۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
صادرات نفت را به ۱.۴ میلیون بشکه می رسانیم| خودروسازان در کیفیت خودرو ها باید تجدید نظر کنند
معاون وزیر نفت در گفتگو با بازار:

صادرات نفت را به ۱.۴ میلیون بشکه می رسانیم| خودروسازان در کیفیت خودرو ها باید تجدید نظر کنند

فلاحتیان معاون وزیر نفت گفت: بر اساس تکالیف بودجه ای امسال باید یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت صادر کنیم که برای تحقق این هدف گذاری تلاش خود را خواهیم کردیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: بر اساس آنچه جواد اوجی وزیر نفت ایران گفته تا پایان سال ۱۵ میلیارد دلار پروژه نفتی به بهره برداری خواهد رسید. اما سوال اینجاست منابع لازم برای بهره برداری از این طرح ها در شرایط تحریمی از کجا تامین شده است؟ هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه ریزی وزارت نفت در گفتگو با بازار در این‌باره می گوید: اعتبار مالی پروژه های نفتی از روش های متفاوتی تامین می شود که یکی از آنها تامین مالی توسط هلدینگ های بزرگ و بانک هاست که از احتمال افزایش آن به ۴۰ میلیارد دلار خبر می دهد.

او همچنین در گفتگوی خود درباره وضعیت صادرات نفت گفت: قانون گذار ما را موظف به صادرات ۱.۴ میلیون بشکه نفت کرده و ما هم برای رسیدن به این مقدار صادرات تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.

فلاحتیان در بخش دیگری از گفتگوی خود با انتقاد از وضعیت مصرف انرژی در ایران، گفت: بهینه سازی مصرف انرژی در ایران متولی خاصی نداشته و برخی از صنایع همچون خودروسازان تنها مصرف کنندگان انرژی هستند.

متن کامل گفتگوی بازار با هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه ریزی وزارت نفت را در ادامه می خوانید:

موافقت نامه هایی که با داخلی ها برای اجرای دو پتروپالایشگاه بزرگ کشور (پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای شهید سلیمانی و مکران مفید) صورت گرفته ارزشی حدود ۱۷ میلیارد دلار دارد. البته مذاکرات برای چندین پروژه دیگر در بالادست نفت و گاز هم در حال انجام است. با نهایی شدن این پروژه ها سهم هلدینگ ها و بانک ها از طرح های نفت از مرز ۴۰ میلیارد دلار هم گذر خواهد کرد

*بر اساس آنچه وزیر نفت اعلام کرده اجرای بیش طرح و پروژه های نفتی در دستور کار قرار گرفته است. با توجه شرایط تحریمی امکان جذب منابع مالی لازم برای اجرای این پروژه ها از سرمایه های خارجی ممکن نیست. قرار است که منابع مورد نیاز آنها از چه محل هایی تامین شود؟

تامین مالی صنعت، نفت، گازو پالایشی کشور از وجوه مختلفی صورت می گیرد به ۳ روش اصلی آنها به اختصار اشاره می کنم.

نخست اینکه امسال برای اجرای طرح های عظیم نفت و گاز به خصوص در بالادست و به سرانجام رساندن آنها تمامی هلدینگ های بزرگ و بانک های کشور را به صحنه آوردیم. تعداد زیادی از طرح های توسعه ای میادین نفت و گاز را تبدیل به یک تفاهم نامه با این مجموعه ها تبدیل شده است. در عین حال بخشی از این تفاهم نامه ها را به قرارداد تبدیل خواهیم کرد. امیدواریم که در طول سال ۱۴۰۲ بخشی از توسعه میادین که منجر به افزایش تولید نفت و گاز خواهد شد، با سرمایه های داخلی هلدینگ های بزرگ داخلی کشور و بانک ها صورت گیرد.

فروش اوراق های سپرده کالایی از دیگر روش های تامین مالی است که در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است. لازم به یادآوری است وزارت نفت یک ابتکار جدیدی را در زمینه اوراق های سپرده کالایی داشت؛ این ابتکار خوشبختانه در مراجع قانونی هم مورد تایید قرار گرفت و ما مجوز اینکه عرضه نفت و میعانات گازی در بازار سرمایه را دریافت کردیم. این عرضه ها خوشبختانه با استقبال خوبی همراه شده است.

از طرفی صادرات نفت و گاز هم وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارد و درآمدهای ارزی ما افزایش یافته است. این رشد درآمدها به طور قطع به ما در اجرای پروژه ها کمک خواهد کرد.

*سهم بانک ها و هلدینگ های بزرگ از پروژه های نفتی چقدر است؟

به عنوان مثال موافقت نامه هایی که با داخلی ها برای اجرای دو پتروپالایشگاه بزرگ کشور (پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای شهید سلیمانی و مکران مفید) صورت گرفته ارزشی حدود ۱۷ میلیارد دلار دارد. البته مذاکرات برای چندین میلیارد دلار پروژه در بالادست نفت و گاز هم در حال انجام است. با نهایی شدن این پروژه ها سهم هلدینگ ها و بانک ها از صنعت نفت از مرز ۴۰ میلیارد دلار هم گذر خواهد کرد.

*پیش بینی شما این است که چه مقدار اوراق مشارکت امسال عرضه خواهد شد؟

اوراق مشارکت در قالب بودجه ۱۴۰۲ تعیین تکلیف می شود. البته سهم نفت از محل اوراق خیلی قابل توجه نبوده و کمتر از ۵ هزار میلیارد تومان است. اما وزارت نفت با اتکا به منابع خود و تعاملات با هلدینگ های بزرگ و مذاکرات خارجی به دنبال تامین منابع مالی مورد نیاز خود برای اجرا پروژه هاست. ضمن اینکه پیش بینی می کنیم منابعی که برای سال جاری با تکیه به این روش ها استحصا شود، خیلی بیشتر از گذشته خواهد بود.

قانون گذار برای ما صادرات یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه ای را پیش بینی کرده است. تلاش می کنیم که تکالیف قانونی را اجرا کنیم

*با توجه به شرایط بازار نفت، فکر می کنید که صادرات نفت ایران امسال تا چه اندازه امکان رشد را داشته باشد؟

قانون گذار برای ما در سال ۱۴۰۲ صادرات یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه ای را پیش بینی کرده است.

*با توجه به وضعیت بازار امکان رسیدن به این حجم از صادرات شدنی است؟

تلاش می کنیم که تکالیف قانونی را اجرا کنیم.

بهینه سازی مصرف انرژی در ایران متولی واحدی ندارد. یک سری صنایع همچون خودروسازی فقط مصرف کننده است. با توجه به وضعیتی که در مصرف سوخت شاهد آن هستیم باید در روند تولید و کیفیت خودروهای تولید شده تجدید نظر کنیم

*بسیاری از کارشناسان ناترازی انرژی را بحران اصلی کشور اعلام می کنند. چه برنامه ای برای حل ناترازی های موجود در این حوزه دارید؟

متاسفانه مصرف انرژی در ایران چندین برابر استانداردهای جهانی است و دولت هم برای این مصرف بالا یارانه پرداخت می کند؛ طوری که ایران هم اکنون بزرگترین پرداخت کننده یارانه انرژی بوده و چین در جایگاه دوم قرار دارد. جالب است که بدانید در شرایطی یارانه انرژی پرداختی در ایران به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده که در کشوری همچون چین با چنین جمعیتی تنها ۳۰ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می شود.

یکی از دلایل اصلی مصرف بالا این است که بهینه سازی مصرف انرژی در ایران متولی واحدی ندارد. یک سری صنایع هم فقط مصرف کننده است. به عنوان مثال خودروسازان خودروهایی تولید می کنند که چندین برابر استانداردهای جهانی سوخت مصرف می کنند. باید در روند تولید و کیفیت خودروهایی که تولید می کنیم تجدید نظر کنیم. البته باید اشاره کنم که در برنامه هفتم توسعه آمده که یک صندوق بهینه سازی مصرف انرژی تشکیل شود. ضمن اینکه ظرف یک ماه آینده شاهد افتتاح حساب بهینه سازی انرژی هم خواهیم بود.

کد خبر: ۲۲۲٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha