۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰
فعلا ناترازی بنزین نداریم
معاون وزیر نفت:

فعلا ناترازی بنزین نداریم

سالاری معاون وزیر نفت با بیان اینکه فعلا ناترازی بنزین نداریم، گفت: در صورت افزایش مصرف، کسریمان را از محل سواپ تامین می کنیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: جلیل سالاری معاون وزیر نفت امروز (جمعه) در سومین روز از بیست وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به اینکه بهینه سازی، سوخت پنجم است، افزود: می توان از سوخت‌محوری به سود محوری حرکت کنیم و هم دانش بنیانی را جلو ببریم و هم ارزش افزوده ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در کشور چهار برابر میانگین جهانی است، ادامه‌داد: به دلیل وجود صنایع انرژی بر در کشور، مصرف انرژی توسط صنایع بیش از ۳۵ درصد متوسط جهانی است.

سالاری اضافه‌کرد: در حوزه حمل و نقل از سال ۸۶ که ساماندهی مصرف سوخت انجام شد، کل ناوگان سبک ۹.۷ میلیون دستگاه خودرو بود. با توجه به اینکه سالیانه یک میلیون خودرو اضافه شده، اکنون ۲۳ میلیون خودرو در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ۲۲ درصد خودروهای سبک کشور سن بالای ۲۰ سال دارند، گفت: پارسال ۴.۹ میلیون کارت سوخت در کشور تولید شد که از این میزان ۱.۱ میلیون کارت سوخت برای خودروهای نوشماره بود، اما از تبصره ۱۳ برای اسقاط خودروهای فرسوده غفلت شد.

معاون وزیر نفت ادامه‌داد: سالیانه ۱.۱ میلیون خودرو به کشور اضافه می‌شود، اما این خودروها به‌طور متوسط به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش بیش از ۱۰ لیتر بنزین مصرف می کنند.

وی به مصرف بالای ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در روز اشاره کرد و افزود: با ۲۰ درصد کاهش مصرف، ۲۰ میلیون لیتر بنزین صرفه جویی می شود.

سالاری با تاکید بر اینکه روند مصرف بنزین شتابان است، تاکید کرد: فقط در سال ۹۹ رشد مصرف بنزین منفی شد که آن هم به دلیل کرونا بود.

وی با اشاره به اینکه اکنون مصرف روزانه ۱۱۲ میلیون لیتری بنزین را تجربه می کنیم، گفت: با توجه به قیمت پایین انواع سوخت در کشور و با احتساب هزینه انتقال و توزیع، اکنون قیمت تمام شده از قیمت عرضه بیشتر است.

جذابیت قاچاق سوخت

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: با توجه به تفاوت قیمت با کشورهای همسایه و اختلاف ۲۵ تا ۳۰ هزار تومانی قیمت، قاچاق جذاب است.

وی ادامه داد: باید با سیاست های غیر قیمتی و با استفاده از فناوری‌های جدید جلوی قاچاق را گرفت.

سالاری تاکید کرد: در خودروهای سنگین یک میلیون ناوگان دیزلی در کشور موجود است که سن ۶۸ درصد آنها بیش از ۲۰ سال است؛ این در حالی است که استانداردهای جهانی هشت تا ۱۰ سال است و فرسودگی مصرف سوخت را افزایش می دهد.

وی، مصرف گازوییل در بخش حمل و نقل را ۶۰ میلیون لیتر عنوان و خاطرنشان‌کرد: اگر مدیریت مصرف انجام شود، بین هفت تا ۱۲ میلیون لیتر صرفه جویی اتفاق می افتد.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: باید استانداردهای مصرف سوخت در بخش حمل و نقل را ارتقا داد و با این اقدام تا ۱۶ میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف اتفاق می افتد.

وی بیان‌داشت: در مصارف نیروگاهی وقتی ناترازی اتفاق می افتد توجه به مصرف سوخت مایع است که از ۱۱ میلیارد لیتر به ۱۸ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه ها رسیده است. با افزایش یک درصد بازده نیروگاه ها عدد بزرگی ایجاد می شود، به‌طوری که با هر یک درصد افزایش بازده نیروگاهی هشت میلیون بشکه صرفه جویی در مصرف نفت خام اتفاق می افتد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران از رشد ۱۰ درصدی مصرف سوخت مایع در بخش نیروگاهی خبر داد و گفت: اگر در سال های آینده به بهینه سازی توجه نشود این رشد تداوم خواهد داشت.

وی اظهار داشت: معادل۱۹۰ میلیون لیتر سوخت نیروگاه ها از گاز بوده و از بقیه سوخت مایع تامین می‌شود.

سالاری با بیان اینکه در ایجاد تنوع در سبد سوخت، یکی از موارد سی ان جی است، تاکید کرد: در زمستان ۱۰ تا ۱۲ درصد مصرف سی ان جی به دلیل ناترازی گاز کم و این کاهش مصرف از طریق بنزین جایگزین شد.

وی گفت: برای آنکه بتوانیم تثبیت قیمت ایجاد کرده و مدیریت مصرف داشته باشیم، ساماندهی کارت های سوخت را در دستور کار قرار دادیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: فعلا ناترازی بنزین نداریم و در برخی فصول که مصرف افزایش پیدا می کند از مسیر سوآپ ناهمنام فرآورده استفاده می کنیم.

کد خبر: ۲۲۱٬۷۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      تولید ماشینهای بنزینی باید ممنوع شود