۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۲
 چرا بهبود متغیرهای اقتصادی با نرخ ارز بازار غیررسمی همخوانی ندارد؟
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

چرا بهبود متغیرهای اقتصادی با نرخ ارز بازار غیررسمی همخوانی ندارد؟

علوی راد، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اینکه تحولات مثبت نتوانسته آنطور که مورد نظر سیاستگذار است بر نرخ ارز تاثیرگذار باشد، نتیجه شعله‌ور بودن انتظارت تورمی است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، عباس علوی‌راد؛ تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه دو گروه می‌تواند در بازار ارز نقش‌آفرینی موثری داشته باشند، اظهار کرد: گروه اول متغیرهایی هستند که به لحاظ بنیادی می‌تواند روی نرخ ارز تاثیر گذار باشد که متغیر نرخ رشد نقدینگی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین آن‌ها تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: براساس آخرین گزارش بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی در اسفند ۱۴۰۱ به حدود ۳۰ درصد رسید که ۹ درصد از دوره مشابه سال قبل کمتر است.

علوی‌راد گفت: از سوی دیگر، متغیرهای نرخ رشد اقتصادی و نرخ رشد تولید هم می‌تواند به لحاظ بنیادی روی نرخ ارز تاثیر گذار باشد و بهبود این شاخص‌ها حرکت مثبتی است که نشان می‌دهد سیاست‌ها و اقدامات دولت در متغیرهای بنیادی تاثیرگذار بوده است.

به گفته این کارشناس اقتصادی، آمارها همچنین نشان می‌دهد که رشد اقتصادی برای سومین سال در مسیر مثبت شدن پیش می‌رود.

وی تصریح کرد: موضوع اصلی اینجاست که این متغیرها وقتی قرار است روی نرخ ارز تاثیر گذار باشد اینطور نیست که به سرعت عمل کند بلکه با وقفه نتیجه می‌دهد. در واقع این بخش نیاز به تحولات دیگری هم دارد. مثلا همین کاهش نرخ رشد نقدینگی باید بتواند در مقوله تورم هم تجلی پیدا کند و بتواند نرخ تورم را کاهش دهد؛ اما تا کنون مورد انتظار نبوده و شاهد چنین نتیجه‌ای نبوده‌ایم.

علوی‌راد تاکید کرد: بنابراین با وقفه‌هایی مواجه هستیم، اما اگر این روند ادامه داشته باشد به لحاظ بنیادی می‌تواند نقش خود را ایفا کند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: در کنار تحولات مثبتی که شاهد آن بودیم، فاکتوری که نقش آفرینی بیشتری دارد، عامل انتظارت تورمی است که در واقع باوجود اینکه در این مدت یکساله اخیر به ویژه از نیمه اسفند سال گذشته با گشایش‌هایی که صورت گرفت و بهبودی که در روابط بین المللی به ویژه با کشورهای عربی داشتیم مجموعه تحولات مثبت بوده، اما واقعیت این است فضایی که انتظارات تورمی در ایران را شکل می‌دهد به نیروهای بیشتر نیاز دارد تا فشار روی بازارهای دارایی از جمله بازار ارز را بردارد.

وی تاکید کرد: بنابراین تنها دلیل اینکه تحولات مثبت و بعضا شروع شده مثبت نتوانسته آنطور که مورد نظر سیاست‌گذار است روی نرخ ارز تاثیرات لازم را داشته باشد را می‌توان شعله ور بودن انتظارت تورمی دانست.

کد خبر: ۲۲۱٬۱۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha