۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
نان دیگر در تولید نیست؛ در دلالی است
مدیر مجموعه بیبی لوکس در گفتگو با بازار:

نان دیگر در تولید نیست؛ در دلالی است

کرج- حسین عایری مدیر مجموعه بیبی لوکس با اشاره به موانع پیش پای تولید گفت: امروزه نان در تولید نیست بلکه در دلالی است.  

خدیجه ستارزاده؛ گروه استانها: شرکت بی بی لوکس یکی از تولیدکننده های سرویس خواب و لوازم کودک است که بیش از ۱۵ سال در این حوزه تولید دارد. این شرکت هم به تبع مشکلاتی که اکثر تولیدکننده های خرد با آن مواجه هستند، با وجود اینکه قبلا صادرات داشته، اما الان نه تنها صادرات ندارد، بلکه با وجود مشکلات تعدیل نیرو و کاهش تولید داشته است.

گفتگوی خبرنگار بازار با حسین عایری مدیر مجموعه بی بی لوکس را با هم می خوانیم.

*مواد اولیه شما داخلی است یا خارجی و آیا برای تامین مواد با مشکل مواجه هستید؟

مواد اولیه کار سرویس خواب ما معمولا ایرانی است اما یراق هایمان خارجی است. در بازار فعلی، خرید مواد اولیه تبدیل به یک چالش برای همه تولیدکنندگان شده است. عدم ثبات قیمت دارد و یک روز مواد موجود است و روز دیگری نیست. طوری شده که تا می‌بینند قیمت ها در حال افزایش است فروش را قطع می‌کنند و یا با هر قیمتی که دوست دارند می فروشند بعد که قیمت ها می خواهد به ثبات برسد اینها قیمت را بالا می برند و جالب است زمانی هم که به ظاهر قیمت ها پایین می‌آید کسری قیمت نداریم.

*بازار هدف شما داخلی است یا صادرات هم دارید؟

در حال حاضر شاهد وضعیت هستید، در واقع همه دوست دارند شرایط شان طوری باشد که بتوانند صادر کنند ولی الان شرایط این کار موجود نیست. ما قبلا به سلیمانیه عراق صادر می‌کردیم اما دیدیم شرایط طوری نیست که بتوانیم ادامه دهیم. فقط آرام آرام پیش می رویم تا بتوانیم محصولات خود را در فروشگاه‌های مان بفروشیم. دیگر نان در تولید نیست بلکه بازار طوری شده که نان و درآمد بیشتر در دلالی است.

*رقابت در حوزه محصولات شما چطور است؟

الان هر شخصی هر جوری دوست دارد می فروشد، چرا که ما در ایران اصلا بحثی به عنوان حمایت از تولید کننده نداریم. هر کشوری می رویم می بینیم به تولیدکنندگان امتیازات خاصی می دهند اما در ایران اینطور نیست. البته بین تولیدکنندگان، تولیدکنندگان بزرگ از منابع و امکانات دولتی استفاده بسیاری می‌کنند، اما تولیدکنندگان و صنایع کوچک مثل ما ها فقط هزینه می‌کنیم.

در همه صنوف به این صورت است، به جای اینکه دولت بیاید و از بنگاه های کوچک حمایت کند تا تولید را بالا ببرند و به ایران جان بدهند اما اینکار را انجام نمی‌دهند، به همین دلیل صنایع کوچک زیر دست و پا له می‌شوند.

*چه مقدار اشتغال زایی دارید؟

تا چند وقت پیش افراد مشغول در مجموعه ۳۵ نفر بودند اما با دلیل مشکلاتی که هست تعدیل نیرو داشتیم و در حال حاضر با حدود ۱۰ نفر کار می‌کنیم.

*آیا ظرفیت افزایش تولید و اشتغال را دارید؟

خواست و هدف من قطعا همیشه حمایت از تولید ایرانی بوده و دوست دارم در کشور خودم تولید کنم، پول بدست بیاورم و در همین کشور و توسط مردم خودمان خرج شود. حاضرم جیب خودم کوچک تر شود اما بتوانم حداقل به ۱۵۰ کارگر نان بدهم. اما عدم ثبات بازار و مشکلاتی که در حال حاضر پیش پای تولید است اجازه نمی دهد.

در حال حاضر وضعیت طوری شده که با ورود یک سری از شغل ها، تقاضا برای محصولات ما کم شده، به عنوان مثال اگر محصولات نگهداری سگ تولید کنیم، درآمد مان بیشتر از این است که سرویس خواب بچه بفروشیم. در واقع تقاضا روز به روز در حال کاهش است. الان درب هر واحد را بزنیم ابتدا سگ جلو می‌آید اولویت زندگی همه نگهداری از سگ ها شده تا بچه.و اینها نتیجه ورود فرهنگ پوچ غرب و تفکر اشتباه بین ایرانی هاست.

*تابحال از وام یا تسهیلات بانکی استفاده کردید؟

خیر زیرا شرایط و فرایند دریافت وام را به گونه ای کردند که تولید کننده سمت وام گرفتن نرود. برای دادن وام به تولیدکننده همه خویشاوندان ما را می‌آوردند تا یک وام بدهند. دولت باید با ما شراکت انجام دهد تا اینکه ما زیر مجموعه بانک و... برویم. حقیقتا مردم برای بانک ها کار می کنند و بانک ها درآمد دارند.

*با توجه به افزایش و نوسانات قیمت مواد و هزینه ها، روی محصولاتتان چظور قیمت گذاری می‌کنید؟

یک زمانی ما کاری را هفت میلیون تومان می فروختیم شاید دو میلیون از این مقدار سود بود اما الان محصولی را ۲۳ میلیون تومان می فروشیم باز هم دو میلیون آن سود است. در حالیکه آیا هزینه های الان با هزینه های آن زمان یکسان است؟ عرضه و تقاضا یکی نیست و ما مجبوریم در این شرایط به کار و تولید ادامه دهیم.

کد خبر: ۲۲۱٬۰۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha