۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
آسیای میانه؛ بازار صادراتی جدید سیب زمینی| افزایش رسمی نرخ حمل و نقل ۳۰درصد است و غیررسمی تا ۵۰درصد
سخنگوی انجمن ملی سیب زمینی در گفتگو با بازار؛

آسیای میانه؛ بازار صادراتی جدید سیب زمینی| افزایش رسمی نرخ حمل و نقل ۳۰درصد است و غیررسمی تا ۵۰درصد

نیازی عضو هیات مدیره انجمن ملی سیب زمینی ایران با بیان اینکه افزایش ۳۰درصدی نرخ حمل و نقل رسمی است، افزود: با این وجود کشاورزان حتی تا ۵۰درصد افزایش را مجبور به پرداخت هستند.

بازار؛ گروه کشاورزی: سیب زمینی از جمله محصولات پرمصرفی است که تولیدکننده های آن نیز مانند دیگر تولید کنندگان محصولات دیگر همواره با چالش ها و موانع بسیاری در بحث تولید و همچنین در فروش دارند. به طوری که از یکسو تولید کننده های این بخش با افزایش قیمت نهاده ها و بالا رفتن هزینه های تولید مواجه هستند و از سوی دیگر در صورت بالا رفتن قیمت محصول در بازار داخل به یکباره تعرفه هاص صادراتی اعمال می شود و به این ترتیب نوسان قیمتی در این حوزه ایجاد می شود. این در حالی است که در آخرین روزهای اردیبهشت ماه براساس اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، نرخ حمل و نقل برای سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل ۳۰ درصد افزایش یافت و از ابتدای خردادماه نیز قابلیت اجرایی دارد. این امر خود برای بخش تولید محصولات کشاورزی به صورت خاص افزایش هزینه های تولید را به همراه دارد که به تبع موجب افزایش قیمت مجصولات این بخش نیز خواهد شد.

بازار کشورهای آسیای میانه جایگزین بازار عراق می شود

در این راستا محمد رحیم نیازی عضو هیات مدیره و سخنگوی انجمن ملی سیب زمینی ایران در گفتگو با بازار می گوید: اگرچه تعرفه های صادرات برداشته شد اما در حال حاضر کشور عراق به عنوان مقصد صادراتی عمده محصول ما، واردات سیب زمینی و چند محصول دیگر را متوقف و به عبارتی ممنوع کرده است چون خود این کشور تولید این محصولات را دارند.

نیازی افزود: با این وجود کشورهای آسیای میانه همچون ترکمنستان قصد خرید از ما دارند و جایگزین خوبی می تواند باشد.

اگرچه افزایش نرخ حمل و نقل به صورت رسمی ۳۰ درصد اعلام شده است اما تا ۵۰ درصد هم به صورت غیر رسمی افزایش یافته چرا که برای زمین نماندن محصول، کشاورزی مجبور به پذیرش نرخ های بالاتر از نرخ مصوب است

وی همچنین در خصوص نوسانات قیمت سیب زمینی نیز اظهار داشت: الان قیمت ها نسبتا مناسب است و برای کشاورز در سر زمین ۸ تا ۱۱ هزار تومان است اما متاسفانه هزینه های حمل و نقل بسیار بالا رفته است. در حقیقت دولت اخیرا ۳۰درصد هزینه های حمل و نقل را افزایش داده و کشاورز از این بابت ضرر می بیند.

این عضو انجمن ملی سیب زمینی ایران اذعان داشت: البته نکته قابل تامل در این میان این است که افزایش ۳۰ درصدی هزینه حمل و نقل در واقع افزایش رسمی است اما کشاورزان تا بیش از این ارقام می پردازند؛ به این معنا که وقتی محصول کشاورز روی زمین است ناچار است حتی تا ۵۰ درصد افزایش نرخ حمل و نقل را هم قبول کند برای اینکه بار روی زمین نماند.

نیازی در پاسخ به این سوال که افزایش ۳۰درصدی هزینه های حمل و نقل تا چند درصد افزایش هزینه های تولید را به دنبال خواهد داشت نیز اظهار داشت: در مجموع هزینه حمل و نقل در قیمت تمام شده ۵ تا ۶ درصد است به این معنا که در قیمت محصول به طور عام تاثیر حمل و نقل بر هزینه تولید بین ۵ تا ۶ درصد است.

گفتنی است بر اساس آمارهای منتشر شده سالانه حدود ۵ میلیون تن محصول سیب زمینی در کشور تولید می شود و در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی در سطح خرده فروشی بین ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان بسته به کیفیت فروخته می شود.

کد خبر: ۲۲۳٬۰۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha