۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
پیش‌بینی هزاران میلیارد تومان پاداش کاهش مصرف برق در بخش خانگی
وزیر نیرو در جمع خبرنگاران مطرح کرد

پیش‌بینی هزاران میلیارد تومان پاداش کاهش مصرف برق در بخش خانگی

وزیر نیرو برخورداری از هزاران میلیارد تومان پاداش کاهش مصرف را حق تمامی خانوارهای ایرانی دانست و تأکید کرد: این پاداش برای خاموش کردن یک کولر گازی در مناطق گرمسیر به یک میلیون تومان می‌رسد.

به گزارش بازار، علی‌اکبر محرابیان در حاشیه نشست وزارتخانه‌های نیرو، کشور و صمت با استانداران و مدیران صنعت برق کشور که در آستانه ورود به دوره گرم سال ۱۴۰۲ و اوج بار مصرف برق برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هم‌اکنون در آستانه دوره گرم سال و افزایش چشمگیر مصرف برق قرار داریم، بنابراین برای گذر از این دوران با کمترین مشکل، از مهر سال ۱۴۰۱ برنامه‌ای با ۱۴۰ اقدام مصوب، ابلاغ و برای اجرای تک‌تک اقدامات پیگیری شده است.

محرابیان این برنامه را دارای دو بخش اصلی عنوان کرد و توضیح داد: توسعه ظرفیت‌های تولید برق، آماده‌سازی نیروگاه‌های موجود، رفع محدودیت‌های تولید، توسعه شبکه، خطوط انتقال و پست‌ها از جمله اقداماتی است که در این راستا در حال انجام است.

وی ادامه داد: بخش دوم مربوط به پروژه‌های مدیریت مصرف برق است که هم بخش خانگی و هم تولید را در برمی‌گیرد.

وزیر نیرو تأکید کرد: مهم‌ترین طرحی که امسال در بخش مدیریت مصرف بخش خانگی اجرایی می‌شود، طرح «پاداش صرفه‌جویی» است. این طرح با هدف تأمین برق پایدار برای تمامی بخش‌ها اجرا می‌شود، بدین معنا که هر خانواری که مصرف برق خود را کاهش دهد، به میزان هر کیلووات ساعت کاهش مصرف، تا ۲۰۰۰ تومان کاهش دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: این پاداش شامل تمامی مصارف اعم از مصارف داخل الگو و بیش از الگو است و درباره این که خانوارها چه میزان امکان صرفه‌جویی دارند، باید گفت مصارف متفاوت است، الگوی مصرف برق در ماه‌های خرداد تا شهریور برای مناطق عادی ۳۰۰ کیلووات ساعت و در مناطق گرمسیر تا ۳۰۰۰ کیلووات ساعت است.

محرابیان خاطرنشان کرد: بر این مبنا اگر خانواری در منطقه عادی ۱۰۰ کیلووات صرفه‌جویی کند، می‌تواند ۲۰۰ هزار تومان در ماه پاداش دریافت کند و اگر فردی بتواند یک کولر گازی را در مناطق گرمسیر خاموش کند، تا یک‌میلیون تومان هم در ماه امکان دریافت پاداش خواهد داشت.

وی با بیان این که تحقق چنین پاداشی کاملاً برای خانوارها امکان‌پذیر است، افزود: در مناطق گرمسیری بعضاً چند کولر گازی در اتاق‌های مختلف نصب شده است و بنابراین امکان صرفه‌جویی فراهم است.

وزیر نیرو تأکید کرد: برخورداری از پاداش صرفه‌جویی حق همه مردم است و همه مردم می‌توانند از این حق برخوردار باشند، بنابراین از هموطنان عزیز درخواست می‌کنم از این فرصت هم برای کاهش مصرف و هم دریافت پاداش مصرف استفاده کنند.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگاران درباره تعویض سیستم‌های سرمایشی فرسوده گفت: با اجرای طرح، این انگیزه ایجاد می‌شود که خانوارها برای تعویض و تعمیر سیستم‌های پرمصرف سرمایشی اقدام کنند.

وزیر نیرو درباره احتمال واردات برق برای کمک به گذار از دوره اوج بار مصرف اظهار کرد: از سال گذشته سیاست ما برای صادرات و واردات برق تغییر کرده است.

محرابیان تصریح کرد: به این معنا که هرگاه شبکه داخلی ما نیاز به مصرف برق داشته باشد، میزان واردات بیشتر می‌شود و هر گاه تولید مازاد داشته باشیم، اقدام به صادرات می‌کنیم. طبیعتاً در ۴ ما گرم سال تلاش می‌کنیم تراز واردات را افزایش داده و برق مورد نیازمان را تأمین کنیم.

وزیر نیرو اضافه کرد: البته بدین معنا نیست که صادرات نداریم، ممکن است از یک نقطه ۱۰۰۰ مگاوات وارد و ۵۰ مگاوات هم صادر کنیم، ولی به طور معمول تراز را مثبت خواهیم کرد، به نحوی که برق مورد نیاز تأمین شود.

وزیر نیرو همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره مشترکان پرمصرف یادآور شد: بر اساس بند "ل" تبصره ۱۵ قانون بودجه کشور، مکلف هستیم در بخش آب و برق یارانه‌های مصارف مازاد بر الگوی مصرف را قطع کنیم و طبق قانون این کار به صورت پلکانی اتفاق می‌افتد.

محرابیان ادامه داد: البته اعتقاد داریم با اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی مصارف عمده مشترکان پرمصرف به شدت کاهش پیدا می‌کند و از طرف دیگر هم این امکان وجود دارد اگر فردی اصول کاهش مصرف را رعایت نکرد، مشمول پرداخت نرخ‌های بالا، در پله‌های بالای مصرف شود.

کد خبر: ۲۲۱٬۱۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha