۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
راه‌های شرق کشور در پیچ عقب‌ماندگی| رئیس مجلس وعده توسعه در برنامه هفتم داد
بازار گزارش می‌دهد؛

راه‌های شرق کشور در پیچ عقب‌ماندگی| رئیس مجلس وعده توسعه در برنامه هفتم داد

گناباد- آئین بهره‌برداری از فرودگاه شهدای گناباد با حضور وزیر راه فرصتی را فراهم کرد تا استاندار خراسان با اشاره به عقب‌ماندگی‌های راه‌های این استان از دولت برای توجه به کریدور شرق کشور استمداد طلبد.

بازار؛ گروه استان‌ها؛ خراسان رضوی از دیرباز دروازه تجارت شرق ایران بوده و این موقعیت راهبردی باعث تعمیق ارتباطات اقتصادی و فرهنگی بین ساکنان این منطقه با تجار کشورهای هم‌جوار و رفع نیازهای کالایی یکدیگر شده و این استان را طلایه‌دار صادرات غیرنفتی در شرق کشور کرده است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ خراسان رضوی تنها گوشه‌ای از سرزمین خراسان پهناوری است که درگذشته‌های بسیار دور، مرو، هرات، سمرقند، بخارا و سیستان و بلوچستان را شامل می‌شد و ازنظر تاریخی و عبور جاده ابریشم از آن اهمیت فراوان داشت و نه‌تنها مسیر مبادله کالاهای تجاری، بلکه مسیر مهمی برای انتقال دانش و فرهنگ نیز بود.

این استان بیشترین مرز مشترک با ترکمنستان به میزان ۵۳۱ کیلومتر و افغانستان به میزان ۳۰۲ کیلومتر دارد و مجموع مرزهای مشترک زمینی آن به ۸۳۳ کیلومتر می‌رسد که وجود راه و سرمایه‌گذاری در این حوزه بیش از گذشته اهمیت دارد اما متأسفانه بنا بر گفته استاندار این خطه از میهن اسلامی راه‌های این استان دچار عقب‌ماندگی است.

شبکه ارتباطی ناقص

استاندار خراسان رضوی بابیان اینکه توسعه راه‌های این استان نیازمند توجه ویژه دولت و مجلس است در آئین بهره‌برداری از فرودگاه شهدای گناباد اظهار کرد: راه‌های موجود در استان کیفیت مناسبی ندارد و ۲ هزار کیلومتر راه در دست بازسازی است اما این مقدار کفایت نمی‌کند.

یعقوب علی نظری بیان کرد: هم‌اینک تمام راه‌های استان نظیر مسیر تربت‌حیدریه، سنگان، خواف، راه ترانزیتی دوغارون و گناباد، فریمان سرخس و درگز سال‌هاست که تکمیل‌نشده و ناقص است و در تکمیل شبکه هم دچار چالش و مشکل هستیم.

راه‌های شرق کشور در پیچ عقب‌ماندگی | رئیس مجلس وعده توسعه در برنامه هفتم داد

وی با تأکید بر این موضوع که این استان در بخش راه دچار عقب‌ماندگی است و شبکه راه‌های استان تکمیل‌نشده است افزود: در این راستا توسعه راه‌ها نیازمند توجه ویژه دولت و مجلس در تخصیص اعتبارات است.

استاندار خراسان رضوی یادآور شد: شرق کشور نزدیک‌ترین فاصله به گذرگاه شمال - جنوب است، ریل چابهار- اینچه برون در توسعه اقتصادی و در توسعه شرق کشور به‌خصوص منطقه دوغارون و سرخس بسیار مؤثر است و تکمیل راه‌آهن شرق کشور در توسعه مناطق شرقی می‌تواند اثرگذار باشد.

هم‌اینک تمام راه‌های استان نظیر مسیر تربت‌حیدریه، سنگان، خواف، راه ترانزیتی دوغارون و گناباد، فریمان سرخس و درگز سال‌هاست که تکمیل‌نشده و ناقص است و در تکمیل شبکه هم دچار چالش و مشکل هستیم

نظری از دولت و مجلس خواست در برنامه هفتم توسعه به شرق کشور توجه ویژه‌ای کنند تا خراسان رضوی در بخش‌های راه ، ریل و زیرساخت‌های هوایی و فرودگاهی به توسعه لازم برسد.

وعده رئیس مجلس

به گزارش خبرنگار بازار؛ رئیس مجلس شورای اسلامی نیز که به‌منظور شرکت در آئین بهره‌برداری فرودگاه گناباد به استان خراسان رضوی سفرکرده بود در این مراسم اظهار کرد: باوجوداینکه ۱۹ و نیم درصد ذخایر نفت و گاز دنیا را د اختیارداریم و بر سکوی نخست ایستادیم اما متأسفانه به دلیل قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان مشکلات بسیاری سد راه صنایع شده است.

محمدباقر قالیباف افزود: باوجوداینکه فولاد و پتروشیمی به دلیل نبود گاز قطع می‌شوند، اما از سویی چهار برابر استاندارد دنیا مصرف گازداریم.

وی اظهار کرد: نوع بهره‌مندی از این منابع به دلیل ضعف مدیریتی به بدترین شکل ممکن است، این امکانات باید به بهترین شکل ممکن صرف و خرج مردم شود.

وی وعده داد: در برنامه هفتم، دولت و مجلس مصمم هستند در مسیر بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌ها و منابع گام برداریم و اگر در این مسیر باشیم در برنامه پنج‌ساله برنامه هفتم توسعه، کشور به ثبات اقتصادی می‌رود.

قالیباف ادامه داد: در این راستا قول می‌دهم در یک برنامه پنج‌ساله کشور در همین برنامه هفتم به ثبات اقتصادی برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی می‌توان به پیشرفت و رشد تولید سرعت داد که همه به فهم مشترک در موضوعات به‌خصوص موضوعات اقتصادی برسیم.

راه‌های شرق کشور در پیچ عقب‌ماندگی | رئیس مجلس وعده توسعه در برنامه هفتم داد

وی افزود:اگر در اقصی نقاط کشور هرکسی فقط به شهر و مرکز استان خود فکر کند هیچ‌وقت نمی‌توان به پیشرفت دست‌یافت چنان‌که طرحی نظیر فرودگاه گناباد که باید حداکثر در بازه زمانی سه‌ساله افتتاح می‌شد ۳۰ سال زمان برد.

در برنامه هفتم، دولت و مجلس مصمم هستند در مسیر بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌ها و منابع گام برداریم و اگر در این مسیر باشیم در برنامه پنج‌ساله برنامه هفتم توسعه، کشور به ثبات اقتصادی می‌رود

قالیباف افزود: امروز فرصت‌های بزرگی داریم و ۱۵ هزار کیلومتر راه‌آهن در کشور وجود دارد که چهار هزار کیلومتر از آن هیچ استفاده مفیدی ندارد، حتی هزینه اضافی برای نگهداری آن‌ها نیز باید بشود.

وی اضافه کرد: اگر این چهار هزار کیلومتر برای گذرگاه‌های شمال- جنوب و دوبانده شدن راه‌آهن چابهار سرخس و مسیرهای مهم ساخته می‌شد، توسعه اقتصادی و تولید ثروت به همراه داشت و امروز شاهد حرکت قطارهای باربری با سرعت پنج کیلومتر در ساعت با ظرفیت حداقلی نبودیم و قادر بودیم صدها میلیون تن کالا از این مسیرها جابه‌جا کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در گذرگاه شمال و جنوب و شرق و غرب خشکی دنیا قرار داریم که عنایت خداوند است و درآمد این مسیر بیشتر از درآمد نفت و گاز است پس باید همه با همراهی هم در مسیر مصلحت و حق کشور حرکت کنیم.

نقطه عطف توسعه خراسان رضوی

همزمان با برپایی آئین بهره برداری از فرودگاه گناباد وزیر راه و شهرسازی نیز از ایجاد گذرگاه ریلی جنوب -شمال که از چابهار به سرخس ختم می‌شود به عنوان یکی از نقاط عطف توسعه منطقه و خراسان رضوی یاد کرد.

مهرداد بذرپاش در خصوص خط کریدوری ریلی جنوب به شمال که از چابهار آغاز و به سرخس ختم می‌شود اظهار کرد: این خط یکی از نقاط عطف توسعه منطقه خواهد شد.

وی یکی از سیاست‌های اصلی را که از تاکیدات رهبر معظم انقلاب هم است تکمیل زنجیره‌های گذرگاهی (کریدوری) در کشور دانست و گفت: تکمیل گذرگاه ریلی چابهار در سیستان و بلوچستان- سرخس در خراسان رضوی مهمترین طرح در حوزه تکمیل گذرگاه‌های کشور است.

تکمیل گذرگاه ریلی چابهار در سیستان و بلوچستان- سرخس در خراسان رضوی مهمترین طرح در حوزه تکمیل گذرگاه‌های کشور است

بذرپاش بیان کرد: خط گذرگاه ریلی جنوب -شمال که از چابهار به سرخس ختم می‌شود یکی از نقاط عطف توسعه منطقه و خراسان رضوی خواهد بود و تبدیل به یک گذرگاه بین‌المللی خواهد شد و ظرفیت‌های اقتصادی بسیاری را نصیب منطقه و شهرهایی که در طول این زنجیره کریدوری هستند خواهد نمود.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: حرف از توسعه اقتصادی زدن ولی فراهم نکردن زیرساخت‌های حمل و نقل شبیه یک شوخی است، وقتی می‌توانیم برای استان، منطقه و جایی حرف از توسعه اقتصادی بزنیم که به موازات بلکه جلوتر زیرساخت‌های حمل و نقل را فراهم کنیم.

کد خبر: ۲۲۲٬۷۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha