۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
چین و بحران اوکراین؛ طرحی جامع برای صلح
بازار گزارش می‌دهد؛

چین و بحران اوکراین؛ طرحی جامع برای صلح

چین در بحران اوکراین از استراتژی ایالات متحده آمریکا پیروی نخواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: اخیراً ایالات متحده آمریکا موضع خود را از مخالفت به به رسمیت شناختن نقش چین در پیشبرد مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین تغییر داده است. «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در نشست مطبوعاتی وزارت امور خارجه در ۸ مه گفت که ما مدت هاست احساس کرده ایم و معتقدیم که چین نقش مناسبی در عرصه بین المللی دارد و می تواند این نقش را به خوبی ایفا کند.

پیش از این «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا به واشنگتن پست گفته بود که نگرش باز نسبت به همکاری با چین در مورد روسیه دارد. اما در واقع، هدف آمریکا برای مهار توسعه روسیه و تضعیف و تجزیه کامل روسیه تغییر نکرده است. در پشت به اصطلاح به رسمیت شناختن نقش مناسب چین در بحران اوکراین، محاسبات پنهانی وجود دارد.

آنچه که ایالات متحده آمریکا واقعاً به آن اشاره می کند این است که اولاً چین نباید از روسیه به ویژه در مقابله با تحریم های کشورهای غربی حمایت کند. بنابراین این امر اقتصاد داخلی روسیه را تا حد زیادی محدود می کند و منجر به خود فروپاشی آن می شود. دوم، ایالات متحده آمریکا اکنون به دنبال نقش چین در مذاکرات صلح است زیرا از انتقام روسیه می ترسد. اگر اوکراین در حمله بهاری به پیروزی های مشخصی دست یابد، روسیه ناگزیر تلافی خواهد کرد. در این مورد، ایالات متحده روی چین حساب می کند تا از روسیه بخواهد از ضد حمله احتمالی دست بردارد. برعکس، اگر اوکراین در حمله بهاری متحمل شکست های بزرگی شود، ایالات متحده ممکن است نگرش متفاوتی اتخاذ کند.

ماهیت درگیری روسیه و اوکراین یک جنگ ترکیبی بین ایالات متحده آمریکا و روسیه است و تنها متقاعد کردن روسیه بی معنی و غیر واقعی است

ایالات متحده آمریکا پشت طرح صلح پیشنهادی اوکراین است. این طرح درخواست می‌کند که روسیه باید نیروهایش را از اوکراین خارج کند، غرامت جنگی بپردازد و جنایتکاران جنگی را که در پشت درگیری هستند پاسخگو نگه دارد که به وضوح پذیرش این طرح برای روسیه غیرممکن است. به عبارت دیگر، آمریکا و غرب یک پیشنهاد صلح کاملاً غیرواقعی ارائه کرده‌اند و انتظار دارند چین روسیه را متقاعد به سازش کند. باید گفت ماهیت ترویج گفتگوهای صلح متقاعد کردن هر دو طرف و حتی چندین طرف درگیر در مناقشه برای شرکت در مذاکرات است. ماهیت درگیری روسیه و اوکراین یک جنگ ترکیبی بین ایالات متحده آمریکا و روسیه است و تنها متقاعد کردن روسیه بی معنی و غیر واقعی است.

اکنون به نظر می‌رسد تغییر نگرش آمریکا نقش چین را به رسمیت می‌شناسد اما در واقع، کشورهای غربی مدت‌هاست که چین و روسیه را یکی می‌دانند. در غیر این صورت چرا اتهامات بی اساس علیه چین مطرح می کنند و ادعا می کنند که چین سلاح در اختیار روسیه قرار می دهد؟ ایالات متحده آمریکا در تلاش است از طریق این رویکرد چین را مجبور به تحت فشار قرار دادن روسیه کند.

منطق واشنگتن این است که چین توانایی فشار بر روسیه را دارد و اگر روسیه به چین گوش ندهد، چین باید به آمریکا و کشورهای غربی در تحریم روسیه بپیوندد. هدف واشنگتن به دنبال صلح واقعی نیست، بلکه این است که چین را مجبور به انجام کاری غیرممکن کند. این تله ای است که آمریکا راه انداخته است.

چین در بحران اوکراین از استراتژی ایالات متحده آمریکا پیروی نخواهد کرد

اخیرا اتحادیه اروپا در حال آماده سازی یازدهمین دور تحریم ها علیه روسیه است و ایالات متحده آمریکا کمک های خود را به اوکراین ارائه کرده است. از یک سو آمریکا و کشورهای غربی آتش را شعله ور می کنند و از سوی دیگر می خواهند چین نقش صلح طلبی را برای خاموش کردن شعله ها بازی کند. تعدادی از آتش‌ها را می‌توان توسط چین خاموش کرد، اما تعدادی دیگر را نمی توان زیرا چین هرگز طرف درگیری اوکراین و روسیه نبوده است. چین همیشه از منظر شخص ثالث به مناقشه برخورد کرده و چگونگی ترویج صلح را مد نظر قرار داده است.

لازم به ذکر است که پیشنهاد صلح ۱۲ ماده ای که چین ارائه کرده است کامل، سیستماتیک و غیرقابل تقسیم است. در مواجهه با مناقشه اوکراین و روسیه، چین به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی همه کشورها از جمله اوکراین احترام می گذارد. در عین حال چین نیز باید نیازهای استراتژیک، امنیت استراتژیک و توسعه اقتصادی روسیه را در نظر بگیرد زیرا ماهیت درگیری روسیه و اوکراین تلاش آمریکا برای سرکوب امنیت ملی و منافع توسعه روسیه است.

اوکراین باید درک کند که آمریکا، برادر بزرگ غیرقابل اعتمادش، ریشه مشکل است

ایالات متحده و غرب باید درک کنند که در مواجهه با بحران اوکراین، بررسی سیستماتیک و همه جانبه مشکل برای عملی تر کردن راه حل مورد نیاز است. تحریم های یکجانبه ای که آنها علیه روسیه اعمال کرده اند با نیازهای واقعی حقوق بین الملل همخوانی ندارد. کلید آتش بس در تعادل نهفته است.

در حال حاضر بزرگترین مشکل در مناقشه روسیه و اوکراین این است که اوکراین باید به موقع جلوی ضررها را بگیرد و از تبدیل شدن به بزرگترین قربانی در جنگ بین کشورهای غربی و روسیه اجتناب کند. زیرا در لحظه حساس، ایالات متحده تنها از منافع ملی خود محافظت خواهد کرد و حتی ممکن است متحدان خود را قربانی کند. به هر حال، قربانی کردن منافع متحدانش توسط واشنگتن یک اتفاق نادر نیست. اوکراین باید درک کند که آمریکا، برادر بزرگ غیرقابل اعتمادش، ریشه مشکل است.

کد خبر: ۲۲۰٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha