۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷
نمایشگاه «اکسپو» ویترینی برای نمایش توان صادراتی| خودنمایی کفش، فرش و سوهان قم برای تجار ۶۰ کشور
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

نمایشگاه «اکسپو» ویترینی برای نمایش توان صادراتی| خودنمایی کفش، فرش و سوهان قم برای تجار ۶۰ کشور

قم- نمایشگاه اکسپو تهران در سایه شوم تحریم‌های اقتصادی، محصولات راهبردی قم از جمله کفش، فرش دستبافت و سوهان را به تاجرانی از ۶۰ کشور معرفی کرد.

بازار، گروه استان‌ها؛ ایران اسلامی چندین سال است که با شدیدترین تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، تحریمی که با هدف سست کردن تولید و صنعت کشور در کمال بی‌عدالتی صورت گرفت. اما هرچند ایران تا حدودی به صادرات نفتی و فرآورده‌های آن متکی است ولی طی سال‌های اخیر چرخ تولید و صنعت در بخش‌هایی به خوبی چرخید و خودکفایی‌هایی هم حاصل شد.

به دلیل وجود تحریم‌ها برخی بازارها که قبلا برای رسیدن به محصولات و صنایع ایران رقابت می‌کردند بسته شد اما با تدبیر بازارهای دیگری جایگزین شده و زمینه صادرات و تجارت را مهیا کرد. همچنین با تفاهم نامه‌هایی که با کشورهای همسایه از جمله عراق، چین و برخی کشورهای حوزه اورآسیا منعقد شد زمینه صادرات و تجارت بهبود یافت.

یک هزار تاجر و بازرگان از بیش از ۶۰ کشور جهان برای آگاهی از توانمندی‌های صادراتی ایران در نمایشگاه حضور داشتند

اما نشان دادن توانایی و توانمندی‌های کشور در بخش های مختلف نیاز به برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی دارد تا با حضور تجار و بازرگانانی از کشورهای خارجی این توانایی از نزدیک به چشم آمده و زمینه عقد قراردادهای تجاری و صادرات را فراهم کند؛ با بحران کرونا نمایشگاه‌ها کاملاً تعطیل شد که همزمان با شروع دولت سیزدهم و کاهش شیوع کرونا زمینه تجارت و صادرات برای ایران اسلامی بهبود یافت.

نمایش توانمندی‌ها

اخیراً با برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادرات ایران به نام «نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۳ تهران» و با حضور بازرگانان بیش از ۶۰ کشور دنیا زمینه برای نمایش توانایی صادراتی استان‌های مطرح کشور از جمله قم فراهم شد و هر استانی با توجه به توانایی‌های خود محصولات راهبردی را در این نمایشگاه به نمایش گذاشت. این نمایشگاه ابزار و ویترینی برای نمایش محصولات راهبردی قم از جمله صنعت کفش، سوهان و فرش دستبافت بود که امکان تفاهم نامه‌های تجاری و زمینه صادرات به بازارهای جهانی را فراهم کرد.

پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران از ۱۷ اردیبهشت با حضور رئیس جمهور آغاز به کار کرد که برای بررسی اهداف و هم‌چنین نحوه حضور قم در این نمایشگاه با «محسن امیدیان»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم گفت‌وگویی کرده‌ایم که به این شرح است:

نمایشگاه «اکسپو» ویترینی برای نمایش توان صادراتی| خودنمایی کفش، فرش و سوهان قم برای تجار ۶۰ کشور

* درباره نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۳ توضیح دهید

نمایشگاه توانمندی صادراتی جمهوری اسلامی ایران بعد از این که مدتی به دلیل محدودیت‌های کرونایی تعطیل شده بود ۱۷ اردیبهشت‌ماه با سخنرانی رئیس جمهور با قدرت و توانمندی بیشتری نسبت به سال‌های قبل افتتاح شد و در آن حدود ۷۵۰ شرکت داخلی محصولاتی در زمینه‌های دانش‌بنیان، تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی، صنعت، مواد غذایی، پتروشیمی، ساختمان، صنایع دستی، خدمات فنی و مهندسی و ... را با هدف افزایش مقاصد صادراتی به نمایش گذاشتند که تا بیستم اردیبهشت‌ماه ادامه داشت.

نمایشگاه در روز اول افتتاح نسبتاً شلوغ بود و یک هزار تاجر و بازرگان از بیش از ۶۰ کشور جهان که برای آگاهی از توانمندی‌های صادراتی ایران در این نمایشگاه حضور داشتند. امسال با ابتکاری از وزارت کشور برای هر استان پاویون‌هایی با مسئولیت استانداران برای عرضه توانایی‌های صادراتی ایجاد شده بود که هر استان یک سری محصولات راهبردی برای نمایش در این نمایشگاه انتخاب کرده بود.

* قم برای نمایش چه محصولاتی در این نمایشگاه شرکت کرده بود؟

نمایشگاه توانایی صادراتی ایران امسال در فضایی به وسعت ۵۰ هزار متر مربع و در ۱۵ سالن نمایشگاهی با حضور ۷۰ هیئت تجاری و دولتی و مقامات دولتی از سراسر دنیا با فلسفه نمایش توانایی‌های تولیدی، صادراتی ایران و استان‌های مختلف به منظور بالا بردن ارزش صادرات و توان اقتصادی برگزار شد و برای هر استانی یک سری محصولات راهبردی در غرفه‌های مختص خود استان‌ها به نمایش گذاشته شد.

محصولاتی مانند کفش، دمپایی و فرش دستبافت و هم‌چنین سنگ‌های عقیق و سوهان به عنوان کالاهای صادراتی قم در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد

برای استان قم هم محصولاتی مانند کفش، دمپایی و فرش دستبافت و هم‌چنین سنگ‌های عقیق و سوهان به عنوان کالاهای صادراتی قم در این نمایش به نمایش گذاشته شد و امید می‌رود پس از این زمینه تبادل تجاری و کسب بازارهای جهانی برای محصولات و کالاهای استان قم بیشتر فراهم شود.

* در خصوص حضور دستگاه‌های اجرایی در این رویداد توضیح دهید

در این نمایشگاه با همراهی بخش خصوصی از جمله اتاق بازرگانی قم زمینه حضور کالاهای راهبردی استان قم فراهم شد و حضور دستگاه‌هایی مانند جهاد کشاورزی و هم‌چنین اقتصاد و دارایی و شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان صمت به همراه اتحادیه‌هایی از صنعت فرش و کفش و عقیق و صنایع دستی در پاویون مختص استان برای زمینه‌سازی حضور تاجران و عقد قراردادها بود. برگزاری نمایشگاه‌ها در بعد بین‌المللی آن هم در زمان تحریم می‌تواند زمینه‌ساز تفاهم و عقد قراردادهای تجاری و هم‌چنین نمایش توانایی و ظرفیت‌های صادراتی کشور و هر استانی مانند قم باشد

به گزارش بازار، تجار کشورهایی مانند امارات، پاکستان، روسیه، ترکیه و چین با حضور در بخش‌های مربوط به استان قم در این نمایشگاه زمینه تبادلات تجاری با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی این استان را فراهم کردند.

کد خبر: ۲۲۰٬۶۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha