۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۱
فراررسیدن فصل مجامع انرژی تازه‌ای به بورس تزریق می‌کند
مدیرعامل شرکت سبدگردان هیوا:

فراررسیدن فصل مجامع انرژی تازه‌ای به بورس تزریق می‌کند

دلبری، مدیرعامل شرکت سبدگردان هیوا گفت: در شرایط فعلی باتوجه به وضعیت تورمی کشور، بازار سهام از سایر بازارها بسیار جامانده است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مهدی دلبری، مدیرعامل شرکت سبدگردان هیوا و تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: در حال حاضر نسبت‌ P/E(ttm) بازار حدودا به عدد ۱۰ می‌رسد و این در حالی بوده که این نسبت به طور تاریخی طی ۱۰ ساله اخیر حدود ۷.۷ بوده است.

دلبری تشریح کرد: البته باتوجه به رشد قیمت‌ها و تورم، نسبت‌ P/E کاهش و به میانگین خود نزدیک می‌شود؛ به‌عبارت دیگر با افزایش سود شرکت‌ها، عدد E در مخرج این نسبت رشد می‌کند و حاصل نهایی به میانگین تاریخی خود باز می‌گردد. در واقع قیمت محصولات و خدمات شرکت‌ها با توجه به شرایط تورمی کشور، رشد پیدا می‌کند و این موضوع منجر به افزایش سودآوری آن‌ها می‌شود؛ بنابراین بالا رفتن نسبت‌ P/E در شرایط حاضر نگران کننده نیست.

مدیرعامل شرکت سبدگردان هیوا بیان کرد: در شرایط فعلی بازار گران نیست؛ بلکه به‌طور کلی می‌توان آن را به‌قیمت دانست. سهامداران باید با مطالعه گزارش‌ عملکرد شرکت‌ها و صورت مالی آن‌ها، سهام ارزنده را شناسایی کنند. طی سه سال اخیر، برخی از نمادها عملکرد بهتری نسبت به اوج قیمتی سال ۹۹ داشته‌اند و برخی دیگر هنوز با پیک قیمتی خود فاصله دارند.

وی افزود: تنها ریسک بازار مربوط به‌بحث کسری بودجه دولت و نرخ گاز می‌شود؛ البته نکات مثبت حائز اهمیتی همچون اخبار مثبت سیاسی نیز وجود دارد؛ اگر توافقی در روابط بین‌الملل کشور شکل بگیرد، تخفیفات قیمتی که به‌علت تحریم‌ها تحمیل می‌شود، کاهش می‌یابد و به موجب این موضوع می‌توانیم انتظار افزایش P/E را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت سبدگردان هیوا با اشاره به تجربه برجام در سال‌های گذشته، ابراز کرد: با کاهش تحریم‌ها و احتمال بهبود روابط بین‌الملل، نرخ دلار در کوتاه مدت کاهش پیدا می‌کند و بعضا اهالی بازار سرمایه به اشتباه نگران می‌شوند؛ در صورتی که منافع کلان آن می‌تواند تاثیر مثبت و عملیاتی قابل توجهی بر بنگاه‌های بورسی داشته باشد.

وی مطرح کرد: در صورت بهبود روابط بین‌الملل، بنگاه‌های بورسی به‌خصوص نمادهای دلاری از محل کاهش هزینه حمل، حذف رقابت منفی در فروش، افزایش صادرات و ... بهره‌مند می‌شوند. همچنین نمادهای ریالی نیز باتوجه به گشایش‌ها منتفع خواهند شد. انتفاع‌های مذکور تنها مربوط به تاثیرات مستقیم آن بوده و منافع غیرمستقیمی ازجمله کاهش کسری‌بودجه و... نیز حاصل می‌شود که به‌دنبال این موضوع، انتشار اوراق توسط دولت نیز کاهش پیدا کرده و عملا کاهش نرخ بهره رقم خواهد خورد.

مدیرعامل شرکت سبدگردان هیوا تصریح کرد: انتشار اخبار سیاسی مثبت موجب رفتار احتیاطی در بازارهای موازی همچون ملک، خوردو، ارز و... شده است و حجم معاملات آنها به‌شدت کاهش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: عملکرد ۶ ماهه گذشته بازار سرمایه نشان دهنده ورود پول افراد آشنا به بازار سرمایه بوده است اما هنوز بی‌اعتمادی‌های مربوط به سال ۹۹ هنوز به‌طور کامل جبران نشده است.

دلبری گفت: بازارهای مالی به‌یک‌دیگر متصل و بازارهای سنتی همانند بازار کالایی، سهام، اوراق درآمد ثابت و ارز بر یکدیگر تاثیرگذار هستند. اتصال بازارها موجب رقابت آن‌ها می‌شود تا بازارهایی که نسبت به سایرین عقب‌ماندگی دارد، مورد توجه قرار بگیرد و در شرایط فعلی باتوجه به وضعیت تورمی کشور، بازار سهام از سایر بازارها بسیار جامانده است.

وی با تاکید بر اینکه رخدادهای مهمی که در یک الی دو هفته آینده در پیش داریم، می‌توانند بر ارزندگی بازار بسیار تاثیرگذار باشد، گفت: باتوجه به پیش‌رو بودن فصل مجامع، انتشار گزارش‌ ۱۲ ماهه شرکت‌ها می‌تواند به بازار سرمایه جهت‌دهی مثبتی داشته باشد چراکه معمولا اخبار مثبت و امیدبخشی از بنگاه‌های بورسی در مجامع منتشر خواهد شد.

کد خبر: ۲۲۱٬۱۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha