۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
بحران انرژی تلفات بیش‌تری از کرونا در اروپا داشته است
اکونومیست:

بحران انرژی تلفات بیش‌تری از کرونا در اروپا داشته است

نشریه اکونومیست با مدل‌های آماری برآورد کرد تعداد افرادی که به علت بحران انرژی و زندگی در شرایط سرد، جان خود را در زمستان گذشته از دست دادند، بیشتر از افرادی بوده است که بر اثر کرونا جان باختند.

به گزارش بازار، نشریه تحلیلی اقتصادی اکونومیست طی گزارشی نوشت، به دنبال قطع صادرات گاز روسیه به اروپا، قیمت گاز افزایش یافت، هرچند قیمت‌ها اکنون در سراسر این قاره کاهش یافته، اما قیمت داخلی برق و گاز در مقایسه با دو سال گذشته به ترتیب ۶۹ و ۱۴۵ درصد افزایش یافته است.

قیمت بالای انرژی می‌تواند به قیمت جان انسان‌ها تمام شود. آن‌ها (مقامات اروپایی) مردم را از گرم کردن مناسب خانه منصرف می‌کنند و زندگی در شرایط سرد، خطر مشکلات قلبی و تنفسی را افزایش می‌دهد.

نشریه اکونومیست ماه نوامبر پیش‌بینی کرده بود برق گران‌قیمت، ممکن است در زمستانی که آب و هوای معتدل دارد، ۲۲ تا ۱۳۸ هزار کشته به جای بگذارد و به نظر می‌رسد که پیش‌بینی این نشریه درست از آب درآمده است.

اکونومیست نوشت: برای ارزیابی میزان مرگ‌ومیر در زمستان گذشته در مقایسه با موارد قبلی، ما از معیار رایج مرگ‌ومیر استفاده کرده‌ایم: مرگ‌ومیر بیش از حد (مازاد). با مقایسه مرگ‌ومیرهای واقعی با تعداد مرگ‌ومیرهایی که در هفته‌های مشابه سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۹ احتمال داشت رخ دهد، ما یافتیم که این مرگ‌ها در سراسر اروپا بیش از انتظار بوده است.

در ۲۸ کشور اروپایی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، در فاصله نوامبر ۲۰۲۲ تا فوریه امسال ۱۴۹ هزار نفر جان خود را از دست دادند که به معنای ۷.۸ درصد افزایش است.

به نوشته این گزارش، عوامل متعددی ممکن است دلیل این افزایش باشد. در میان کسانی که زمستان گذشته جان خود را از دست دادند، نزدیک به ۶۰ هزار مرگ بر اثر ابتلا به کرونا ثبت شده‌اند. ابتلا به این بیماری احتمالا به طور مستقیم یا غیرمستقیم باعث افزایش مرگ‌ومیرها شده، اما بعید است دلیل تمام افزایش مرگ‌های زمستان گذشته باشد.

رقم رسمی مرگ‌ومیر ابتلا به کرونا در فاصله مارس ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۲ حدود ۷۹ درصد کل مرگ‌و میر مازاد ۲۸ کشور مورد بررسی است. این رقم برای زمستان پیش از آن ۴۰ درصد بوده است.

شرایط آب وهوایی نیز بر تعداد این مرگ‌ومیرها تاثیر گذاشته است. یک سرمای شدید در ماه دسامبر سبب افزایش مرگ‌ومیرها شد. کاهش یک سانتی‌گرادی متوسط دمای هوا در یک بازه سه‌هفته‌ای، افزایش ۲.۲ درصدی در کل مرگ‌ومیر را به دنبال داشته است.

با این حال، زمستان گذشته، معتدل‌تر از متوسط زمستان‌های سال‌های ۱۹-۲۰۱۵ بوده، از اینرو سرما نمی‌تواند به تنهایی مسئول مرگ‌های اضافی باشد.

به نوشته اکونومیست، به نظر می‌رسد که قیمت بالای انرژی تاثیر داشته است. نگاهی به کشورهای سراسر این قاره نشان می‌دهد، بیشترین مرگ‌و میر در کشورهایی بوده که معمولا بیشترین افزایش هزینه‌های سوخت را تجربه کرده‌اند. برای تفکیک هزینه‌های انرژی از بیماری کرونا و تغییرات دما، ما یک مدل آماری ساخته‌ایم. مدل ما جمعیت‌شناسی یک کشور یعنی تعداد مرگ‌و میر ناشی از کرونا نسبت به زمستان گذشته و گزارش بی‌سابقه کمتر اعلام کردن آن مرگ‌و میرها را در نظر می‌گیرد.

ما تخمین می‌زنیم که افزایش قیمت حدود ۰.۱۰ یورو در هر کیلووات ساعت (حدود ۳۰ درصد متوسط قیمت برق در زمستان گذشته) با رشد حدود ۲.۲ درصدی مرگ‌ومیر هفتگی یک کشور ارتباط داشته است. اگر قیمت برق در زمستان گذشته مانند سال ۲۰۲۰ بود، مدل ما انتظار داشت ۶۸ هزار مورد مرگ کمتر در سراسر اروپا را اتفاق بیفتد یعنی کاهش حدود ۳.۶ درصدی.

اگر دولت‌ها در بازارهای انرژی مداخله نمی‌کردند، ممکن بود مرگ و میر در اروپا بیشتر شود.

کد خبر: ۲۲۰٬۸۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha