۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
 ۲۶ درصد تسهیلات اشتغال‌زایی خراسان شمالی محقق شد | آمار راضی کننده نیست
گزارش بازار؛

۲۶ درصد تسهیلات اشتغال‌زایی خراسان شمالی محقق شد | آمار راضی کننده نیست

بجنورد- آمارها نشان می‌دهد که بانک‌های استان خراسان شمالی با ۲۶ درصد تحقق سهمیه تسهیلات اشتغال‌زایی یکی از نامناسب‌ترین عملکردها را در بین استان‌های کشور داشته‌اند.

بازار، گروه استان‌ها: آمار میزان پرداخت تسهیلات اشتغال زایی و همچنین تبصره ۱۸ قانون تولید و اشتغال و تبصره ۱۶ قانون توسعه تولید، مشاغل و روستاها منتشر شد. آماری که نشان می دهد برخی استان ها حتی بیش از ۱۰۰ درصد سهمیه شان را نیز پرداخت کرده اند استان هایی مانند سمنان و تهران که توانستند در زمینه تسهیلات موفقیت خوبی را به دست بیاورند.

اما در نقطه مقابل بانک‌های استان خراسان شمالی با پرداخت ۲۶ درصد سهمیه تسهیلات اشتغال زایی یکی از ضعیف ترین عملکرد ها را در بین استان های کشور به نمایش گذاردند تا جایی که صدای اعتراض مسئولان استانی نیز بلند شد.

شاخص تبصره ۱۸ قانون اشتغال و تولید، قرار بود به یکی از نقاط تکیه و همچنین قوت استان های کشور در زمینه اشتغال زایی و همچنین حمایت از تولید بدل شود اما ظاهراً این شاخص در استان خراسان شمالی، نتوانسته آنطور که باید و شاید موفقیتی را کسب کند.

عملکرد انتقاد آمیز بانک‌ها

مشخصاً استاندار خراسان شمالی در نشست با روسای بانک های این استان ضمن انتقاد شدید از عملکرد بانک ها در زمینه تسهیلات اشتغال زایی، اعلام کرد: تحقق ۲۶ درصدی تسهیلات حوزه اشتغال زایی خراسان شمالی پذیرفتنی نیست.

محمد رضا حسین نژاد با بیان اینکه بانک ها باید روند اعطای تسهیلات به خصوص تسهیلات اشتغال زایی و تولیدی در استان خراسان شمالی را تسریع کنند، بیان کرد: فرصت کوتاهی تا پایان سال مالی باقی مانده و لذا انتظار ما این است که بانک ها از همین فرصت بهره گیری کرده و تسهیلات را پرداخت نمایند.

وی با بیان اینکه مشخصاً در زمینه تبصره ماده ۱۸ قانون بودجه شاهد عملکرد ضعیف بانک ها هستیم، افزود: عملکرد بانک های استان در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ انتقاد آمیز بوده است چرا که پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ موجب تحرک در اشتغالزایی می شود و باید این موضوع را جدی گرفت.

استاندار خراسان شمالی خواستار توجه به پرداخت تسهیلات مولد و اشتغال زا شد و گفت: بانک های ما باید به تسهیلات نگاه توسعه ای و اشتغال مولد داشته باشند وگرنه شاهد اثربخشی برنامه‌های اقتصادی دولت نخواهیم بود.

فقدان همراهی برخی بانک‌ها

تسهیلات ماده ۱۸ اساساً آمده تا بتواند با رونق تولید و رفع موانع اشتغال را تثبیت کند و همچنین « اشتغال گسترده و مولد جوانان» همان نکته اساسی و پر رنگی است که دولت در تحقق این تسهیلات، به دنبال آن می گردد اما به نظر می رسد در خراسان شمالی با مشکلاتی در زمینه پرداخت تسهیلات روبرو هستیم.

فقدان همراهی بانک ها در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ و وام‌های اشتغال زایی چندی قبل اعتراض شدید دبیر ستاد اشتغال و مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی را نیز در پی داشت. تاکید وی البته بیشتر بر بانک های خصوصی بود که به زعم بسیاری از مردم و مسئولان، در اعطای تسهیلات اشتغال زایی همراهی خوبی ندارند.

چندی قبل محمد رحمانی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی ضمن انتقاد از بانک ها به خصوص خصوصی‌ها بیان کرد: بانک های خصوصی در اعطای تسهیلات تبصره ۱۸ اشتغال همکاری و همراهی ندارند و می بایست در این زمینه چاره ای اندیشید.

وی همان زمان اعلام کرده بود که بخش های معدن، انرژی، راهسازی، حمل و نقل جاده ای در تسهیلات تبصره ۱۸ مغفول مانده و این موارد به متولیان امر در سطح ملی منعکس شده است.

حالا اما بعد از ماه ها شاهد هستیم که سهمیه بانک ها نه تنها افزایش نیافت بلکه همان تسهیلات قابل پرداخت هم توسط بانک‌های خراسان شمالی پرداخت نشده است آن هم در شرایطی که بیکاری یکی از مشکلات اساسی استان محسوب می‌شود. حال باید دید که آیا دولت و مشخصاً استانداری خراسان شمالی برای مجاب کردن بانک ها به ویژه خصوصی ها در اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی می‌توانند موفق عمل کنند یا خیر؟

کد خبر: ۲۲۲٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha