۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
داده ورزی محدود به نظام اداری نیست

داده ورزی محدود به نظام اداری نیست

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه دستگاه ها، داده‌ها را ملک خصوصی می‌دانند، گفت: داده‌ها سرمایه ملی، معنوی و به شدت اثرگذار در تصمیم گیری‌ها و جهت گیری‌های دولت‌ها هستند.

به گزارش بازار، میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در اختتامیه نخستین رویداد داده ورزی شهید باقری، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان هشت سال دفاع مقدس، طراحی عالمانه، حکیمانه و مبتنی بر اطلاعات دقیق از ظرفیت داخل و دشمن در این عملیات را توسط شهید باقری از جمله عوامل اصلی پیروزی دفاع مقدس و فتح خرمشهر دانست.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت مردم در حل مسائل کشور گفت: دستگاه‌های اجرایی به تنهایی نمی‌توانند مسائل کشور را حل و فصل کنند، لذا استفاده از ظرفیت مردم و مجموعه‌های تخصصی و نخبگانی می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، رویکرد این سازمان را به تبع دولت مردمی، استفاده از ظرفیت مردم برای حل مسائل کشور عنوان کرد و گفت: همکاران ما در سازمان اداری و استخدامی در راستای استفاده از داده‌ها و اطلاعات موجود در نظام اداری کشور، ‌کاری را آغاز کرده اند که به زودی ثمره آن را می‌بینیم.

لطیفی با اشاره به اهمیت داده ورزی برای حل مسائل کشور با استفاده از اطلاعات و داده‌های موجود در دستگاه‌ها تصریح کرد: مفهوم مخالف حکمرانی داده، حکمرانی گمانه است. ما با گمان ها، ظن، حس و شهودمان می‌خواهیم مسائل را مدیریت کنیم، در حالی که در مفهوم مقابل باید داده و اطلاعات را مبنای تصمیم گیری هایمان قرار دهیم. برای مثال امروز بدون تدبیر، تصمیمی می‌گیریم که ‌به موقع نیست و در اینجا به جای مدیریت با تدبیر، باید مدیریت بحران کنیم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه دستگاه‌ها، داده‌ها را ملک خصوصی می‌دانند، تأکید کرد: داده‌ها سرمایه ملی، معنوی و به شدت اثرگذار در تصمیم گیری‌ها و جهت گیری‌های دولت‌ها هستند و داده ورزی محدود به نظام اداری نیست.

وی با اشاره به راهبری سامانه دارویار توسط وزارت بهداشت گفت: این سامانه داده‌هایی را تولید می‌کند که می‌توانیم با آن، تعداد داروها و اقدامات غیرضروری مثل عکس ام آر آی، ‌سی تی اسکن ثبت شده در نسخه‌های پزشکان را کنترل و مدیریت کرد.

لطیفی با بیان اینکه در دنیای امروز در موضوع داده ورزی عقب ماندگی جدی داریم، گفت: متأسفانه ما کمترین میزان استفاده از داده‌ها و اطلاعات را در مقالات علمی، پژوهشی و دانشگاهی در کشور شاهد هستیم، البته بخشی از آن به مشکل عرضه و تقاضا و بخشی هم به نیروی انسانی مربوط می شود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در ادامه هم به بحث بازنگری داده‌های مشاغل مربوط به داده ورزی و حکمرانی در نظام اداری کشور اشاره و تصریح کرد: کارشناس به معنای واقعی، یعنی کسی که کار تکراری و سطحی انجام نمی‌دهد، لذا باید همه ما مهارت‌های لازم مثل داده ورزی و استفاده از اطلاعات موجود برای تصمیم گیری و مدیریت مسائل را بیاموزیم و در عمل آن‌ها را اجرایی کنیم.

گفتنی است؛ این رویداد با هدف شناسایی متخصصان توانمند در حوزه داده‌ورزی از درون بدنه دولت برگزار شد. ۲۵۰۰ نفر در آذرماه سال گذشته در این مسابقه شرکت کردند که پس از داوری، ۵ نفر به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

کارشناسان و متخصصان داده‌ورزی شرکت کننده در نخستین دوره این رویداد از استان‌های تهران، همدان، فارس، کرمانشاه، یزد، قم، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و قزوین بودند.

کد خبر: ۲۲۲٬۸۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha