۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
۶۴ درصد از ظرفیت سدهای کرمان خالی است| کمبود آب در بزرگترین استان کشور
گزارش بازار؛

۶۴ درصد از ظرفیت سدهای کرمان خالی است| کمبود آب در بزرگترین استان کشور

کرمان– کاهش بارندگی و خالی شدن سدهای کرمان از آب تابستان سختی را پیش روی مردم این استان قرار داده است.

بازار؛ گروه استان ها: این روزها دمای هوا در برخی از مناطق استان کرمان به ۴۵ درجه رسیده است و پیش بینی های هواشناسی نیز حاکی از آن است که روزهای گرمی در انتظار مردم کرمان است.

نکته نگران کننده اما این است که از بهمن ماه تا روز جاری که مهمترین روزهای باران زا طی سال به شمار می روند هیچ بارندگی در استان روی نداده است و در نتیجه منابع آبی کرمان شاهد برداشت منفی آب بوده است.

مهمترین منبع آب استان کرمان آبهای زیر زمینی دشتهای استان به شمار می روند که اکثرا با افت شدید سطح آبهای زیر زمینی مواجه هستند، به همین دلیل دشتهای کرمان نرخ نخست فرونشست زمین را در کشور به خود اختصاص داده است و بیشترین فرو نشست نیز در اطراف شهر کرمان دیده می شود.

به دلیل خشکسالی در استان کرمان هر سال سطح بیشتری از باغهای استان کرمان خشک می شود و از بین می رود

این در حالی است که به دلیل خشکسالی در استان کرمان هر سال سطح بیشتری از باغهای استان کرمان خشک می شود و از بین می رود.

منابع آب زیر زمینی کرمان در حالی در حال از بین رفتن است که عملا این منابع در کوتاه و میان مدت تجدید پذیر نیستند.

از سوی دیگر تعداد سدهای کرمان بسیار محدود است و همین سدها نیز آبگیری نشده اند و با گذشت چند روز از فصل بهار و برداشت از این سدها حالا ۶۴ درصد از ظرفیت سدهای کرمان خالی شده است و نکته نگران کننده این است که فصل گرم تابستان هنوز پیش روی کرمانی ها قرار دارد.

خشکسالی مهمترین مخاطره کرمان

کمبود آب به بزرگترین مخاطره استان کرمان تبدیل شده است و علیرغم وعده های مکرر نماینده های مجلس و مسئولان استان کرمان اما خبری از اجرایی شدن وعده های آنها برای سال آبی جاری نیست.

یکی از این طرح ها انتقال آب از خلیج فارس به کرمان است که نماینده های مجلس سعی میکنند این پروژه را به تلاشها و پیگیریهای خود گره بزنند اما در عمل مردم کرمان هیچ گام عملی مثبتی که در زندگی روزمره آن ها تاثیر داشته باشد و نگرانی مردم را برای تامین آب رفع کند نمی بینند.

حالا بارشهای نرمال نیز در کرمان تمام شده و عملا هیچ امیدی برای آبگیری سدهای کرمان وجود ندارد و افزایش مصرف آب در کرمان نیز موجب شده بخش زیادی از منابع آبی کرمان طی ایام نوروز مصرف شود و حالا کرمان به دلیل کمبود بارندگی و از سوی دیگر عدم مدیریت مناسب برای تامین نیاز آبی کرمان به وضعیت بحرانی وارد شده است.

حالا بارش‌های نرمال نیز در کرمان تمام شده و عملا هیچ امیدی برای آبگیری سدهای کرمان وجود ندارد و افزایش مصرف آب در کرمان نیز موجب شده بخش زیادی از منابع آبی کرمان طی ایام نوروز مصرف شود

کمبود آب در کرمان در حالی است که معاون عمرانی استاندار کرمان خشکسالی را یکی از مشکلات اصلی پیش روی کرمان می داند و به خبرنگار بازار می گوید: در سال جاری نیز شاهد افت میزان بارندگی هستیم و به همین دلیل می توان گفت خشکسالی در کرمان ادامه یافته است.

سید مصطفی موسوی افزود: شاهد برداشن منفی آب از آبخوانهای استان کرمان هستیم که این رقم به یک میلیارد مترمکعب در سال نیز می رسد و شاهد افت سطح آبهای زیر زمینی هستیم.

وی عنوان کرد: در سال جاری منابع آبی کرمان با بحران مواجه شده و لازم است ضمن رعایت صرفه جوییدر بخشهای مختلف طرح های در دست اقدام نیز با شتاب بیشتری انجام شود.

وی بیان کرد: تغیرات اقلیمی نیز در سالهای اخیر تشدید شده است و به نظر می رسد با مشکلات بیشتری در سال جاری برای تامین آب مواجه باشیم.

وضعیت سدها بحرانی است

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان، نیز می گوید: ذخایر سدهای استان وضعیت مناسبی ندارند بنابراین مدیریت مخازن و صرفه جویی در مصرف در بحث کشاورزی، شرب و ... از اهمیت زیادی برخوردار است تا بتوانیم از این وضعیت کم‌آبی عبور کنیم.

حامد فراز گفت: در حال حاضر ۳۶ درصد ظرفیت مخازن سدهای استان کرمان پر است و این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته این عدد ۵۴ درصد بود لذا امسال ذخایر سدهای استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد کمتر است.

وضعیت ذخایر سدها را نمی‌توان به کل استان تعمیم داد اما با توجه به خشکسالی های پی در پی، همچنان صرفه جویی و مدیریت آب از اهیمت زیادی برخوردار است

وی افزود: در حال حاضر سد جیرفت ۳۴ درصد ظرفیت، سد تنگوئیه سیرجان ۱۸ درصد ظرفیت، سد شهید سلیمانی بافت ۴۷ درصد ظرفیت و سد نساء بم ۴۳ درصد ظرفیت خود ذخیره آب دارند.

فراز بیان کرد: اگر بارندگی در روزهای باقیمانده بهار و تابستان به صورت مانسونی و سیلابی باشند، شاید بتوانیم مخازن سدها را پر کنیم.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: وضعیت ذخایر سدها را نمی‌توان به کل استان تعمیم داد اما با توجه به خشکسالی های پی در پی، همچنان صرفه جویی و مدیریت آب از اهیمت زیادی برخوردار است.

وی اظهار کرد: با توجه به دوره طولانی مدت خشکسالی ها و کم بارشی نمی‌توان مدعی بی سابقه بودن آن بود و فقط در سال های ۹۶ و ۹۸ بارندگی‌های خوبی داشتیم اما سایر سال ها بارندگی کم بوده لذا امسال وضعیت سدهای استان از لحاظ آورد جزء سال‌های ضعیف بوده است.

وی گفت: ذینفع اصلی ذخایر سدها چه در بخش کشاورزی و چه در بخش شرب، مردم هستند لذا از آنها تقاضای مدیریت مصرف و صرفه جویی در آب را داریم و اینکه کشاورزان کشت‌های ثانویه نداشته باشند تا بتوانیم ذخایر سدها را برای پشت سر گذاشتن این سال آبی خشک مدیریت کنیم.

بیشترین آب در بخش کشاورزی هدر می رود

بیشترین میزان استفاده از آب در کرمان اما در بخش کشاورزی است، محمد مهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: بخش زیادی از آبهای کرمان در زمینه کشاورزی هدر می رود.

وی افزود: متاسفانه نمیتوان تصمیم مناسبی را در سالهای گذشته برای بهره برداری اصولی از منابع آبی مشاهده کرد.

وی عنوان کرد: سیستم آبیاری قدیمی و سنتی در کرمان و کشت محصولاتی که ارزش اقتصادی ندارند عملا موجب شده ۷۰ درصد از منابع آبی اخحتصاصی در بخش کشاورزی هدر برود.

وی گفت: باید در استانی مانند کرمان که با خشکسالی مواجه است تصمیمات قاطعی در خصوص مصرف بهینه آب گرفته شود.

کرمانی ها حالا نگران هستند که فصل تابستان با مشکل جدی در خصوص تامین آب شرب مواجه شوند و این مساله باید از هم اکنون مدیریت شود تا مردم برای تامین آب شرب با چالش مواجه نشوند.

کد خبر: ۲۲۱٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha