۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
سیگنال های منفی بازار برای افزایش تمایل به خروج پول
بازار گزارش می دهد؛

سیگنال های منفی بازار برای افزایش تمایل به خروج پول

افزایش صف های فروش و کاهش شدید صف های خرید نسبت به میانگین هفته چراغ هشدار را برای مسئولان درباره شدت ادامه خروج پول از بورس روشن کرد و حالا تصمیمات جدیدی اتخاذ شده تا فاجعه دولت قبل تکرار نشود.

بازار؛ گروه بورس: بعد از افت سنگین بورس در ۵ روز معاملاتی، هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار دو مصوبه مهم برای حمایت از بازار سرمایه را تصویب کرد؛ نخست ۵۰۰ میلیارد تومان به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه برای خرید سهام امروز واریز خواهد شد و دوم زمان اصلاح پرتفوی صندوق‌های درآمد ثابت که به تازگی تصویب شده بود از سه ماه به پنج ماه تغییر کرد طبق این مصوبه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به جای سه ماه، پنج ماه مهلت دارند که میزان سهام موجود در پرتفوی خود را از ۱۵ به ۱۰ درصد برسانند.

از تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه ضریب تعدیل اوراق بهادار مندرج در حساب تضمین مشتریان اعتباری در مورد سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و بازار اول و دوم فرابورس ایران ۶۰ درصد قیمت پایانی تعیین شد

همچنین کمیته پایش ریسک بازار سرمایه سازمان بورس، دستورالعمل خرید اعتباری اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران را اصلاح کرد و بر مبنای آن، از تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه ضریب تعدیل اوراق بهادار مندرج در حساب تضمین مشتریان اعتباری در مورد سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و بازار اول و دوم فرابورس ایران ۶۰ درصد قیمت پایانی تعیین شده است.

این اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای جلوگیری از خروج بیشتر پول از بورس اتفاق افتاده است زیرا در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش ۱۰۷۲۳ میلیارد تومان را نشان می‌دهد و حتی روند خروج نقدینگی حقیقی برای پنجمین روز متوالی هم با شدت روزهای نخست ادامه دارد، به طوری که ۱۴۹۱ میلیارد تومان دیگر دیروز از بازار خارج شد تا جایی که شدت خروج هم نسبت به میانگین ماهانه افزوده شده است.

برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از ۲۷۲۲ میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به این صندوق‌ها است. دیروز هم با ورود ۷۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی برای دومین روز متوالی به صندوق‌های درآمد ثابت، دریافت سود ثابت همچنان مورد استقبال حقیقی‌ها قرار دارد.

در دولت گذشته بعد از یک ریزش سنگین دولت تلاش کرد در محدوده یک میلیون و ششصد هزار واحد افت شاخص را متوقف کند اما این اتفاق نیفتاد و تنها این سطح معروف به مقاومت واعظی شد احتمال تکرار این سناریو در شرایط کنونی وجود دارد

در حال حاضر بازار سرمایه در یک موقعیت بسیار حساسی قرار دارد در صورتی که حمایت لازم انجام نشود بی اعتمادی سهامداران حقیقی به بازار سرمایه باعث می شود که اصلاح شاخص بورس به زیر میلیون واحد کشیده شود همانطور که در دولت گذشته هم بعد از یک ریزش سنگین دولت تلاش کرد در محدوده یک میلیون و ششصد هزار واحد افت شاخص را متوقف کند اما این اتفاق نیفتاد و تنها این سطح معروف به مقاومت واعظی شد.

حالا باید دید که در دولت کنونی هم همان تجربیات قبلی در حال تکرار است یا خیر، چراکه برخی مسئولان تاکنون همان سناریو را اجرا کرده اند، با این حال در شرایط کنونی نباید فشار بر سهامداران خرد به این شکل اتفاق بیفتد زیرا روز گذشته ارزش صف‌های خرید ۳۳۸ میلیارد تومان بود که کاهش ۵۳۴ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی را نشان می‌دهد و از طرف دیگر ارزش صف‌های فروش با افزایش ۱۱۹۰ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی، در محدوده ۵۸۷۷ میلیارد تومان قرار دارد و این همان بی اعتمادی به بازار سرمایه را نشان می دهد.

با توجه به اینکه پیش از ریزش بورس گزارش نسبت پول به شبه پول بانک مرکزی نشان داده بود که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان نقد در حساب جاری مردم مانده و در گزارش اخیر کارگزاری ها حکایت از خروج ده هزار میلیارد تومان از بورس وجود دارد ورود مجموع ۲۰ هزار میلیارد تومان پول به هر بازاری همچون طلا، خودرو و... می تواند وضعیت آن کالا را به شدت بهم بریزد. به همین دلیل سیاست گذاران در مقطع کنونی تنها باید به دنبال مهار فشار منفی به بورس باشند زیرا ادامه روند کنونی تبعات زیادی را به همراه خواهد داشت.

کد خبر: ۲۲۰٬۸۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha