۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
خرید تلویزیون OLED یا QLED بهتر است؟

خرید تلویزیون OLED یا QLED بهتر است؟

اگر بین انتخاب و خرید تلویزیون اولد یا کیولد دو دل هستید، حتماً این مقاله کوتاه را بخوانید.

به گزارش بازار، اگر بین انتخاب و خرید تلویزیون اولد یا کیولد دو دل هستید، حتماً این مقالهٔ کوتاه را بخوانید. در مطالب پیش‌ِروی، مقایسهٔ دو فناوری OLED و QLED را شرح داده‌ایم، سپس با بیان مزایا و معایب تلویزیون‌های اولد و کیولد سعی کردیم شما را در انتخاب و خرید تلویزیون راهنمایی کنیم، پس لطفاً تا پایان مطلب همراه ما بمانید.

اگر بین انتخاب و خرید تلویزیون اولد یا کیولد دو دل هستید، حتماً این مقالهٔ کوتاه را بخوانید. در مطالب پیش‌ِروی، مقایسهٔ دو فناوری OLED و QLED را شرح داده‌ایم، سپس با بیان مزایا و معایب تلویزیون‌های اولد و کیولد سعی کردیم شما را در انتخاب و خرید تلویزیون راهنمایی کنیم، پس لطفاً تا پایان مطلب همراه ما بمانید.

خرید تلویزیون اولد یا تلویزیون کیولد؟

از زمان تولید اولین تلویزیون‌های پیشرفته تاکنون، سال‌های زیادی نمی‌گذرد، اما این صنعت و تولیدکنندگان برجستهٔ تلویزیون ازجمله سامسونگ، الجی، سونی و ... هرساله دنیا را با شگفتی‌های بیشتری روبه‌رو کردند. در حالی که تلویزیون کیولد سامسونگ کیفیت خوبی دارد، الجی نیز تلویزیون‌های اولد مرغوبی به بازار عرضه کرده‌است. تلویزیون‌هایی با پنل QLED و OLED که بعد از ال‌سی‌دی‌ها و تلویزیون‌های LED معمولی به بازار آمدند، مرز بین واقعیت و مجازی را بسیار باریک کرده‌اند. همراه ما شوید و با این فناوری‌ها و کارکردشان در تلویزیون‌های هوشمند، امروزی بیشتر آشنا شوید.

تلویزیون اولد چیست؟

برای پاسخ به سوال تلویزیون اولد چیست؟ باید فناوری OLED را شرح دهیم. OLED مخفف عبارت Organic Light-Emitting Diode به فارسی (دیود نورگسیل ارگانیک) است. این فناوری برای تولید نور یا ایجاد تصویر جریان الکتریکی را از طریق مواد الکترولومینسانس آلی عبور می‌دهد. بدین ترتیب تلویزیون‌های مجهز به فناوری اُ ال ای دی بدون نیاز به استفاده از پنل، قادر به تولید نور پس‌زمینه هستند. به چنین نمایشگرهایی خودتابش گفته می‌شود. تمامی تلویزیون‌های اولد از چنین ویژگی‌ای برخوردار هستند، هرچند که در جزئیات باهم تفاوت دارند.

فناوری اولد در محصولاتی از قبیل لپ‌تاپ، تبلت، ساعت‌ها و گوشی‌های هوشمند به‌کار برده می‌شود، اما کاربرد آن در تلویزیون‌های پیشرفتهٔ امروزی بیشتر نمایان است. OLED و مزایای آن، میزان خرید تلویزیون اولد را به‌طور چشمگیری افزایش داده‌است. باید ببینیم اولد در تلویزیون‌های هوشمند چه تغییری ایجاد کرده‌است.

  • مزایای فناوری اولد در تلویزیون‌ها

آنچه درمورد تلویزیون‌های اولد وجود دارد، توانایی این تلویزیون در ایجاد نور بدون نیاز به بک‌لایت یا همان نور پس‌زمینه است. این فناوری به‌طور مستقل و به کمک ال‌ای‌دی‌های کوچکی که دارد، نور و رنگ را ایجاد می‌کند. جالب‌تر این‌که برای نمایش رنگ سیاه، نیازی به کاهش نور بک‌لایت نیست، چراکه خیلی ساده پیکسل‌ها یا همان LEDها خاموش شده و رنگ سیاه عمیق ایجاد خواهد شد. نمایش رنگ مشکی با عمق و کنتراست عالی، یعنی تصاویری باکیفیت و خیره‌کننده که هرگز در تلویزیون‌های LCD و LED معمولی وجود نداشت.

خرید تلویزیون OLED یا QLED بهتر است؟

  • بهترین مزیت تلویزیون اولد (کنتراست فوق‌العاده)

گرچه فناوری اولد مزایای زیادی دارد، اما اکثر تحلیلگران و حتی خریداران، بر سطح فوق‌العاده‌ای از نمایش رنگ مشکی در این تلویزیون‌ها اتفاق‌نظر دارند. رنگ مشکی که برخلاف تلویزیون‌های کیولد یا ال‌ای‌دی معمولی نیازی به کاهش نور بک‌لایت یا بلاک کردن صحنه‌های تاریک ندارد. تلویزیون‌های اولد رنگ مشکی عمیق را با کمک خاموش‌شدن پیکسل‌ها ایجاد می‌کند. آنچنان مشکی عمیقی که انگار تلویزیون به‌طورکلی خاموش شده‌است. همین باعث ایجاد کنتراست بالا و نمایش جزئیات بیشتری در تصویر خواهد شد.

نمایش تصاویر با کنتراست بالا، میزان علاقهٔ مردم به خرید تلویزیون اولد را به‌طرز چشمگیری بالا برده‌است. کنتراست تصویر یعنی تضاد بین تاریک‌ترین و روشن‌ترین بخش‌های تصویر و این تضاد موجب وضوح و نمایش جزئیات بیشتر در تصویر خواهد شد. در حال حاضر تلویزیون‌های اولد ازلحاظ کنتراست حرف اول را می‌زنند. پیکسل‌های مستقل از بک‌لایت در مواقع لزوم خاموش می‌شوند و رنگ مشکی عمیق ایجادشده، بخش‌های روشن تصویر را نیز به‌طرز خارق‌العاده‌ای به نمایش درمی‌آورد.

  • بهترین تلویزیون برای گیمرها

امروزه و با تولید کنسول‌های بازی پیشرفته، نیاز به تلویزیونی با کیفیت تصویر عالی و درخور نمایش صحنه‌های بازی بیشتر احساس می‌شود، یعنی تلویزیونی که بتواند از عهدهٔ تصاویر و صحنه‌های سریع بازی بربیاید و جزئیات بازی را با وضوح نشان دهد. خرید تلویزیون اولد برای گیم انتخاب خوبی است. زمان پاسخ‌دهی پیکسل‌های این تلویزیون برای تغییر وضعیت بسیار کوتاه است، یعنی عددی معادل یک‌دهم میلی‌ثانیه. این رقم در تلویزیون‌های کیولد ۲ الی ۸ ثانیه است.

  • بهترین تلویزیون برای ایجاد دکوراسیونی مدرن

یکی دیگر از مزایای خرید تلویزیون اولد، ظاهر جذاب و مدرن آن است. به‌کارگیری فناوری OLED در این تلویزیون‌ها ضخامت نمایشگر را به حد بسیار زیادی پایین آورده‌است. تلویزیون‌هایی با صفحه نمایش باریک، قطعا در چیدمان و ایجاد دکوراسیونی مدرن تأثیرگذار هستند.

جالب است بدانید جدیدترین تلویزیون های اولد ال جی قابلیت لوله شدن به‌طور کامل را دارند. این ویژگی به‌خاطر عدم استفاده از بک‌لایت جداگانه است، چراکه فناوری اولد خودش نور ساطع می‌کند و نیازی به نور پس‌زمینه ندارد.

ویژگی‌های تلویزیون کیولد

اکنون که با اساس فناوری اولد آشنا شده‌اید، برای مقایسه و سپس انتخاب بهتر، آشنایی با تلویزیون‌های کیولد و ویژگی‌های آن نیز ضروری است، چرا خرید تلویزیون کیولد انتخاب برخی از افراد است و چرا برخی از خریداران به‌سراغ فناوری اولد می‌روند. اینجاست که باید فناوری QLED را نیز بشناسید.

QLED مخفف عبارت Quantum Light-Emitting Diode به معنی فناوری‌ای برگفته از نقاط کوانتومی است. اگر دقیق باشیم، تلویزیون کیو ال‌ای‌دی با تلویزیون ال‌ای‌دی معمولی تفاوت چندانی دارد. حتی می‌توان گفت این دو یکی هستند، با این تفاوت ریز که در تلویزیون کیولد، نقاط کوانتومی کیفیت روشنایی و رنگ‌ها را بهبود بخشیده‌اید.

استفاده از فناوری Quantum و نقاط کوانتومی ایدهٔ خوبی بود که کمپانی سونی در ۲۰۱۳ آن را بر روی تلویزیون‌های خود اِعمال کرد. این فناوری نور را بهبود می‌دهد، اما همچنان از پنل بک‌لایت برای تولید روشنایی و رنگ استفاده می‌کند، یعنی بک‌لایتی که از صدها یا هزاران لامپ ال‌ای‌دی کوچک تشکیل شده و در پشت پنل سنتی LCD قرار گرفته‌است. سامسونگ هم از همین رویه برای تولید تلویزیون‌های کیولد استفاده کرده‌است و ال جی آن‌ها را قبول ندارد. به گفتهٔ الجی، در تلویزیون‌های کیولد واقعی می‌بایست از LEDهای نقطه کوانتومی برای تولید و ساطع کردن نور استفاده شود، اما سامسونگ تنها یک لایه کوانتوم دات را روی بک‌لایت LED معمولی قرار داده‌است.

با توجه به آنچه گفته شد، رنگ‌ها و روشنایی در تلویزیون‌های کیولد به وضوح و روشنایی تلویزیون‌های اولد نیستند، اما این‌گونه نیست که تلویزیون کیولد هیچ‌گونه طرفداری نداشته باشد. مثل همیشه پارامترهای متعددی در پروسهٔ انتخاب و خرید مؤثر هستند که مهم‌ترین آن‌ها قیمت است. اکنون که بحث خرید تلویزیون مطرح است، بد نیست دو تلویزیون کیولد و اولد را ازلحاظ قیمت مقایسه کنیم. احتمالاً در امر انتخاب به شما کمک خواهد کرد.

خرید تلویزیون OLED یا QLED بهتر است؟

  • قیمت تلویزیون اولد و قیمت تلویزیون کیولد

در مطالب ذکرشدهٔ فوق، تفاوت دو فناوری OLED و QLED را تا حدودی توضیح دادیم. این دو فناوری هرکدام به نحوی موجب بهبود و افزایش کیفیت تصاویر می‌شوند، اما تولید تلویزیون اولد هزینهٔ بیشتری را برای تولیدکنندهٔ آن به بار آورده‌است، ازاین‌رو قیمت خرید تلویزیون اولد بیشتر از تلویزیون‌های کیولد است، بنابراین در پاسخ به این سوال که خرید تلویزیون کیولد بهتر است یا اولد، باید بودجه را در اولویت قرار دهید، چراکه بهره‌مندی از مزایای تلویزیون اولد، با پرداخت هزینه بیشتر میسر است. به‌طورکلی بالا بودن قیمت تلویزیون اولد با توجه به ویژگی‌های خوب این تلویزیون کاملاً منطقی است، چراکه این تلویزیون‌ها علاوه‌بر موارد ذکرشده در بالا، از جنبه‌های دیگری نیز بر تلویزیون‌های کیولد ارجعیت دارند. در ادامه برخی از ایم مزایا را به‌طور مقایسه‌ای با تلویزیون کیولد بیان کرده‌ایم:

  • نقاط مثبت و منفی تلویزیون اولد و کیولد

برای این‌که به پاسخ قطعی‌تری درمورد انتخاب و خرید تلویزیون اولد یا کیولد برسید، موارد زیر را نیز بررسی کنید و براساس این‌که کدام مورد برای شما ارجحیت دارد، تصمیم به خرید بگیرید:

۱) زاویه دید تلویزیون اولد در برابر کیولد

زاویه دید تلویزیون خصوصاً برای فضاهای با ابعاد بزرگ، اهمیت زیادی دارد. اگر قصد خرید تلویزیون برای اتاق خواب را دارید، شاید این موضوع اهمیت چندانی نداشته باشد، اما در خرید تلویزیون برای سالن بزرگ، زاویه دید بالا اهمیت زیادی دارد. در حالی که نمایشگرهای اولد رنگ، روشنایی، کنتراست و وضوح تصویر را از هر زاویه‌ای با بهترین کیفیت نمایش می‌دهند، تصاویر در تلویزیون‌های کیولد تنها زمانی واضح و عالی است که از روبه‌رو به آن تماشا کنید. پس برای تماشای تلویزیون خصوصاً همراه با جمع خانواده یا دوستان، زاویه دید بسیار مهم است. تصاویر در تلویزیون‌های اولد حتی از کناره‌ها نیز افت کیفیت ندارد.

۲) ابعاد تلویزیون

در اینجا به ابعاد تلویزیون باید اهمیت بدهیم. در ابتدا تولید تلویزیون‌ اولد سایز ۵۵ اینچ نهایت توان تولیدکنندگان آن بود، اما امروزه تلویزیون‌های اولد سایز بزرگ نیز تولید شده‌است. متأسفانه قیمت این تلویزیون‌ها بسیار بالاست، پس اگر انتخاب شما یک تلویزیون سایز بزرگ است و بودجهٔ متوسط‌تری در اختیار دارید، خرید تلویزیون کیولد برای شما انتخاب بهتری است.

۳) طول عمر

این‌روزها قیمت خرید تلویزیون خصوصاً با کاهش ارزش ریال به یکی از خریدهای سخت و حساس تبدیل شده‌است. از طرفی به‌طور معمول در قبال پرداخت هزینهٔ بالا، طول عمر بیشتری را از یک وسیله انتظار داریم. به ادعای سازندگان تلویزیون اولد ال جی، حتی با تماشای روزانه ۵ ساعت به مدت ۵۴ سال، فقط ۵۰ درصد از روشنایی این تلویزیون‌ها کم می‌شود. تلویزیون‌های اولد از ۲۰۱۳ یعنی به مدت ده سال است که تولید شده‌اند. برای تأیید این ادعا، باید چهل و چهار سال دیگر صبر کنیم. در مقابل هرچند تلویزیون‌های کیولد تلویزیون‌های جدیدتری هستند، اما بک‌لایت و روشنایی این تلویزیون‌ها که منبع LED است، برای ما ثابت شده‌است، بنابراین اگر روی این موضوع حساسیت دارید، تلویزیون کیولد می‌تواند خرید بهتری برای شما باشد.

خرید تلویزیون OLED یا QLED بهتر است؟

جمع‌بندی

با توجه به این‌که فناوری OLED نور و روشنایی را مستقل از بک‌لایت ایجاد می‌کند، این تلویزیون‌ها روشنایی عمیقی دارند، رنگ مشکلی را خالص نشان می‌دهند و کنتراست بهتری از تصویر نمایش می‌دهند. خرید تلویزیون اولد قابلیت‌ها و امکانات بیشتری در اختیار می‌گذارد. سازندگان این تلویزیون که عمدتاً شرکت الجی است، تلویزیون‌های مذکور را با قابلیت‌های بیشتری از طریق رفرش ریت سریع‌تر، روشنایی و زاویهٔ دید بهتر روانهٔ بازار کرده‌اند. تمامی موارد بالا برای این کمپانی هزینه داشته است، ازاین‌روی قیمت تلویزیون‌های اولد بیشتر از تلویزیون‌های کیولد است.

در مقابل تلویزیون کیولد برای ایجاد روشنایی شبیه به تلویزیون ال‌ای‌دی عمل می‌کند. با این تفاوت که یک لایه کوانتومی در آن به‌کار رفته‌است. تلویزیون کیولد قیمت ارزان‌تری نسبت‌به اولد دارد و ازلحاظ روشنایی، زاویه دید، سرعت تازه‌سازی تصاویر، نمایش رنگ مشکی و کنتراست، در سطح پایین‌تری از تلویزیون‌های اولد قرار گرفته‌است.

کد خبر: ۲۲۱٬۴۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha