۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۲
ره آورد سفر به جده، بهره‌گیری از دیپلماسی اقتصادی
وزیر اقتصاد اعلام کرد

ره آورد سفر به جده، بهره‌گیری از دیپلماسی اقتصادی

وزیر اقتصاد در گزارشی از سفر به جده و شرکت در اجلاس بانک توسعه اسلامی از تسریع در انجام پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری که چند سالی دچار تأخیر بود خبر داد.

به گزارش بازار، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در گزارشی از سفر به جده و شرکت در اجلاس بانک توسعه اسلامی از تسریع در انجام پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری که چند سالی دچار تأخیر بود خبر داد و گفت: همچنین از فرصت دیپلماسی اقتصادی و پیگیری سیاست همسایگی و سیاست منطقه‌ای دولت در این سفر بهره‌مند شدیم.

بر اساس این گزارش، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در تشریح دستاوردهای سفر خود به عربستان سعودی اظهار کرد: در اجلاس جده که با حضور ۵۷ کشور اسلامی در عربستان سعودی برگزار شد، اولاً توافقات بسیار خوبی با بانک توسعه اسلامی در مورد پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری که چند سالی دچار تأخیر بود، صورت گرفت که اجرای این پروژه‌ها در کشورمان با توافق جدید سرعت خواهد گرفت.

وی با اشاره به مذاکرات دوجانبه‌ای که بین ایران و عمان، ایران و عراق، امارات و سایر وزرای اقتصادی صورت گرفت، افزود: همچنین از فرصت دیپلماسی اقتصادی و پیگیری سیاست همسایگی و سیاست منطقه‌ای دولت برای اینکه بتوانیم با طرف‌های اقتصادی خودمان وارد مذاکرات سازنده‌ای بشویم، استفاده کردیم.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: به طور مشخص نیز جلسه سازنده‌ای بین بنده و همتای سعودی برگزار شد، که در آن جلسه با توجه به ازسرگیری روابط سیاسی بین ایران و عربستان، مقامات سعودی تأکید کردند که باید زمینه‌های اقتصادی هم به سرعت فراهم شود.

خاندوزی عنوان کرد: هم حضور ایران و هم بیانیه‌ای که در اجلاس پایانی قرائت کردیم، با استقبال بسیار گرم طرف عربستانی مواجه شد و مورد تشویق قرار گرفت و هم پیشنهاداتی که در جلسه مطرح شد و مشخصاً در مورد تسهیل فرایند حج چه از جهت مسائل بانکی و چه از جهت موضوع پروازها و همچنین رفت و آمد تجار ایرانی با استقبال جدی طرف عربستانی همراه شد.

وی ادامه داد: بنا شد که ظرف سه ماه آینده هیأت‌های بخش خصوصی و مدیران عامل شرکت‌های دو کشور برای رسیدن به توافقات بخش خصوصی با هم جلسات سازنده‌ای داشته باشند.

وزیر اقتصاد توضیح داد: در حوزه سرمایه‌گذاری هم پیشنهاداتی از سوی طرفین مطرح شد که بنا شد در پیگیری‌های آتی به سرانجام برسد که سرمایه‌گذاری‌های مشترک در حوزه نفت و گاز، در حوزه بخش‌هایی که اقتصاد ایران توانمندی صادراتی خوبی دارد و محصولات دانش‌بنیان اعم از تولیدات حوزه نانوتکنولوژی، حوزه دارویی و حوزه نیروگاهی کشور و همچنین در حوزه ترانزیت، راه و حمل و نقل هم موضوعاتی مطرح شد که با استقبال طرف سعودی و گسترش روابط در هفته‌های آینده پیگیری‌های اجرایی آن صورت خواهد گرفت.

کد خبر: ۲۲۱٬۲۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha