۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
آغاز به کار سامانه معاملات املاک و مستغلات| معاون وزیر: اخذ کد رهگیری در املاکی ها ادامه می یابد
«بازار» گزارش می دهد

آغاز به کار سامانه معاملات املاک و مستغلات| معاون وزیر: اخذ کد رهگیری در املاکی ها ادامه می یابد

سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور امروز در حالی راه اندازی و آغاز به کار می کند که اخذ کدرهگیری در بنگاه‌های دارای مجوز معاملات املاک کماکان امکانپذیر است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: سامانه معاملات املاک و مستغلات در حالی ساعاتی دیگر رسما رونمایی و راه اندازی می شود که هادی عباسی معاون وزیر راه و شهرسازی این سامانه به صورت ۲۴ ساعته و در تمامی ایام هفته به مؤجران و مستأجران خدمات رایگان ثبت قرارداد اجاره به همراه اخذ کدرهگیری در سراسر کشور ارائه می‌دهد.

عباسی با بیان اینکه مستأجران و مؤجرین از امروز می‌توانند به صورت رایگان نسبت به ثبت قرارداد اجاره و اخذ کد رهگیری اقدام کنند تاکید می کند که اخذ کدرهگیری در بنگاه‌های دارای مجوز معاملات املاک کماکان امکانپذیر است.

آغاز به کار سامانه معاملات املاک و مستغلات| معاون وزیر: اخذ کد رهگیری در املاکی ها ادامه می یابد

بعد از اعلام مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه(هنوز شورای نگهبان تایید نکرده است)تمدید تعیین سقف اجاره بها و ساماندهی مشاوران املاک اخباری تا حدودی مفید برای بخش مسکن بود. اما امروز با راه‌‍اندازی رسمی سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور امکان دریافت کد رهگیری قرارداد اجاره بدون مراجعه موجر یا مستاجر به بنگاه معاملات املاک، به صورت رایگان فراهم می شود.

اگر چه این اقدام می تواند موثر و مفید باشد اما فعالان و کارشناسان این حوزه معتقد هستند که سامانه معاملات املاک و مستغلات نمی تواند تاثیر مثبتی بر بازار اجاره بها و کاهش قیمت ها بگذارد و احتمال افزایش مشکلات و دعوای حقوقی افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، این سامانه در راستای وظایف قانونی وزارت راه و شهرسازی از جمله ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن تهیه شده و بر مبنای این بند قانونی «رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت همه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه‌های مشاوران املاک توسط بنگاه‌ها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاه‌های مشاوران املاک توسط خود متعاملین، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و ثبت قرارداد، أخذ شناسه (کد) رهگیری بدون أخذ هزینه الزامی است.»

برخی از املاکی ها بر این باور هستند که تنظیم قرارداد نیازمند تخصص و آشنا به مفاهیم قوانین است. اینکه به راحتی موجر و مستاجر بتوانند اطلاعات ملک و مشخصات خود را در سامانه بارگذاری کنند به نظر سخت و دشوار و موجبات مشکلات حقوقی خواهد شد.

آغاز به کار سامانه معاملات املاک و مستغلات| معاون وزیر: اخذ کد رهگیری در املاکی ها ادامه می یابد

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن معتقد است: انعقاد قرارداد در سامانه املاک و اسکان تاثیری در بازار اجاره ندارد و با توجه به آنکه بازار مسکن از سال گذشته با نوسان قیمتی روبرو شده است؛ از این رو به تناسب آن بازار اجاره مسکن تحت تاثیر قرار گرفته است.

انعقاد قرارداد در سامانه املاک و اسکان تاثیری در بازار اجاره ندارد و با توجه به آنکه بازار مسکن از سال گذشته با نوسان قیمتی روبرو شده است؛ از این رو به تناسب آن بازار اجاره مسکن تحت تاثیر قرار گرفته است

به گفته کارشناس مسکن، با توجه به آنکه بازار مسکن در شرایط اقتصادی و نوسان قیمتی قرار گرفته است؛ بنابراین دولت باید به فکر راهکار دیگری برای کنترل قیمت ها در بازار اجاره مسکن باشد چراکه با اجرا کردن این اقدامات تاثیری در بهبود وضعیت بازار اجاره را شاهد نخواهیم بود.

او می گوید: بسیاری از موجران بدلیل الزامی شدن کد رهگیری و اخذ مالیات به طور قطع به سمت این اقدام نمی روند و این خود زمینه ساز ایجاد مشکلاتی در این حوزه خواهد شد که در آینده در بازار مسکن اثر گذار خواهد بود.

آغاز به کار سامانه معاملات املاک و مستغلات| معاون وزیر: اخذ کد رهگیری در املاکی ها ادامه می یابد

ابوالفضل نوروزی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه سامانه ثبت قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری رایگان از ماه گذشته به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرده‌ بود، گفت: از امروز سوم خرداد ماه، این سامانه به صورت رسمی رونمایی و فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

سامانه املاک محدودیت زمانی نداشته و متقاضیان با ورود به آن می‌توانند به صورت رایگان اقدام به ثبت قراردادهای خود و دریافت کدرهگیری کنند

وی با اشاره به اینکه با رونمایی رسمی از این سامانه، همه مردم امکان استفاده از آن را خواهند داشت، تصریح کرد: سامانه املاک محدودیت زمانی نداشته و متقاضیان با ورود به آن می‌توانند به صورت رایگان اقدام به ثبت قراردادهای خود و دریافت کدرهگیری کنند.

نوروزی ادامه داد: در صورتی که متقاضیان همچنان خواهان ثبت قراردادهایشان در بنگاه‌های املاک باشند این امکان نیز برای آنها وجود دارد، همچنین بنگاه‌های املاک نیز می‌توانند از این سامانه به صورت رایگان برای ثبت قراردادها استفاده کنند.

بر این اساس در فاز اول شروع به کار سامانه، امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت شده برای قرارداد اجاره‌ مسکن در حالت یک به یک (یک مالک شش دانگ به یک مستاجر)، به صورت برخط فراهم شده است و مؤجر و مستاجر می‌توانند قرارداد اجاره‌ واحد مسکونی مورد معامله‌ خود را در این سامانه انجام داده و کد رهگیری و نسخه‌ الکترونیکی آن را دریافت کنند.

این سامانه قرار است بدین شکل عمل کند که هم اکنون مستاجر و موجر بتوانند بدون نیاز به مراجعه به بنگاه معاملات املاک با ثبت قرارداد در این سامانه کد رهگیری رایگان دریافت کنند. مراحل ثبت قرارداد اجاره در این سامانه در گام اول باید پس از تایید مدارک هویتی برای ورود به سامانه بر روی گزینه ایجاد قرارداد کلیک شود. پس از آن با ثبت اطلاعات موجر، اطلاعات ملک، مبلغ و تاریخ قرارداد، تعهدات طرفیت، ثبت قبوض و در نهایت ثبت اطلاعات مستاجر، زمینه دریافت کد رهگیری مهیا خواهد شد.

به هر سوی و به اعتقاد کارشناسان و فعالان بازار مسکن به نظر می رسد این سامانه املاک نیز همانند تعیین سقف اجاره بها نتواند چندان بر بازار اجاره بها تاثیر مثبتی بگذارد. اما به هر حال هر اقدامی در جهت کاهش التهاب بازار می تواند در نهایت به نفع مستاجران تمام شود.

کد خبر: ۲۲۲٬۵۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اسلامی IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      0 0
      سلام آنروز صاحبخونه ما ی ماه جلو جلو ابا ما قرارداد نوشت چرا اینگاررا کرد نمیدونم دلیلش چیه راهنمایی کنید چه کنم