارد که بیشترین سطح به ترتیب مربوط به حدود ۱۱ هزار هکتار کشت گندم، هشت هزار و ۴۰۰ هکتار ذرت علوفه ای، هشت هزار و ۲۰۰ هکتار جو، شش هزار هکتار سبزی و صیفی جات و ۹۰۰ هکتار نیز به کشت کلزا اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه آب و هوای البرز برای کشت گروه‌های فوق و محصولات مناطق معتدله مناسب است، افزود: ۹۰ درصد محصولات زراعی تولیدی به مصرف داخل استان البرز و تهران می رسد و ۱۰ درصد مابقی آن نیز به میزان حدود ۱۰۰ هزار تن شامل صیفی جات به ارزش حدود ۷۰ میلیون دلار صادر می شود.

اقدامات حمایتی جهاد کشاورزی از کشاورزان
رییس سازمان جهاد کشاورزی البرز در خصوص تامین نهاده های کشاورزی استان گفت: این نهاده ها شامل بذر، کود شیمیایی، سموم دفع آفات نباتی، و ماشین آلات است که از طریق شرکت خدمات حمایتی، مرکز توسعه مکانیزاسیون و سازمان حفظ نباتات در قالب سهمیه استانی تامین و در اختیار کشاورزان استان قرار می گیرد.

موسوی در مورد اقدامات حمایتی سازمان از کشاورزان گقت: خرید تضمینی برای محصولات گندم، جو، کلزا و پنبه از اقداماتی است که برای حمایت از تولیدکنندگان این بخش انجام می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که برای پایین آوردن ضرر و زیان در بخش کشاورزی چه اقداماتی از جانب جهاد  کشاورزی انجام می شود، گفت: برنامه هایی مانند «موضوع قیمت تضمینی محصولات کشاورزی، حمایت بیمه ای، تسهیلات کشاورزی با سود پائین و دوره استراحت، کلاسهای ترویجی به منظور ارتقاء دانش فنی کشاورزان، کمکهای بلاعوض اعتبارات تملک استانی و ملی برای پروژه های عمرانی زیر ساختی» در دستور کار سازمان قرار می گیرد که به صور مستمر و زمان بندی شده انجام می شود.

استفاده کشاورزان از تسهیلات
رییس سازمان جهاد کشاورزی البرز در خصوص روند استفاده کشاورزان از تسهیلات گفت: کشاورزان واجد شرایط با تشکیل پرونده در سطح مدیریت شهرستان‌ها و معرفی به بانک‌های عامل می توانند در صورت وجود اعتبارات مربوطه اقدام به اخذ این تسهیلات کنند.

موسوی با بیان اینکه سالانه در سطحی حدود ۱۵ هزار هکتار محصولات کشاورزی نظیر گندم، جو، کلزا، پنبه و ذرت علوفه ای تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار می گیرد، افزود: از دیگر طرح‌های این سازمان، برنامه توسعه اشتغال در قالب طرح های بزرگ مانند توسعه شهرک های کشاورزی است.

وی در خصوص فروش محصولات استراتژیک مانند گندم و کلزا و ... نیز گفت: قیمت تضمینی توسط وزارت جهاد کشاورزی هرساله اعلام می شود و در خصوص سایر محصولات کشاورزی نیز سازمان تعاون روستایی و شرکت پشتیبانی امور دام سیاست‌های پشتیبانی خود را در راستای ایجاد بازارهای فروش داخل و خارج استان اعمال می کنند.

کد خبر: ۲۲٬۳۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha