۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰
شیرینگ چیست؟ بررسی صفر تا صد پلاستیک حرارتی شیرینگ

شیرینگ چیست؟ بررسی صفر تا صد پلاستیک حرارتی شیرینگ

اگر در عرصه تولید و ارائه محصولات مختلف فعال باشید، احتمالا با انواع روش‌های بسته‌بندی آشنایی دارید.

به گزارش بازار، اگر در عرصه تولید و ارائه محصولات مختلف فعال باشید، احتمالا با انواع روش‌های بسته‌بندی آشنایی دارید. نایلون شیرینگ یا پلاستیک حرارتی، یکی از محصولات مهم و بسیار کاربردی برای بسته‌بندی وسایل است که در شرکت‌های مختلف به کار می‌رود. استفاده از بسته‌بندی‌های شیرینگ می‌تواند انتخابی بسیار مناسب برای مجموعه‌هایی باشد که به دنبال یک بسته‌بندی حرفه‌ای و امن برای محصولات خود هستند. 

شما می‌توانید از فیلم یا پلاستیک شیرینگ برای بسته‌بندی وسایل مختلف از جمله وسایل بزرگ مانند درب، پنجره، قایق، وسایل برقی مانند تلویزیون، ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی و هرگونه وسایل کوچک استفاده کنید. البته بسیاری از کسب‌وکارها علاقه‌ای به استفاده از بسته‌بندی شیرینگ ندارند، زیرا از روش درست استفاده از آن، آگاه نیستند. ما در این مقاله قصد داریم با این بسته‌بندی کاربردی، بیشتر آشنا شویم و ضمن بررسی ماهیت، موارد دیگری مانند انواع، روش استفاده، عملکرد، مزیت‌ها و تفاوت آن با فیلم استرچ را نیز توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

بسته‌بندی شیرینگ چیست؟

این نوع بسته‌بندی که از آن با نام بسته‌بندی حرارتی نیز یاد می‌شود، نوعی فیلم پلاستیکی است که اگر در معرض حرارت مستقیم قرار بگیرد، شروع به کوچک یا به اصطلاح شرینک شدن کرده و دور تا دور محصول را برای محافظت از آن می‌پوشاند. این نوع بسته‌بندی معمولا در مواردی به کار می‌رود که محصولات می‌بایست به صورت سفت، بسته‌بندی شود. همچنین شیرینگ‌ها به دلیل داشتن مقاومت، استحکام، دوام بالا و همچنین نداشتن سوراخ یا فضاهای باز، مورد توجه بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌ها قرار دارد.

شیرینگ‌ها می‌توانند برای پک و محافظت کردن از هر مدل محصول، به کار بیایند. از جمله متداول‌ترین محصولاتی که با شیرینگ، بسته‌بندی می‌شوند، می‌توان به مواد غذایی (انواع گوشت، میوه‌ها و سبزیجات)، بطری‌های آب معدنی و نوشابه، کتاب‌ها و لوازم تحریر، بسیاری از وسایل منزل و وسایل بزرگ مانند درب و پنجره، اشاره کرد. البته وسایل بزرگ‌تر، سنگین‌تر و وسایلی که دارای زاویه‌های تیزی هستند، به شیرینگ‌های ضخیم‌تری نیاز دارند.

بسته‌بندی شیرینگ چطور عمل می‌کند؟

شیرینگ‌ها معمولا به صورت رولی، بسته‌ای یا تیوبی خریداری می‌شوند. هنگامی که پلاستیک شیرینگ را دور محصولی قرار می‌دهید، بعد از اعمال حرارت، پلاستیک به شکل محصول درآمده و به خوبی آن را می‌پوشاند. این اتفاق به دلیل پلیمرهای پلاستیکی که در ساختار شیرینگ وجود دارد، رخ می‌دهد. اگر ساختار شیرینگ‌های از قبل‌حرارت‌دیده را مشاهده کنید، این پلیمرهای پلاستیکی را می‌بینید که محکم و ساختار یافته هستند. 

در واقع هنگامی که حرارت به صورت مستقیم با تجهیزات حرارتی به شیرینگ اعمال می‌شود، ساختار پلیمرها را می‌شکند و باعث حرکت آزادانه آن‌ها می‌شود. شکستن پلیمرها باعث متراکم و کوچک شدن شیرینگ و در نتیجه فرم گرفتن آن به شکل محصول می‌شود. زمانی که شیرینگ خنک شود، به فرم محصول ثابت می‌ماند. 

هنگامی که پلیمرها با اعمال حرارت، مرتبا جابه‌جا شده و از حالت اولیه خود خارج می‌شوند، استحکام کششی آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. این اتفاق، شیرینگ‌ها را محکم و با دوام می‌سازد تا به خوبی بتوانند در برابر پارگی، ضربه، سوراخ شدن و… مقاومت نشان دهند. با این حال شیرینگ‌ها، حتی بعد از گرفتن فرم محصول، دارای شفافیت مناسبی هستند.

شیرینگ محصولات غذایی

مشخصات بسته‌بندی شیرینگ

تا اینجا دانستیم شیرینگ‌ها دارای مقاومت و دوام مناسبی در برابر ضربه و پارگی هستند. همچنین شفاف بوده و به خوبی روی سطح محصولات، شکل می‌گیرند. در ادامه می‌خواهیم برخی دیگر از مشخصات این نوع بسته‌بندی را بررسی کنیم.

۱. استحکام کششی

دوام بالای بسته‌بندی‌های شیرینگ، آن‌ها را در برابر سوراخ یا پاره شدن مقاوم می‌سازد. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که می‌تواند از محصول در هنگام جابه‌جایی در ترانزیت، در قفسه‌های فروشگاه و همچنین هنگام تحویل به مصرف کننده، محافظت کند. مخصوصا از مواد غذایی که می‌بایست در محیطی بدون آلودگی و کاملا بسته و بدون هوا قرار داشته باشند. 

۲. تطبیق‌پذیری

شیرینگ‌ها، در فرمت‌ها و شکل‌های بسیار متنوعی از جمله بسته‌ای و رولی تولید می‌شوند که هر کدام نیز از نظر ضخامت دارای انواع مختلفی هستند. شما می‌توانید برای هر محصول، شیرینگ متناسب با آن را خریداری کنید. 

۳. ضد آب

هنگامی که محصولات خود را با شیرینگ، بسته‌بندی می‌کنید، دیگر نیازی نیست نگران ورود آب و رطوبت به داخل آن‌ها باشید. بسته‌بندی شیرینگ به دلیل نداشتن فضاهای باز و سوراخ‌شده، فضایی ضدآب را برای محصولات شما فراهم می‌کنند. 

۴. مقاوم در برابر بو

اگر نگران وارد شدن بوهای مختلف به بسته‌بندی محصولات خود از جمله مواد غذایی هستید،‌ استفاده از شیرینگ‌ها می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. این بسته‌ها به دلیل نداشتن فضای باز، مانع ورود هرگونه بو به داخل محصول می‌شوند.

انواع شیرینگ از نظر بسته‌بندی

بسته‌بندی‌های شیرینگ دارای انواع متنوعی هستند که در ضخامت و استایل، با یک‌دیگر تفاوت دارند. در این میان متداول‌ترین شیرینگ‌ها از نظر بسته‌بندی به صورت زیر هستند:

  1. شیرینگ رولی: این نوع شیرینگ، برای قرار گرفتن دور محصولاتی با فرم‌ها و ابعاد خاص طراحی شده و می‌بایست دور تا دور محصول پیچانده شود. 
  2. شیرینگ بسته‌ای: شیرینگ‌های بسته‌ای نیز دارای شکل‌های مختلفی هستند. شما می‌توانید از این نوع شیرینگ برای بسته‌بندی محصولات کوچک خود و همچنین مواد غذایی استفاده کنید. 
  3. شیرینگ تیوبی: این نوع شیرینگ، معمولا برای بسته‌بندی محصولاتی مانند خوراکی‌ها و وسایل تزئینی مانند شمع استفاده می‌شوند. در واقع این شیرینگ‌ها مانند بسته‌ای با طول بلند هستند که برای محصولات کوچک‌تر، کاربرد بیشتری دارند.

رول پلاستیک شیرینگ

انواع شیرینگ از نظر جنس

همانطور که توانستیم شیرینگ‌ها را از نظر بسته‌بندی، شناسایی کنیم، در این قسمت جنس‌های مختلف این نوع بسته‌بندی را بررسی می‌کنیم.

  1. پلی الفین: شیرینگ‌هایی که از جنس پلی الفین هستند، نرم بوده و دارای مزیت‌های زیادی نیز هستند. این نوع بسته‌ها معمولا برای بسته‌بندی مواد غذایی به کار رفته و به صورت رولی، بسته‌ای و تیوبی، تولید می‌شوند.
  2. پی وی سی PVC: این نوع بسته‌بندی، بعد از اعمال حرارت، حالتی چروک به خود می‌گیرد و برای متراکم شدن، به حرارت کم‌تری نسبت به سایر جنس‌ها نیاز دارد. این نوع شیرینگ نیز در انواع بسته‌بندی‌ها در بازار عرضه می‌شود.
  3. پلی‌اتیلن: شیرینگ‌های پلی‌اتیلن دارای ضخامت بیشتری نسبت به سایر شیرینگ‌ها بوده و به همین دلیل به حرارت بیشتری برای متراکم شدن نیاز دارند. بسته‌های بطری‌های آب معدنی و قوطی‌های نوشابه، شیرینگ‌های پلی اتیلن هستند. برای سفارش انواع شیرینگ و استرچ پلی اتیلن می‌توانید به سایت پوشان پلاستیک مراجعه کنید. تمامی انواع فیلم پلی اتیلن کارخانه پوشان پلاستیک از بالاترین سطح کیفیت برخوردار هستند و دارای استانداردهای لازم می‌باشند. 

تفاوت شیرینگ و فیلم استرچ

بسیاری از افراد، شیرینگ و فیلم استرچ را یکی می‌دانند. با این که این دو نوع بسته‌بندی هر دو از پلاستیک بوده و هر دو خاصیت کشسانی دارند، اما در موارد بسیاری متفاوت هستند.

شیرینگ، یک بسته‌بندی اولیه برای محصولات به شمار می‌رود که جهت بسته‌بندی مستقیم آن‌ها، طراحی شده است. به عنوان مثال گوشت‌های یخ‌زده، دارای یک بسته‌بندی پلاستیکی هستند که از آن‌ها در برابر لمس شدن مستقیم، جلوگیری می‌کند.

در مقابل، فیلم استرچ‌ها، بسته‌بندی ثانویه محصولات بوده و جهت محافظت از بیشتر از دو محصول، استفاده می‌شوند. خاصیت کششی فیلم استرچ، این قابلیت را ایجاد می‌کند تا به شکل محصول در بیاید. فیلم استرچ‌ها در رنگ ها و ضخامت‌های بسیار متنوعی در بازار عرضه می‌شوند و تقریبا برای هر محصولی مناسب هستند.

هر دوی این بسته‌بندی از محصولات در برابر ضربه، رطوبت، گرد و غبار و… به خوبی محافظت می‌کنند. با این تفاوت که هر کدام برای کاربری‌های ویژه‌ای استفاده می‌شوند. مهم‌ترین تفاوت این دو بسته‌بندی، نیاز به اعمال حرارت در شیرینگ است که این موضوع در فیلم استرچ وجود ندارد. با این حال در برخی مواقع، از شیرینگ و فیلم استرچ به صورت هم‌زمان استفاده می‌شود. برای مثال بسته‌بندی یک کتاب به وسیله شیرینگ انجام شده و برای حمل‌ونقل چندین کتاب، فیلم استرچ به کار می‌آید. 

مزیت‌های شیرینگ

شیرینگ، به دلیل داشتن مزیت‌های بسیار، از جمله محبوب‌ترین بسته‌بندی‌هاست. از جمله مزیت‌های شیرینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. محافظت عالی

بسته‌بندی شیرینگ نه تنها مقاومت و دوام بالایی در برابر پاره و سوراخ شدن دارد، بلکه به طور کامل دور محصول را  پوشانده و مانع ورود هرگونه رطوبت، گردوغبار و عوامل محیطی به آن می‌شود.

۲. مقرون به صرفه

شیرینگ، نسبت به سایر بسته‌بندی‌های اولیه، از قیمت مناسب‌تری برخوردار است. به همین دلیل این نوع بسته‌بندی برای افرادی که حجم بالایی از محصولات را تولید و عرضه می‌کنند، گزینه‌ای مناسب است.

۳. قابلیت برندسازی

بعد از اعمال حرارت به شیرینگ، بسته‌بندی شما دارای ظاهری منظم، شفاف و صاف خواهد بود. به همین دلیل به شما این قابلیت را می‌دهد تا محصول داخل بسته را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید به عنوان فروشنده، لوگو یا آرم مخصوص مجموعه خود را به صورت لیبل یا برچسب به روی بسته‌بندی، بچسبانید.

۴. مناسب برای ذخیره‌سازی

شیرینگ‌ها کاملا به شکل محصول داخل خود در می‌آیند. به همین دلیل حداقل فضای ممکن را اشغال می‌کنند که این مورد می‌تواند مسئله‌ای مهم برای ذخیره‌سازی کالاها در انبار باشد.

دستگاه شیرینگ

استفاده از شیرینگ

تا این قسمت مقاله، با ماهیت و ویژگی‌های اصلی شیرینگ آشنا شدیم. اما چطور باید از آن استفاده کنیم؟ برای این کار، مراحل زیر را طی می‌کنیم:

  1. قرار دادن محصول در بسته: محصول مورد نظر خود را داخل شیرینگ مناسب قرار دهید. همچنین اگر از شیرینگ رولی استفاده می‌کنید، شیرینگ را دور تا دور محصول بپیچید.
  2. بستن قسمت‌های باز: به کمک تجهیزات مهر و موم کننده حرارتی، قسمت‌های باز محصول را ببندید. 
  3. متراکم کردن بسته: با سشوار مخصوص شیرینگ، بسته‌بندی را متراکم‌سازی کنید.

تجهیزات شیرینگ

در این قسمت می‌خواهیم تجهیزات لازم برای اجرای بسته‌بندی شیرینگ روی محصولات را معرفی کنیم. شما برای استفاده از شیرینگ به موارد زیر نیاز دارید:

۱. فیلم شیرینگ

پلاستیک‌های شیرینگ یا فیلم شیرینگ، دارای جنس‌های مختلفی از جمله موارد زیر هستند:

  • پلی‌الفین
  • پی‌وی‌سی
  • پلی‌اتیلن
  • پلی‌پروپیلن

البته در میان این گزینه‌ها، پلی پروپیلن، نسبت به بقیه محبوبیت کم‌تری دارد. این در حالی‌ست که سه گزینه دیگر در عرصه‌های مختلف، در موارد بسیاری استفاده می‌شوند. هر کدام از این مواد اولیه، ویژگی‌ها، مزایا و معایب مختلفی را ارائه می‌دهند که شما می‌توانید با کسب آگاهی درباره هر کدام، انتخاب درستی انجام دهید.

هنگامی که شیرینگ مناسب خود را از نظر جنس انتخاب کردید، نوبت انتخاب بسته‌بندی شیرینگ است. شما می‌توانید از بین سه گزینه رولی، بسته‌ای یا کیسه‌ای و تیوبی، شیرینگ مورد نیاز خود را برگزینید.

۲. مهر و موم‌کننده حرارتی

اگر تابه‌حال برای خرید آجیل به فروشگاه رفته باشید، احتمالا دیده‌اید که بسته‌بندی آجیل را با دستگاهی خاص، می‌بندند. این دستگاه مهر و موم کننده حرارتی است که قیمت آن به ابعاد دستگاه بستگی دارد. به عنوان مثال یک مهر و موم کننده حرارتی با عرض ۱۰ سانتی‌متر از یک دستگاه با عرض ۳۰ سانتی‌متر، دارای قیمت مناسب‌تری‌ است. 

۳. منبع حرارتی

از دیگر تجهیزات استفاده‌پذیر در هنگام بسته‌بندی محصولات با شیرینگ، منابع حرارتی هستند که برای متراکم کردن بسته بعد از مهر و موم کردن قسمت‌های باز آن، استفاده می‌شود. تفنگ حرارتی و تونل حرارتی، از جمله وسایل حرارتی اولیه محسوب می‌شوند که بین این دو، تفنگ حرارتی قیمت مناسب‌تری دارد، اما برای بسته‌بندی حجم و تعداد بالای محصولات مناسب نیست.

چطور از شیرینگ استفاده کنیم؟

پیش‌تر به صورت مقدماتی، مراحل استفاده از شیرینگ را بررسی کردیم. در این قسمت قصد داریم کمی تخصصی‌تر به این موضوع بپردازیم.

۱. مشخص کردن و جمع‌آوری تجهیزات لازم

بسته‌بندی حرفه‌ای و موثر، نیازمند سه چیز است:

  • فیلم شیرینگ
  • مهر و موم کننده حرارتی
  • یک منبع حرارتی (تفنگ یا تونل حرارتی)

البته برخی محصولات، به مهر و موم کننده نیاز ندارند. اما به طور کلی و برای اکثر محصولات، این سه گزینه، موارد لازم هستند.

۲. اندازه‌گیری

اندازه‌گیری دقیق همه تجهیزات به شما کمک می‌کند تا شیرینگ را با سایز و فرم مناسب برای محصولات خود انتخاب کرده و بسته‌بندی تمیزتر و بهتری داشته باشید. برای داشتن دقیق‌ترین اندازه‌گیری، پیشنهاد می‌شود حجم بزرگ‌ترین محصول مورد نظر خود را به صورت "طول*عرض*ارتفاع" به دست آورده و با توجه به این ابعاد، مهر و موم کننده و منبع حرارتی مناسب را نیز انتخاب کنید. 

تجهیزاتی که قابلیت بسته‌بندی بزرگ‌ترین محصول شما را داشته باشد، قطعا می‌تواند به خوبی محصولات دیگر شما را بسته‌بندی کند. با توجه به میزان محافظت لازم برای هر محصول، بهتر است فیلم شیرینگ متناسب را برگزینید. با این کار میزان اتلاف شیرینگ و همچنین هزینه‌های شما، کاهش می‌یابد. 

مثلا برای شیرینگ‌های کیسه‌ای، داشتن کیسه‌هایی در سایزها و ضخامت‌های مختلف، برای بسته‌بندی دقیق محصولات، ضروری‌ است. این موضوع برای همه فیلم‌های شیرینگ نیز صدق می‌کند.

چطور ابعاد محصول را برای بسته‌بندی شیرینگ اندازه‌گیری کنیم؟

بهترین راه حل برای این کار در شیرینگ‌های کیسه‌ای، اندازه‌گیری طول و همچنین دور تا دور محصول است. برای اندازه‌گیری دور می‌توانید متر خود را دور محصول قرار دهید و اندازه را ثبت کنید. حال با استفاده از این فرمول‌ها پیش می‌رویم:

  • محصولاتی که با شیرینگ رولی بسته‌بندی می‌شوند:

عرض رول لازم برای بسته‌بندی = ۵.۰۸ سانتی‌متر + عمق + عرض

  • محصولاتی که با شیرینگ تیوبی بسته‌بندی می‌شوند:

عرض تیوب لازم =   ۲ / (دور محصول + ۱۰%)

  • محصولاتی که با شیرینگ کیسه‌ای بسته‌بندی می‌شوند:

عرض کیسه لازم =   ۲ / (دور محصول + ۱۰%)

طول کیسه لازم برای بسته‌بندی = ۵.۰۸ سانتی‌متر + عمق + عرض

۳. مهر و موم کردن قسمت‌های باز

زمانی که انتخاب فیلم شیرینگ با ابعاد مناسب به پایان برسد، مرحله دشوار را رد کرده‌اید. برای مهر و موم کردن شیرینگ‌های کیسه‌ای، رولی یا تیوپی، بسته‌بندی را روی قسمت مخصوص دستگاه قرار داده و دسته را پایین بکشید تا با ایجاد حرارت، دو طرف به بسته‌بندی به هم بچسبد. 

۴. اعمال حرارت

بعد از بستن قسمت‌های باز بسته‌بندی، به وسیله تجهیزات مناسب حرارتی، گرمای مورد نیاز را روی محصول اعمال کنید. اگر هنگام این کار، شیرینگ شروع به پر شدن و باد کردن کرد، می‌توانید با ایجاد یک سوراخ کوچک، هوای اضافی را خالی کنید.

۵. استفاده

حال که محصول شما با شیرینگ بسته‌بندی شده، کاملا امن، سالم و آماده برای حمل‌ونقل است. انجام این مراحل بسته‌بندی از محصولات شما در برابر عوامل مختلف محیطی مانند گرد و غبار، رطوبت و آب، قرار گرفتن در معرض اکسیژن و… محافظت می‌کند. همچنین دارای دوام و استحکام لازم در برابر پاره و سوراخ شدن است.

سخن پایانی

انتخاب بسته‌بندی مناسب برای محصولات می‌تواند به افزایش اعتبار مجموعه شما نیز کمک کند. برای داشتن بهترین انتخاب، می‌بایست نسبت به گزینه‌های مختلف آگاهی کافی داشته باشید. شناخت نیازهای کسب و کار و آشنایی با محصولات مختلف به شما کمک می‌کند تا بسته‌بندی بهتر و مقرون به صرفه‌تری را انتخاب کنید. برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت پوشان پلاستیک مراجعه کنید. از اینکه در این مقاله همراه ما بودید، ممنونیم. 

کد خبر: ۲۲۰٬۹۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha