۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸
 ایرانول به آلمان، انگلیس و اتریش صادر می‌کند
مدیرعامل ایرانول در گفت و گو با «بازار» تاکید کرد

ایرانول به آلمان، انگلیس و اتریش صادر می‌کند

حسینی، مدیرعامل شرکت ایرانول می گوید؛با افزایش میزان تولید در ماه های اخیر و کسب ارزآوری ازمحل صادرات،این شرکت توانسته است به تامین نیاز ارزی کشور کمک کند.رویکردی که همچنان با توسعه صادرات ادامه دارد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بررسی عملکرد شرکت نفت ایرانول، نشان می دهد که در ماه های اخیر، تولید این شرکت افزایش یافته و بدنبال آن توسعه صادرات محصولات متنوع آن ضمن ارزآوری، به تامین نیاز ارزی کشور نیز کمک کرده است. برای شناخت هرچه بیشتر این شرکت در نمایشگاه فرصت های صادراتی با "محمد حسینی، مدیرعامل شرکت ایرانول" به گفت و گو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

در کارخانه ایرانول ۲۴۰ نوع محصول تولید می‌شود که به کشورهای اروپایی مثل آلمان، انگلیس اتریش و ایتالیا گرفته تا کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای آسیای شرقی، چین، هندو ... صادر می شود

* جناب حسینی بفرمایید؛ در حال حاضر چه میزان از محصولات تولید شما، صادر می شود؟

از کل سبد تولید ایرانول، حدود ۲۷ درصد آن صادر می شود که مشمول بر تمام طیف محصولات روانکار تولیدی کارخانه است. در کارخانه ایرانول ۲۴۰ نوع محصول تولید می‌شود که مقاصد صادراتی آن با توجه به نوع محصول متفاوت است. با این حال از صنعتی‌ترین کشورهای اروپایی مثل آلمان، انگلیس اتریش و ایتالیا گرفته تا کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای آسیای شرقی، چین، هند... جزو مقاصد صادراتی ما هستند.

* آیا برنامه‌ای برای افزایش صادرات و همچنین افزایش مقاصد صادراتی دارید؟

برنامه ریزی های آتی ما مبنی بر این است که تنوع محصولات صادراتی خود را افزایش داده و به سمت صادرات کالاهای با ارزش افزوده بیشتر حرکت کنیم البته در کنار آن به افزایش مقاصد صادراتی هم می‌اندیشیم. در حالا حاضر در بخش روغنهای صنعتی که حتی تولیدکنندگان تراز اول نیز آن را با قیمت های بالا به فروش میرسانند، قابلیت رقابت در بازار صادراتی داریم. صادراتی که می تواند با ارز آوری به افزایش منابع ارزی کشور کمک کند آنطور که طی ماههای گذشته در پی افزایش تولید و رونق صادرات در این شرکت توانستیم ارزآوری مناسبی را کسب کنیم.

در ایران تا کنون طرحی برای تولید روغن پایه ۲ و ۳ وجود نداشته اما ما این طرح مطالعاتی را کلید زدیم که طبق برنامه زمانبندی، ساخت آن آغاز خواهد شد و تابستان ۱۴۰۴ به بهره برداری خواهد رسید

* در این زمینه چه برنامه هایی برای توسعه دارید؟
اگر قرار است صنعت روانکارها سر پا بمانند و در آینده هم بتوانند نیازهای کشور را تامین کنند، باید در آنها سرمایه‌گذاری های توسعه‌ای انجام شود. یکی از مشکلات ما، بخشنامه‌هایی هستند که از سازمانهای بالا دستی صادر می‌شوند و در آنها شرکتهای تولیدی را مجبور به عرضه روغنهای صادراتی در بورس می کنند که گاها به فرایند های ناسالم منجر می شود و نتیجه اش این است که سرمایه‌های ما برای توسعه از دست می رود.
با این حال اگر قرار باشد برای طرحهای توسعه‌ای خود تامین سرمایه انجام دهیم، باید برای مواد جانبی باشد تا بتوانیم متناسب با دنیا جلو برویم. اکنون در کشور کل روغن پایه ۲ و۳ مصرفی وارد می شود و برای تولید روغنهای صنعتی و موتوری با کیفیت بالا نیز، وجود روغن پایه ۲ و۳ ضروری است.
در ایران تا کنون طرحی برای موضوع وجود نداشته و ما طرح مطالعاتی را کلید زدیم که طبق برنامه زمانبندی، ساخت آن آغاز خواهد شد و تابستان ۱۴۰۴ به بهره برداری خواهد رسید. طبعا با تداوم این طرح می توانیم مازاد نیاز کشور را نیز صادر کنیم که این مهمترین طرح توسعه ای برای آینده است.
موضوع دیگر به تامین یوتیلیتی مربوط است. ایرانول در نظر دارد برای مستقل شدن از تامین برق از شبکه سراسری، مصارف انرژی مورد نیاز خود را تولید کند تا بتواند از شبکه سراسر، بار سنگینی را کم کند.
بخش دیگری از طرح های توسعه ای حایز اهمیت در این شرکت، کیفی سازی محصولات است. در حال حاضر سطح کیفی محصولاتی که در پالایشگاه آبادان یا تهران تولید می شود به خاطر قدیمی بودن تجهیزات قابلیت بهبود دارند و در حال انجام مراحل بهبود تولید هستیم.
دیگر طرح توسعه اصلی ایرانول، راه اندازی ۲ پلنت است که یکی از آن ها در تیرماه به بهره برداری می رسد. مجموعه این اقدامات در آینده ای نه چندان دور، چهره نوینی از ایرانول را در عرصه اقتصادی کشور عیان خواهد ساخت که هرچند همواره توانایی بهبود دارد، اما همانطور که طی ۸۰ سال گذشته افتخار ملی به حساب می آمد، در چشم انداز آتی نیز هویت خود را به عنوان یک ثروت ملی حفظ خواهد کرد.

کد خبر: ۲۲۰٬۷۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha