۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
چین تنها برنده  جنگ اوکراین| تغییر موازنه استراتژیک به ضرر آمریکا
نشنال اینترست بررسی کرد

چین تنها برنده جنگ اوکراین| تغییر موازنه استراتژیک به ضرر آمریکا

در شرایطی که غرب در جنگ طولانی و غیرقابل پیروزی دیگری گیر افتاده و روسیه بیشتر به پکن وابسته شده است، چین در موقعیتی قرار می گیرد که قدرتمندتر از قبل از این درگیری خارج شود.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «نیلای سیا ودیدی» دانشیار سیاست عمومی و امور جهانی در دانشگاه فناوری نانیانگ در سنگاپور با عنوان «در جنگ اوکراین، چین تنها برنده میدان است» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

جنگ در اوکراین به بن بست رسیده است که پایانی در آن متصور نیست. در حالی که جهان برای خونریزی و ویرانی بیشتر در سال دوم جنگ آماده می‌شود، همه بازیگران اصلی به جز چین، هیچ پیروزی آشکاری کسب نکرده‌اند.

در یک طرف درگیری، ایالات متحده آمریکا و متحدانش قرار دارند. از زمان روی کار آمدن «جو بایدن»، ایالات متحده آمریکا سرسخت ترین حامی اوکراین بوده و بیش از ۷۵ میلیارد دلار برای کمک های بشردوستانه، مالی و نظامی به این کشور تزریق کرده است. واشنگتن سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته از جمله جاولین، سامانه دفاع هوایی پاتریوت و تانک‌های M۱A۱ و A۲ Abrams را به کی‌یف ارائه کرده یا به زودی خواهد داد.

شرکای اروپایی آمریکا نیز در زمینه‌های مختلف از جمله حمایت مالی، بشردوستانه، انرژی و بودجه و همچنین ارتباط دیپلماتیک به اوکراین کمک‌های مستمری ارائه کرده‌اند. اتحادیه اروپا در دسامبر سال گذشته بر روی یک بسته قانونی به توافق رسید که به اوکراین ۱۸ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۳ کمک مالی می‌کند.

در طرف دیگر جنگ روسیه قرار دارد که همچنان معمار نابودی خود است. در حالی که اقتصاد روسیه در برابر تحریم‌های اقتصادی غرب مقاومت کرده است، مسکو بازار اتحادیه اروپا را از دست داده، فرار مغزها را تجربه کرده، برای تسلیحات و تدارکات به کشورهای دیگر وابسته شده و عملاً به شریک کوچک چین تبدیل شده است.

با همه معیارها، روسیه در تلاش خود برای هژمونی مجدد بر حیاط خلوت خود شکست خورده است. ناتو اکنون بیش از هر زمان دیگری متحد شده است، فنلاند را به ائتلاف اضافه کرده و در مسیر افزودن سوئد قرار دارد. علاوه بر این، جنگ روسیه و اوکراین انتقال جهانی به سمت انرژی های جایگزین را تسریع کرده است و در نتیجه تهدیدی جدی برای اقتصاد مبتنی بر سوخت فسیلی مسکو محسوب می شود. از نظر هزینه انسانی جنگ، مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گزارش می‌دهد که نیروهای مسلح روسیه و پیمانکاران نظامی خصوصی که در کنار آنها می‌جنگند، طی سال گذشته ۶۰ تا ۷۰ هزار تلفات جنگی متحمل شده‌اند.

واضح است که بزرگترین بازنده جنگ خود اوکراین است. از زمان آغاز جنگ، حداقل ۸۰۰۰ غیرنظامی و ده ها هزار سرباز اوکراینی کشته شده اند. نزدیک به ۱۸ میلیون نفر به کمک های بشردوستانه نیاز مبرم دارند و ۱۴ میلیون نفر از خانه های خود آواره شده اند.

ولادیمیر پوتین با اعلام برنامه هایی برای استقرار تسلیحات هسته ای تاکتیکی در بلاروس تا ژوئیه سال جاری - اقدامی که تهدیدی وجودی برای بقای اوکراین به شمار می رود، آستانه هسته ای را افزایش داده است. در حالی که کی یف موفق شده است از شکست جلوگیری کند، پیروزی - یا عملاً پایان جنگ - در هیچ کجای دید به نظر نمی رسد.

چین درست همانطور که ایالات متحده آمریکا در دو دهه گذشته در مداخلات مختلف در خاورمیانه دستان خود را به خون آغشته می کرد، عقب نشست و لبخند زد

با این حال یک کشور وجود دارد که برنده میدان می شود: چین درست همانطور که ایالات متحده آمریکا در دو دهه گذشته در مداخلات مختلف در خاورمیانه دستان خود را به خون آغشته می کرد، عقب نشست و لبخند زد، اکنون دوباره همان کار را انجام می‌دهد و باید گفت واشنگتن در یک جنگ طولانی و غیرقابل پیروزی دیگر گرفتار شده است.

در این میان، چین هزینه‌های قابل‌توجهی را به ارتش خود اختصاص داده است، نیروهای هوایی و زمینی خود را مدرن‌سازی کرده، نیروهای دریایی خود را در شرق آسیا برای مقابله با حضور نیروی دریایی ایالات‌متحده گسترش داده است و سیستم‌های پرتاب و انباشت هسته‌ای استراتژیک و تاکتیکی خود را ارتقا داده است.

سیاستگذاران چینی می‌دانند که تهاجمات مستمر و پرهزینه آمریکا در خارج از کشور تنها موازنه قدرت را بیشتر به نفع پکن تغییر خواهد داد

سیاستگذاران چینی می‌دانند که تهاجمات مستمر و پرهزینه آمریکا در خارج از کشور تنها موازنه قدرت را بیشتر به نفع پکن تغییر خواهد داد. چین همچنین در سیاست خارجی خود از جنگ اوکراین بهره برده و روابط اقتصادی خود را با روسیه به طور پیوسته افزایش داده و به گفته برخی کارشناسان چینی احتمالاً در آینده نزدیک سلاح و مهمات روسیه را تامین خواهد کرد.

طنز ویرانگر وضعیت این است که غرب دقیقاً در همان لحظه ای که باید روسیه را به عنوان موازنه ای در برابر ظهور چین پرورش می داد، درگیر جنگ علیه روسیه شد. در عوض، غرب روسیه را به آغوش انتظار پکن سوق داده است، پکن که بیش از حد مایل به دنبال کردن «دوستی بدون محدودیت» با روسیه است که هر دلیلی برای ترس از چین در حال ظهور دارد.

با این وجود، به جای موقعیتی که در آن ایالات متحده و روسیه با یکدیگر برای مهار چین کار کنند، آنها در عوض وضعیتی قرار دارند که به طور مؤثر در اوکراین علیه یکدیگر می جنگند. بنابراین، ایالات متحده آمریکا خود را برای رویارویی با دو قدرت بزرگ آماده کرده است، وضعیتی که تنها خوش بینان ساده لوح بر این باورند که ایالات متحده می تواند پیروز شود.

کد خبر: ۲۲۱٬۷۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha