۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۱
کاهش خاموشی صنایع با خرید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر

کاهش خاموشی صنایع با خرید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر

رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر گفت: با افزایش میزان خرید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر توسط صنایع تا ۵ سال آینده می‌توانیم شاهد کاهش قطعِ برق صنایع باشیم.

به گزارش بازار، محمود کمانی رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر در خصوص تصویب طرح عرضه انرژی‌های تجدید پذیر اظهار کرد: مطابق ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان، مجلس نیروگاه‌هایی که بیش از ۱۰۰۰ مگاوات سالانه مصرف برق دارند موظف هستند، باید سالانه یک درصد از برق مورد نیاز خود را از نیروگاه‌های تجدید پذیر تامین کنند. این میزان مصرف برق توسط صنایع هر ساله یک درصد افزایش پیدا می‌کند و در سال پنجم به ۵ درصد خواهد رسید.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر افزود: همچنین سازمان‌های دولتی، طبق مصوبه هیئت دولت موظف هستند، ۲۰ درصد انرژی مورد نیاز خود را از نیروگاه‌های تجدید پذیر تامین کنند. البته در صورتی که سازمان‌های دولتی اقدام به احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر کنند، این تکلیف را انجام دادند، اما برخی دیگر که علاقه‌ای به احداث نیروگاه ندارند، باید از طریق این بازار تکلیف قانونی خود را انجام دهند.

کمانی در پاسخ به این پرسش که، تاکنون چند نیروگاه برای عرضه انرژی‌های تجدیدپذیر پذیرش شده اند؟ گفت: تاکنون ۸ نیروگاه قدیمی در بورس انرژی پذیرش شدند. سرمایه گذاران جدید نیز می‌توانند مبتنی بر بازار بورس انرژی اقدام به فروش برق خود کنند. برای این کار، سرمایه گذاران باید به سامانه مجوزها مراجعه و درخواست اخذ پروانه بدهند. بعد از طی کردن مراحلی و گرفتن مجوزهای مربوطه با آن‌ها قراردادهای ۲۰ سال منعقد می‌شود و سپس به بورس معرفی می‌شوند و کد بورسی دریافت می‌کنند و آنجا می‌توانند برق خود را عرضه کنند.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر در خصوص اینکه آیا ریسکی نیروگاه‌ها را تهدید می‌کند؟ بیان کرد: در صورتیکه نیروگاه نتوانند برق خود را در بورس بفروشند، سازمان ساتبا با ۷۰ درصد نرخ زمان تولید که در بورس کشف شده این برق را از آن‌ها خواهد خرید.

کمانی در خصوص مشکلاتی که بر سر راه نیروگاه هاست اظهار کرد: دولت در نرخ گذاری برق مداخله می‌کند و به موقع مطالبه نیروگاه‌ها را پرداخت نمی‌کند، به همین دلیل انگیزه برای نیروگاه‌های تجدید پذیر وجود ندارد. با این اقدام دخالت دولت، در قیمت گذاری کاهش پیدا می‌کند. در این روش خریدار موظف است، ابتدا پول و به عرضه کننده برق پرداخت کند و سپس فرایند عرضه صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر در خصوص مزایای انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: عرضه انرژی‌های تجدید پذیر، دخالت دولت را کاهش می‌دهد و فروشنده و خریدار می‌توانند به طور مستقیم با هم معامله کنند و پرداخت بهای برق تولیدی به موقع صورت میگیرد. همچنین باعث توسعه نیروگاه تجدیدپذیر می‌شود. در این مدل، ما محدودیتی از نظر فناوری‌های نوین، جهت بهره گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین توان احداثی نیروگاه‌ها نداریم.

کمانی در پاسخ به این پرسش که آیا با این اقدام دیگر شاهد قطعی برق صنایع نخواهیم بود؟ بیان کرد: در آینده چنین موضوعی را متصور هستیم. فعلا قرار است صنایع یک درصد از برق مورد نیاز خود را از این حوزه خریداری کنند، اما در آینده با افزایش درصد خرید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌توانیم شاهد کاهش قطعی برق صنایع باشیم. البته لازم به ذکر است، صنایع میزان برقی که از نیروگاه‌های تجدید پذیر تهیه می‌کنند، به هیچ عنوان قطع نخواهد شد.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر در پاسخ به این پرسش که، در صورتیکه صنایع برق خود را از طریق بورس خریداری نکنند، چه می‌شود؟ گفت: اگر صاحب صنعتی، درصد برق تجدید پذیر خود را از طریق بورس خریداری نکند، در قبوض برق آن صنعت هزینه یک درصد با نرخی که ساتبا اعلام می‌کند، محاسبه می‌شود و هزینه از آن صنعت اخذ می‌شود.

کمانی در خصوص وظایف بورس انرژی در راستای راه اندازی تابلوی برق سبز گفت: بورس انرژی بر روی فرایند خرید و فروش، اجرای مقررات توسط صنایع، و انجام معاملات نظارت کامل دارد.

کد خبر: ۲۲۲٬۵۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha