۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
چه عواملی بر روی بازار ارزهای دیجیتال تأثیرگذار است؟

چه عواملی بر روی بازار ارزهای دیجیتال تأثیرگذار است؟

یک بازار بی ثبات ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاران کریپتو هم می‌تواند منجر به سود شود و هم منجر به ضرر.

به گزارش بازار، یک بازار بی ثبات ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاران کریپتو هم می‌تواند منجر به سود شود و هم منجر به ضرر. از یک طرف می‌تواند فرصت‌هایی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند تا در صورتی که بتوانند حرکت‌های بازار را به‌درستی پیش‌بینی کنند، سودهای قابل توجهی را کسب کنند. در مقاله "تفاوت کوین و توکن در بازار ارزهای دیجیتال" نیز صحبت شد که از سوی دیگر هم می‌تواند سرمایه‌گذاران را در معرض خطرات اساسی قرار دهد، زیرا ارزش سرمایه‌گذاری آن‌ها به‌سرعت و به‌طور غیرمنتظره تغییر می‌کند. ارزهای دیجیتال برخلاف ارزهای دولتی توسط هیچ نهادی کنترل و حمایت نمی‌شوند؛ اما عوامل دیگری هستند که روی تغییرات قیمت آن‌ها مؤثرند. در ادامهٔ مقاله به بررسی عوامل مؤثر بر قیمت ارز دیجیتال می‌پردازیم.

میزان عرضه و تقاضای ارز دیجیتال

یکی از مهم‌ترین عواملی که بر قیمت ارزهای دیجیتال تأثیر دارد، میزان عرضه و تقاضاست. این‌که تقاضای یک ارز دیجیتال بیشتر از میزان عرضهٔ آن باشد، به معنای بالارفتن ارزش آن است. تقاضای یک ارز دیجیتال می‌تواند با افزایش شهرت یک ارز یا افزایش کاربرد آن بالا رود.

روش‌های کاهش عرضه ارز دیجیتال نسبت‌به تقاضا

بیت کوین به تعداد ثابت ۲۱ میلیون عرضه شده است. برخی از ارزهای دیجیتال دیگر مانند اتریوم سقف عرضه ندارند. برخی هم هستند که کل عرضهٔ یک ارز دیجیتال را به‌صورت دستوری تعیین می‌کنند. بنابراین می‌توانند تصمیم بگیرند که توکن‌های بیشتری را در اختیار عموم بگذارند یا آن‌ها را بسوزانند تا عرضه را مدیریت کنند. برخی از ارزهای دیجیتال راه‌هایی برای سوزاندن یا ارسال توکن‌های موجود به یک آدرس غیرقابل بازیابی در بلاک‌چین برای جلوگیری از افزایش بیش از حد عرضه در گردش دارند.

شرایط اقتصادی

شرایط اقتصادی مانند تورم، نرخ بهره و بیکاری از عوامل مؤثر بر قیمت خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. به‌عنوان مثال، اگر تورم بالا باشد، افراد بیشتر به خرید ارز دیجیتال روی می‌آورند تا از تورم آسیب نبینند.

قوانین دولتی

مقررات دولتی تاثیر قابل توجهی بر قمیت ارزهای دیجیتال دارند. به‌عنوان مثال، اگر دولت‌ها مقررات سختگیرانه‌ای را برای استفاده از ارز دیجیتال در نظر بگیرند، مردم از خرید ارز دیجیتال منصرف می‌شوند و این موضوع باعث افت بازار می‌شود.

رقابت

حداقل ۱۳۰۰۰ نوع ارز دیجیتال مختلف وجود دارد که روزبه‌روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. راه‌اندازی این ارزها آسان است؛ اما به‌سختی می‌توان آن‌ها را نگه داشت، زیرا آن‌ها باید بتوانند شبکه‌ای با تعداد زیادی کاربر را برای خود بسازند. اگر برنامهٔ مفیدی برای یک ارز نوپا در بلاک‌چین وجود داشته باشد، می‌تواند به سرعت یک شبکه بسازد. به خصوص اگر محدودیت‌های رقیب را بهبود بخشد. اگر یک رقیب جدید سرعت رشد بالایی داشته باشد، ارزش رقبای خود را کاهش می‌دهد و در عین حال ارزش خود را بالا می‌برد.

مشکلات امنیتی

فقط در سال ۲۰۲۲، بیش از ۳ میلیارد دلار ضرر ناشی از چندین هک و کلاهبرداری رمزارزها گزارش شده‌است که باعث افت قیمت ارزهای دیجیتال شده‌است. بعد از آن هم یک رویداد مهم مربوط به سقوط FTX به‌عنوان ضربهٔ نهایی اتفاق افتاد. این رویدادها در مجموع باعث افت طولانی‌مدت قیمت ارز دیجیتال شدند. آسیب‌پذیری قراردادهای هوشمند یکی از نگرانی‌های اصلی در خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. از این رو برای توسعه‌دهندگان پروژه مهم است که قراردادهای هوشمند خود را توسط یک شرکت حسابرسی رمزنگاری قابل اعتماد حسابرسی کنند تا خطاهای کدگذاری کاهش و اعتماد کاربران افزایش یابد.

چه عواملی بر روی بازار ارزهای دیجیتال تأثیرگذار است؟

صرافی‌های ارزهای دیجیتال

تقریباً هر صرافی ارزهای دیجیتال به معرفی محبوب‌ترین توکن‌ها می‌پردازد و خرید و فروش ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت‌کوین و اتریوم در اغلب صرافی‌ها روی می‌دهد. برخی از توکن‌های کوچک‌تر ممکن است تنها در چند صرافی قابل خرید باشند که این موضوع باعث محدودشدن دسترسی سرمایه‌گذاران به این توکن‌ها می‌شود. اگر معاملهٔ یک ارز دیجیتال در چندین صرافی امکان‌پذیر باشد، این موضوع منجر به افزایش تعداد افرادی می‌شود که تمایل به خرید ارز دیجیتال موردنظر دارند و درنتیجه تقاضا نیز افزایش می‌یابد. با افزایش تقاضا طبیعتاً قیمت ارز دیجیتال نیز افزایش خواهد یافت.

نرخ بهره بانک فدرال

نرخ بهرهٔ بالا با تمایل به خرید دارایی‌های پرخطر مانند ارزهای دیجیتال نسبت معکوس دارد. از دید تئوری این نسبت عکس نشان‌دهندهٔ کاهش سرمایه‌گذاران رمزارز است. اگر به نمودارهای خرید و فروش ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲ نگاهی بیندازید، خواهید دید که بازار نزولی کریپتو برای مدت طولانی در این سال به‌راحتی قابل مشاهده است.

پیشرفت‌های فناوری

پیشرفت‌های فناوری مانند بهبود فناوری بلاک‌چین یا توسعه ارزهای دیجیتال جدید می‌توانند بر بازار ارزهای دیجیتال تأثیر بگذارند. به‌عنوان مثال، فرض کنید یک ارز دیجیتال جدید با مزایای قابل توجهی نسبت‌به ارزهای موجود در بازار پدید آمده‌است. این مزایا به احتمال زیاد باعث ‌می‌شود مردم سرمایه‌گذاری خود را به‌سمت ارز دیجیتال جدید سوق دهند و تغییراتی در خرید و فروش ارزهای دیجیتال به‌وجود بیاید.

چه عواملی بر روی بازار ارزهای دیجیتال تأثیرگذار است؟

شبکه‌های اجتماعی و پوشش رسانه‌ای

پوشش رسانه‌ای و همین‌طور تبلیغات افراد با نفوذ در رسانه‌های اجتماعی دربارهٔ خرید و فروش ارزهای دیجیتال به‌طور قابل توجهی بر احساسات بازار تأثیر می‌گذارد. مثلا اگر رسانه‌ها اخبار مثبتی درمورد بازار گزارش دهند، می‌توانند افراد بیشتری را به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال تشویق کنند و درنتیجه باعث رشد بازار شوند. درست است که صرافی‌های ارزهای دیجیتال می‌توانند اطلاعاتی درمورد یک بلاک‌چین یا ارز دیجیتال ارائه دهند؛ اما بررسی یک‌سری جزئیات مربوط به خرید و فروش ارزهای دیجیتال نیز مهم است که این بررسی‌ها ممکن است از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها صورت گیرد. گاهی نوسانات ارز متأثر از این شبکه‌ها حتی نیازی به صحیح‌بودن اخبار هم ندارد و باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد.

جمع‌بندی

عوامل مختلفی وجود دارند که بر قیمت ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارند. ازجمله مهم‌ترین آن‌ها میزان عرضه و تقاضای ارز دیجیتال، قوانین دولتی، شرایط اقتصادی، رقابت، مشکلات و مسائل امنیتی، صرافی‌های ارز دیجیتال، نرخ بهرهٔ بانک فدرال، پیشرفت‌های فناوری، شبکه‌های اجتماعی و پوشش رسانه‌ای است. دربارهٔ نحوهٔ تأثیر هر یک از این موارد بر روی قیمت ارزهای دیجیتال در مقاله توضیحاتی ارائه گردید. سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو تصمیمی است که درنهایت به میزان خطرپذیری، اهداف سرمایه‌گذاری و وضعیت مالی فرد بستگی دارد. خرید و فروش ارزهای دیجیتال نوعی ریسک است، زیرا قیمت کریپتوها دائم در نوسان و غیرقابل پیش‌بینی است. قبل از سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو، بهتر است که خطرات و مزایای این نوع سرمایه‌گذاری را به دقت ارزیابی کنید.

کد خبر: ۲۲۲٬۳۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha