۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۱
رشد ۱.۴ درصدی شاخص کل و ارزش بازار فرابورس

رشد ۱.۴ درصدی شاخص کل و ارزش بازار فرابورس

فرابورس ایران هفته معاملاتی منتهی به ۵ خردادماه را با افزایش ۱.۴ درصدی شاخص کل و رشد نسبی حجم و ارزش دادوستدها پشت سر گذاشت.

به گزارش بازار به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، معامله‌گران فرابورسی در هفته‌ای که گذشت، ۴۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش حدودی ۳۵۵ هزار میلیارد تومان را دست به دست کردند. در این هفته ارزش معاملات با ۱۷ درصد رشد و حجم آن نیز با افزایش ۱۰ درصدی همراه بود.
تعداد معاملات انجام شده در ۵ روز کاری هفته منتهی به ۵ خردادماه نیز ۳.۴ میلیون نوبت بود.

بازارهای اول و دوم در صدر معاملات سهام
بازار اول فرابورس در هفته آغازین خردادماه میزبان مبادله ۱۳.۳ میلیارد سهم به ارزش ۸ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان بود که رشد ۴۸ و ۲۲ درصدی حجم و ارزش معاملات را به ثبت رساند.
در بازار دوم نیز شاهد افزایش ۵۴ درصدی ارزش معاملات در پی معاملات ۸ هزار میلیارد تومانی بودیم.
از سوی دیگر سهامداران ۹ میلیارد سهم به ارزش ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان را در تابلوهای معاملاتی بازار پایه جابه‌جا کردند. حجم و ارزش مبادلات در این بازار با رشد ۲۴ و ۴۴ درصدی همراه بود.
اما در بخش معاملات ابزارهای مشتقه، تفاوت محسوسی بین معاملات هفته اول خردادماه و هفته قبل از آن رخ نداد و ۹۰ میلیارد تومان سهام در این بازار نقل‌وانتقال یافت.

آیفکس در ارتفاع ۲۹ هزار و ۵۰۰ واحدی
شاخص کل فرابورس ایران که معاملات اردیبهشت را در سطح ۲۹ هزار واحدی به پایان رسانده بود، در پنجمین روز کاری هفته ابتدایی خردادماه توانست با رشد ۱.۴ درصدی به سطح ۲۹ هزار و ۴۹۳ واحدی برسد.
همچنین بررسی ارزش بازار فرابورس نشان می‌دهد این متغیر نیز با افزایش ۱.۴ درصدی در این هفته همراه بوده و به عدد ۲.۷ میلیون میلیارد تومان رسیده است.

مبادله ۳۳۰ هزار میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی
بررسی بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس حاکی از آن است در این بازار بیش از ۳۳۲ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی، واحدهای ETF و اوراق تسهیلات مسکن مبادله شده که رشد ۱۶ درصدی داشته است.
در این میان در بخش اوراق مالی اسلامی رشد ۱۶ و ۱۸ درصدی حجم و ارزش با جابه‌جایی ۳.۵ میلیارد ورقه به ارزش ۳۱۸ هزار میلیارد تومان رقم خورد.
همچنین فعالان بخش مسکن با معامله ۸۰۰ هزار ورقه تسهیلات به ارزش ۶۶ میلیارد تومان مسکن، رشد ۲۲ و ۱۴ درصدی حجم و ارزش معاملات این اوراق را رقم زدند.
از سوی دیگر معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با ۱۰ درصد افت نسبت به هفته ماقبل به رقم ۱۳ هزار میلیارد تومان رسید.

املاک و مستغلات در صدر صنایع فرابورسی
ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام در هفته منتهی به پنجم خردادماه نزدیک به ۱۹ هزار میلیارد تومان بود که در این میان گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات با اختصاص یک هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان از کل معاملات، رتبه اول را در میان صنایع به خود اختصاص داد.
گروه‌های خودرویی و بانک‌ها نیز هر یک با سهم ۹ درصدی، رتبه‌های دوم و سوم را در اختیار گرفتند و دو گروه محصولات شیمیایی و سرمایه‌گذاری‌ها نیز در جایگاه‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند.

کد خبر: ۲۲۳٬۰۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha