۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
تزریق برنامه توسعه‌ای به شریان‌های اقتصادی روستاهای اروند| ۱۶ روستای آبادان پایلوت شدند
بازار گزارش می‌دهد؛

تزریق برنامه توسعه‌ای به شریان‌های اقتصادی روستاهای اروند| ۱۶ روستای آبادان پایلوت شدند

آبادان- برای روستاهای اروند برنامه گسترده توسعه‌ای در نظر گرفته شده است تا اقتصاد آنها فعال شود.

محمود نواصر؛ بازار: توسعه روستا به بخش‌های اقتصادی و اجتماعی و طبیعی ارتباط تنگا تنگی دارد و همه برنامه‌ها باید بر اساس ظرفیت‌ها و محدودیت‌ها و توانایی‌های محیط روستایی باشد تا شرایط رشد و رسیدن به توسعه پایدار ایجاد شود.

بخش‌های روستایی کشور به دلیل استواری بر پایه کشاورزی و کسب درآمد از این طریق و همچنین نبود منابع غیر از کشاورزی و شغل‌های متفاوت از اقتصاد شکننده و ضعیفی برخوردار است.

کشاورزی به دلیل وجود محدودیت و غیرقابل افزایش بودن زمین‌های کشاورزی و عوامل محدود کننده این بخش قابلیت افزایش درآمد ندارد به همین علت پیدا کردن منبع درآمد متفاوت در هر روستا با توجه به توانایی‌ها و ظرفیت‌ها برای نگه داری و حفظ جمعیت روستایی و رسیدن به توسعه پایدار بسیار ضروری است.

روستاهای اطراف منطقه آزاد اروند در زمینه کشاورزی و شیلات، گردشگری و تولیدات محصولات غذایی بسیار توانمند هستند و بر همین اساس سازمان منطقه آزاد اروند طی یک نشست در خصوص کمک به اقتصاد و اشتغال روستاها، هدفگذاری خود را مشخص کرد.

تزریق برنامه توسعه‌ای به شریان‌های اقتصادی روستاهای اروند| ۱۶ روستای آبادان پایلوت شدند

توجه به مشاغل روستایی و خُرد

عضو هیات مدیره و معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند در این نشست اظهار کرد: مناطق آزاد تجاری بر اساس قانون و مطالعات کارشناسی که در دنیا انجام شده در زمینه جذب سرمایه‌گذاری، افزایش تولید و اشتغال اقدام می‌کنند که می‌توان برای این موارد راهبردهای مختلفی را اتخاذ کرد.

عبدالرضا ارسطو افزود: یکی از راهبردها، سرمایه‌گذاری در صنایع بزرگ همچون پتروشیمی، پالایشگاه، فولاد و ... است.

وی ادامه داد: اکنون برای احداث پالایشگاه حدود ۵ میلیارد دلار سرمایه نیاز است که ۵ هزار نفر اشتغالزایی به دنبال خواهد داشت.

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند توضیح داد: یک استراتژی که مناطق آزاد باید در نظر بگیرند، توجه به کسب و کارهای کوچک به ویژه کسب و کارهای خانگی و روستایی است که از این طریق با کمترین سرمایه، اشتغال پایدار به وجود می‌آید و به دنبال آن از بزه اجتماعی جلوگیری می‌شود.

در دوره جدید مدیریتی سازمان منطقه آزاد اروند ضمن پیگیری احداث مجتمع پتروشیمی، سیکل ترکیبی و ... به دنبال مشاغل روستایی و خرد نیز با توجه به طرح‌های مطالعاتی هستیم

ارسطو تاکید کرد: در دوره جدید مدیریتی سازمان منطقه آزاد اروند ضمن پیگیری احداث مجتمع پتروشیمی، سیکل ترکیبی و ... به دنبال مشاغل روستایی و خرد نیز با توجه به طرح‌های مطالعاتی هستیم.

وی با بیان اینکه سیاست‌های نظام و دولت طی سال‌های اخیر تسهیل صدور مجوز است، خاطرنشان کرد: نیازمند کارگروه و یا قرارگاهی هستیم که دستگاه‌های مختلف حضور داشته باشند و مصوبات اجرایی شود.

تزریق برنامه توسعه‌ای به شریان‌های اقتصادی روستاهای اروند| ۱۶ روستای آبادان پایلوت شدند

ضرورت فعال کردن چرخه اقتصاد روستایی

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در این نشست اظهار کرد: با توجه به تغییرات مدیریتی سازمان منطقه آزاد اروند، این سازمان بر اساس شاخص‌های جذب سرمایه‌گذاری، توسعه صادرات، امور زیربنایی، اشتغال و ... در حال بازگشت به ریل اصلی خود است.

سیدمحمد مولوی تصریح کرد: عملکرد مناسبی را مردم شهرهای آبادان و خرمشهر از مدیریت گذشته سازمان منطقه آزاد اروند مشاهده نکردند ولی اکنون با راهبرد دقیقی که ترسیم شده، شاهد اتفاقات مثبت هستیم.

وی افزود: در زمینه اشتغالزایی دولت‌ها زمین‌گیر شدند و همه باید به یکدیگر کمک کنند تا معضل بیکاری رفع شود؛ مردم در تولید از دولت جلوتر هستند بنابراین باید تلاش شود تا قوانین در راستای رفع موانع تولید باشد.

شهر آبادان در بسیاری از نقاط نیاز به تعریف پروژه جدید ندارد بلکه باید ظرفیت‌های فعلی همچون بنادر به صورت کامل فعال شود

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شهر آبادان در بسیاری از نقاط نیاز به تعریف پروژه جدید ندارد بلکه باید ظرفیت‌های فعلی همچون بنادر به صورت کامل فعال شود.

مولوی عنوان کرد: باید روستاهای هدف مشخص شوند و جلساتی به صورت ماهانه برگزار شود.

وی با اشاره به لزوم شفافیت در استخدام‌ها، گفت: سامانه اشتغال باید به صورت شفاف باشد و اولویت اشتغال نیز باید نیروهای بومی باشد.

ساکنان روستاهای آبادان توانمند و متخصص هستند و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا چرخه اقتصاد روستایی فعال شود

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ساکنان روستاهای آبادان توانمند و متخصص هستند و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا چرخه اقتصاد روستایی فعال شود.

تزریق برنامه توسعه‌ای به شریان‌های اقتصادی روستاهای اروند| ۱۶ روستای آبادان پایلوت شدند

انتخاب ۹ شغل متناسب با اقلیم منطقه

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه آبادان در این نشست اظهار کرد: در حوزه اشتغال قبلا صنایع بزرگ مورد حمایت سازمان منطقه آزاد اروند بودند ولی اکنون نگاه این سازمان توجه به سایر بخش‌ها است.

علی حنظل عیدانی با بیان اینکه در قانون برای مشاغل کوچک و خرد تسهیلات اشتغالزایی دیده شده است، افزود: در خصوص ارائه تسهیلات باید یک قرارگاه مشترک در راستای نظم و ارائه خدمات بهتر ایجاد شود.

وی با بیان اینکه مطالعاتی در راستای ظرفیت‌های تولید و اقتصاد روستاها انجام داده‌ایم، توضیح داد: ۱۶ روستاهای هدف برای مشاغل روستایی و اشتغالزایی به عنوان پایلوت انتخاب شده و ۹ شغل را به عنوان فرصت و متناسب با اقلیم منطقه مشخص کردیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه آبادان بیان کرد: سردخانه خانگی، پرورش ماهی سیباس، کشت گیاهان دارویی، کشت پاجوش، جداسازی هسته خرما برای فرآوری واحدهای صنعتی و همچنین گردشگری روستایی برخی از مشاغلی است که بر اساس مطالعات آماده شده است.

تزریق برنامه توسعه‌ای به شریان‌های اقتصادی روستاهای اروند| ۱۶ روستای آبادان پایلوت شدند

روستاها قوه محرکه اقتصاد هستند

رئیس کمیته امور بانوان و خانواده فرمانداری ویژه آبادان در این نشست اظهار کرد: در خصوص مشاغل خانگی، طرح توسعه جامعه محلی از طریق توان افزایی بانوان موضوعی مهم بوده و استفاده از توانایی محلی برای خلق ثروت حائز اهمیت است.

مهسا سادات محسن فر افزود: روستاها تاثیر زیادی به عنوان قوه محرکه اقتصادی و اجتماعی دارند.

وی با اشاره به صنایع دستی، توضیح داد: یکی از اقداماتی که انجام دادیم، موضوع مهارت‌های اجتماعی از طریق بازارچه صنایع دستی آبادان بود. اکنون در بسیاری از نمایشگاه‌های گردشگری، محصولات صنایع دستی مربوط به بازارچه صنایع دستی آبادان عرضه می‌شود.

محسن فر خاطرنشان کرد: بانوان به عنوان سفیران فرهنگی خانوادهها مطرح هستند و به طور حتم در اقتصاد روستایی نقشی محوری دارند.

با توجه به توانمندی روستاها در زمینه‌های مختلف باید سریعا سازمان منطقه آزاد اروند طرح‌های خود را اجرا کند تا سایر روستاها از این الگو استفاده کنند.

کد خبر: ۲۲۱٬۲۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایرانی IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      3 0
      میخوام هیچ وقت نه پالایشگاه وصنایع پتروشیمی احداث کنید وقتی که شغل حاصل ازاین صنایع نصیب جوانان بومی این شهرها و روستاها نمیشه میخوام نباشه همش نصیب غیربومی میشود وسلام نامه تمام