۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶
۱۲۰۰ مگاوات صرفه‌جویی برق با الزامی شدن نصب الکتروموتورهای پربازده روی کولرهای آبی
معاون سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر مطرح کرد

۱۲۰۰ مگاوات صرفه‌جویی برق با الزامی شدن نصب الکتروموتورهای پربازده روی کولرهای آبی

معاون سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) از برنامه وزارت نیرو برای ارتقای استانداردهای انرژی تجهیزات برقی و لوازم خانگی، با اولویت کولرهای آبی خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، محمدمهدی پیغمبرزاده گفت: عامل اصلی مصرف برق کولرهای آبی، الکتروموتور آنهاست که متاسفانه فناوری آن‌ها مربوط به نیم قرن پیش و راندمان آنها کمتر از ۵۰ درصد است؛ بدین معنی که تقریبا ۵۰ درصد از برق مصرفی در این موتورها به هدر می‌رود.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های سازمان ملی استاندارد، بیش از ۷۰ درصد کولرهای آبی تولیدی کشور، پرمصرف و دارای رده انرژی G، F و E بودند و ۱۳ سال نیز از تدوین استاندارد قبلی کولر آبی گذشته بود؛ لذا در گام اول با حذف این سه رده از برچسب انرژی، سه رده A+,A++,A+++ به بالای رده‌های برچسب انرژی افزوده شد.

معاون بهره‌وری انرژی ساتبا اضافه کرد: با اجباری شدن این اصلاحیه استاندارد، سازندگان کولر ملزم به استفاده از موتورهای با راندمان بالاتر از قبل (بین ۶۰ تا ۷۰ درصد) در کولرهای تولیدی شدند که ضرورت دارد این میزان نیز ارتقا یابد.

وی در ادامه از آغاز اجرای فاز دوم اصلاح استاندارد انرژی کولرهای آبی خبر داد و گفت: با توجه به توسعه فناوری تولید الکتروموتورهای پربازده BLDC که راندمان ۹۰ درصد و بیشتر دارند، تولید ۱۰۰ درصد کولرهای آبی در آینده نزدیک باید با

کد خبر: ۲۲۰٬۹۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha