۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷
 سهم دلار در ذخایر جهانی به کمترین میزان در ۲۸ سال گذشته رسید
صندوق بین‌المللی پول:

سهم دلار در ذخایر جهانی به کمترین میزان در ۲۸ سال گذشته رسید

طبق گفته کارشناسان، انجماد دارایی‌های فارکس روسیه، دلارزدایی را در سراسر جهان تسریع کرده است.

به گزارش بازار، طبق آخرین داده‌های صندوق بین المللی پول، روند تنوع بخشیدن ارزها از دلار در سراسر جهان در حال افزایش است. آمارهای این موسسه مستقر در واشنگتن نشان داد که سهم دلار از ذخایر رسمی طلا و ارز خارجی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ به کمترین میزان در سه دهه اخیر یعنی ۵۸ درصد کاهش یافته است. طبق گزارش‌ها، این حرکت تدریجی بوده و سهم دلار از ذخایر خارجی بانک‌های مرکزی در حال حاضر تقریباً به سطحی رسیده که آخرین بار در سال ۱۹۹۵ مشاهده شده بود.

وضعیت طولانی مدت دلار به عنوان ارز غالب جهان در سال‌های اخیر به طور پیوسته با وجود نگرانی‌ها در مورد افزایش بدهی ایالات متحده و تحریم‌های گسترده‌ای که با استفاده از این ارز به عنوان اهرم اعمال می‌شود، از بین رفته است. به گفته استفن جن، مدیر عامل Eurizon SLJ Capital Limited، به نقل از رویترز، این تغییر زمانی که برای نرخ‌های ارز تعدیل شد، آشکارتر بود. او گفت: آنچه در سال ۲۰۲۲ اتفاق افتاد، سقوط بسیار شدید سهم دلار در شرایط واقعی بود.

به گفته جن، این اقدام شدید باعث حرکت کشورهایی مانند عربستان سعودی، چین، هند و ترکیه به سمت تنوع بخشیدن ذخایر خود به ارزهای دیگر شد. بر اساس گزارش بانک مبادلات بین المللی، سهم یوان از معاملات جهانی فارکس خارج از بورس از تقریباً صفر در ۱۵ سال پیش تا ۷ درصد افزایش یافته است. پس از این اقدام علیه روسیه، سایر کشورها این سوال را مطرح کردند که "اگر شما در مورد تحریم در سوی اشتباه قرار بگیرید چه؟ " جفری یو، استراتژیست BNY Mellon به رسانه‌ها گفت.

او گفت که در حال حاضر بانک‌های مرکزی جهان به دنبال تنوع بخشیدن به دارایی‌های خود، جمع آوری بدهی‌های شرکتی، دارایی‌های ملموس مانند املاک و مستغلات و سایر ارزها هستند. مارک تینکر، مدیر عامل Toscafund هنگ کنگ، به آژانس گفت: این روندی است که در حال انجام است و دلار کمتر در سیستم جهانی استفاده خواهد شد.

کد خبر: ۲۲۳٬۰۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha