۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
تولید نوعی عصاره خاویار در ایران که پتانسیل ارزآوری بالا برای کشور دارد
مدیر عامل شرکت ساوا شفاژن به بازار خبر داد؛

تولید نوعی عصاره خاویار در ایران که پتانسیل ارزآوری بالا برای کشور دارد

کرج- شرکت دانش بنیان «ساوا شفاژن» نوعی عصاره خاویار برای محصولات آرایشی بهداشتی تولید کرده که پتانسیل صادرات با ۵ برابر قیمت مواد وارداتی دارد.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: شرکت دانش بنیان «داروگستر ساوا شفاژن» تولید کننده ترکیبات زیست فعال از مواد طبیعی «گیاهی و جانوری» بر پایه دانش روز دنیا محصول تولید می کند. این ترکیبات زیست فعال در انواع محصولات از جمله «پیش گیرنده های سرطان، رفع مشکل قلبی عروقی، بیماری های گوارشی، مشکلات تولید مثلی، زیبایی و تناسب اندام و همچنین مکمل غذای کودک» کاربرد دارند. این ترکیبات در صنعت آرایشی، غذایی و دارویی کاربرد دارد و به دلیل نبود محصول مشابه آن در دنیا و یا کم بودن آن می تواند با صادرات به دنیا، برای کشور ارزآوری بالایی داشته باشد.

گفتگوی بازار با «صابر خدابنده» مدیر عامل و موسس شرکت داروگستر ساوا شفاژن که عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه تربیت مدرس هم هست را با هم می خوانیم.

*از محصولات و روند تولید خود برایمان بگویید.

ما با استفاده از روش های روز دنیا، یک سری ترکیبات زیست فعال را از منابع مختلف گیاهی و جانوری تولید می کنیم که بدلیل طبیعی بودن و عاری از هر گونه نگهدارنده بودن در صنایع مختلف سلامت محور کاربرد دارند. این کاربرد شامل صنایع غذایی، صنایع آرایشی و بهداشتی و مکمل های غذایی دارویی می باشد.

در واقع این ترکیبات می توانند تامین کننده بسیاری از مواد موثره ای باشد که در حال حاضر وارداتی هستند و مهمتر اینکه مواد اولیه مصرفی لازم غالبا از منابع کم ارزش تامین می شود.

ما از خاویار صنعتی که شرکت ها نتوانستند صادر کنند و به تاریخ مصرفش کم مانده و یا موادی مانند تفاله های صنایع کشاورزی (ملاس چغندر، تفاله هویج، تفاله گوجه و انگور و ...) استفاده می کنیم، ما از اینها مواد اولیه، ماده موثره از جمله لیکوپن، بتاکاروتن، تری متیل گلایسین یا بتائین، پروتئین هیدرولیز شده، امگا، لوتئین و ترکیبات مختلف پر کاربرد دیگر تولید می کنیم

به عنوان مثال ما از خاویار صنعتی که شرکت ها نتوانستند صادر کنند و به تاریخ مصرفش کم مانده و یا موادی مانند تفاله های صنایع کشاورزی (ملاس چغندر، تفاله هویج، تفاله گوجه و انگور و ...) استفاده می کنیم. ما از اینها مواد اولیه، ماده موثره از جمله لیکوپن، بتاکاروتن، تری متیل گلایسین یا بتائین، پروتئین هیدرولیز شده، امگا، لوتئین و ترکیبات مختلف پر کاربرد دیگر تولید می کنیم.

این کارها در دو شرکت جداگانه داروگستر ساوا شفاژن و شرکت گلفام دارو با روش های دانش بنیان و تخصصی مثل روش فوق بحرانی Co۲، راکتور هیدرولیز آنزیمی، فریز درایر، اولترا فیلتراسیون و .. انجام می گیرند.

چون تولید کننده ماده اصلی و موثره هستیم لذا در شرکت شفاژن تعدادی محصول نهایی هم تولید می کنیم. در حوزه تولید غذاهای مخصوص برای کودکان، سالمندان و ورزشکاران با برند ال سو محصول داریم.

همچنین تولید کننده ماده موثره اقلام آرایشی و بهداشتی مثل عصاره خاویار، کلاژن، آلبومین، فسفیتین، الاستین، هیالورونیک اسید و ... هستیم و همچنین چند محصول نهایی از جمله: کرم های ضد پیری و جوان کننده، کرم های ضد لک و ضد آفتاب، کرم های دور چشم با برند آی درم هم هستیم.

ماده موثره اینها منشأ کاملا طبیعی داشته با روش های کاملا سلامت محور تولید شده و فاقد ترکیبات مضرر می باشند. ضمنا بخش اصلی تولیدات نهایی ما مکمل های غذایی – دارویی هستند به شکل ویال، شربت، قرص و سافت ژل که مشابه آنها وارداتی بوده و تولید داخل ندارند این محصولات هم با برند ال سو در شرکت شفاژن تولید می شوند

ماده موثره اینها منشأ کاملا طبیعی داشته با روش های کاملا سلامت محور تولید شده و فاقد ترکیبات مضرر می باشند. ضمنا بخش اصلی تولیدات نهایی ما مکمل های غذایی – دارویی هستند به شکل ویال، شربت، قرص و سافت ژل که مشابه آنها وارداتی بوده و تولید داخل ندارند این محصولات هم با برند ال سو در شرکت شفاژن تولید می شوند.

*بازار هدف شما داخلی است یا صادرات هم دارید؟

جامعه هدف ما کودکان، سالمندان، خانم ها و ورزشکاران هستند. یکی از اهدافمان صدرصد صادرات به کشورهای دیگر است چون محصولات مشابه یا اصلا نیست و یا خیلی کم است. ایران و استان ما غنی از مواد اولیه کم قیمت هست و با روش های گفته شده ماده موثره های با کیفیت و با قیمت تما شده پایین نسبت به اروپا تولید می شود لذا این محصولات خواهان زیادی در خارج شور دارد.

من تحصیل کرده کشور فرانسه هستم و در انگلیس و آمریکا ادامه تحصیلات و کسب تجربیات صنعتی را گذراندم و بدلیل آشنا بودن با صنایع آنها، روابط بسیار خوبی با شرکت های مختلف آنها خصوصا شرکت های فرانسوی دارم نمونه محصولاتی که تولید کردم برایشان فرستادم از نظر کیفیت اطلاعات را از آنها گرفتم مورد تایید بوده و از نظر قیمت تمام شده بسیار رقابتی است اما به دلیل مشکلات موجود در صادرات و ارتباطات، هنوز موفق به اینکار نشدیم اما در حال رایزنی هستیم که محصولاتمان را از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی صادر کنیم

من تحصیل کرده کشور فرانسه هستم و در انگلیس و آمریکا ادامه تحصیلات و کسب تجربیات صنعتی را گذراندم و بدلیل آشنا بودن با صنایع آنها، روابط بسیار خوبی با شرکت های مختلف آنها خصوصا شرکت های فرانسوی دارم.

نمونه محصولاتی که تولید کردم برایشان فرستادم از نظر کیفیت اطلاعات را از آنها گرفتم مورد تایید بوده و از نظر قیمت تمام شده بسیار رقابتی است اما به دلیل مشکلات موجود در صادرات و ارتباطات، هنوز موفق به اینکار نشدیم اما در حال رایزنی هستیم که محصولاتمان را از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی صادر کنیم.

البته ما ابتدای کار هستیم و حدود ۸ ماه است که تولید ما به محصول نهایی رسیده، یک سری محصولات را به صورت ماده اولیه به ترکیه صادر کردیم و از آنجا هم به کشور های اروپایی، البته در حد خیلی کم توانستیم صادر کنیم.

با وجود مشکلات فراوان، رایزنی های مختلف انجام شده و در حال گرفتن مجوز های لازم هستیم و امیدواریم تا یکسال آینده صادرات خوبیداشته باشیم.

*فکر می‌کنید این محصول چه مقدار ارز آوری برای کشور دارد؟

در حال حاضر یک سری محصولاتی را داریم که ماده اولیه اش خاویار است. الان بهترین خاویار خوراکی صادراتی کیلویی کمتر از ۴۰ میلیون تومان است. ولی همین ۴۰ میلیون خاویار در حال حاضر در فرانسه چندین برابر است. بنابراین ما یک منبع اولیه با قیمت پایین داریم و این قابل تبدیل به محصولات با ارزش افزوده بالا هست.

در ایران مواد اولیه آرایشی بهداشتی و مکمل ها غالبا وارداتی است و یک ارز عظیمی بابت آن از کشور خارج می شود، ولی همین عصاره خاویاری که ما برای مواد اولیه آرایشی بهداشتی تولید می کنیم پنج درصد است و پتانسیل صادرات با قیمت ۵ برابر قیمت وارداتی را دارد

در ایران مواد اولیه آرایشی بهداشتی و مکمل ها غالبا وارداتی است و یک ارز عظیمی بابت آن از کشور خارج می شود. با عدد نمی توانم بگویم ولی همین عصاره خاویاری که ما برای مواد اولیه آرایشی بهداشتی تولید می کنیم پنج درصد است و پتانسیل صادرات با قیمت ۵ برابر قیمت وارداتی را دارد. متاسفانه هنوز برخی شرکت های تولید محصولات آرایشی ماده موثره های مشابه ما را از چین وارد می کنند که نه کیفیت دارد و نه ایمنی!!

در کل محصولات مختلف این دو شرکت ما، خیلی می تواند از خروج ارز از کشور جلوگیری کند و همینطور اگر صادر شود ارزآوری قابل توجهی خواهد داشت.

*چه مقدار اشتغال زایی دارید؟

ما شرکت دانش بنیان هستیم، اغلب کسانی که کنار ما مشغول به کارند تحصیل کرده در رشته های مرتبط هستند و این دو شرکت همچنین مکان کارآموزی برای دانشجوهای دوره دکترای بنده هستند. بنابراین این دانشجو ها از الان با کسب و کار هایتک آشنا می‌شوند طبیعتاً علاوه بر کارآفرینی، نقش پرورش کارآفرین هم داریم.

ضمنا چون از مواد اولیه شرکت ها و صنایع مختلف از جمله پرورش دهندگان ماهیان خاویاری، میگو و قزل آلا، صنایع کنسانتره میوه کشور و صنایع مرتبط با گیاهان دارویی استفاده می کنیم لذا در ایجاد اشتغال نقش مهمی داریم.

*موانع اصلی صادرات چیست؟

چون دانش ما بین‌المللی است و محصولاتمان توسط محققان دانشگاه در حد دکتری بدست آمده جهان خیلی راحت ما را می‌پذیرد، ولی مشکل اصلی عدم وجود ارتباطات خصوصا در بحث انتقالات ارزی است. یا ما نمی‌توانیم مستقیما ارتباط برقرار کنیم یا آنها تمایلی ندارند که بطور مستقیم معامله کنند.

من این دو شرکت را با روش گریدی درست کردم که بتوانم با آنها همکاری کنم و محصول مشترک تولید کنیم، حین اجرا کلیه نقشه ها و اقلام با آنها چک شدند و چندین بار فرانسوی ها آمدند و بازدید کردند و تلاش کردم علاوه بر استاندارد غذا داروی ایران، مطابق با استاندارد آنها هم باشد، ولی امروز به دلیل مشکلات موجود آنها تمایلی به همکاری ندارند

من این دو شرکت را با روش گریدی درست کردم که بتوانم با آنها همکاری کنم و محصول مشترک تولید کنیم. حین اجرا کلیه نقشه ها و اقلام با آنها چک شدند و چندین بار فرانسوی ها آمدند و بازدید کردند و تلاش کردم علاوه بر استاندارد غذا داروی ایران، مطابق با استاندارد آنها هم باشد، ولی امروز به دلیل مشکلات موجود آنها تمایلی به همکاری ندارند.

آنها از لحاظ امنیتی مقداری احساس خطر می‌کنند و به طور کل ارتباطات و خصوصا بحث انتقالات ارزی یکی از مهمترین مشکلات صادرکنندگان است.

*بازاریابی داخلی شما چگونه است؟

یکی از مشکلات تولید محصول جدید همین است. زمانی که یک محصول جدید تولید می شود چون در بازار ایران شناخته شده نیست طبیعتاً با مشکل فروش و شناساندن محصول مواجه می شوید. در حال حاضر از مسیرهای مختلف این کار را انجام می دهیم. چون برخی از محصولات ما می تواند در نسخه پزشک باشند، پزشکان باید به مادران و مریض ها معرفی کنند تا مصرف شود.

در حال حاضر از طریق ویزیت و معرفی کردن پزشکان، برگزاری سمینار برای آشنا کردن متخصصین با این محصول و ثابت کردن محصول خودمان با آزمایشات مختلف و روش های نوین تمام اینکار هارا انجام می دهیم.

کد خبر: ۲۲۳٬۰۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha