۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
کارگران اصفهان اسیر مشکلات معیشتی| حداقل‌هایی که گوشت و مرغ نمی‌شود
بازار گزارش می دهد؛

کارگران اصفهان اسیر مشکلات معیشتی| حداقل‌هایی که گوشت و مرغ نمی‌شود

اصفهان- کارگران این روزها با حداقل هایی روزهایشان را گذران می کنند که کفاف سفره‌هایشان را نمی دهد، تورمی که با جیبشان همخوانی ندارد و حقوقی که دیگر به گوشت و مرغ و تخم مرغ نمی رسد.

عارف اصفهانی؛ بازار: کارگران این روزها در حالی روزهایشان را سپری می کنند که تورم مازاد حداقل ۳۰ درصدی به زندگیشان تحمیل شده و این در حالی است که وعده‌های وزاری اقتصادی و مذاکرات شورای عالی کار هم به جایی نرسیده است.

به گفته کارشناسان اقتصادی و فعالان کارگری حداقل حقوقی که به کارگران پرداخت می شود تنها ۹ روز از زندگی آنها را تامین می کند و کارگران اکنون در سرتاسر کشور با سختی روزگارشان را می گذرانند و این وضعیت در اصفهان که استانی صنعتی است و مهاجران کارگر از دیگر استانها به فور دارد، کمی خاص‌تر است.

نه گوشت و نه مرغ!

مدیر اجرایی خانه کارگر اصفهان در گفت و گو با بازار در این ارتباط می گوید: این حداقل‌ها در شان کارگران نیست، به این خاطر که کارگران سرمایه ما به شمار می روند و اگر زندگی آنها تامین نشود با مشکلات زیاد و بی انگیزگی روبرو می شوند.

حمیدرضا امینی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در این رابطه که آیا بالاخره اصلاح دستمزد در دستور کار قرار می گیرد یا خیر، می گوید: در حال حاضر شرایط به شکلی است که به صراحت به ما گفته شده که این اتفاق نمی افتد و این در حالی است که گرانی‌ها به شکلی جدی کارگران را آزار می دهد و بسیاری از آنها زیر هزینه‌های بی شمار زندگی‌شان کمر خم کرده اند.

مدیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با اشاره به اینکه دستمزد تعیین شده با تورم و هزینه سبد معیشت فاصله زیادی دارد، ادامه می دهد: با این حقوق بسیاری از کارگران دیگر نه توانایی خرید گوشت دارند و نه مرغ و با ادامه یافتن این وضعیت هر روز سفره‌هایشان کوچک‌تر می شود.

وزارت کار هزینه سبد معیشت را حول و حوش ۱۳ میلیون تومان برآورد کرده است، در حالی که دستمزد تعیین شده بر اساس این هم نیست و با توجه به تورم موجود در جامعه بخشی از زندگی مردم با این دستمزد تعیین شده نه تنها توسعه و رونق پیدا نمی‌کند، بلکه سفره شان کوچکتر هم شده است

امینی با اشاره به اینکه دستمزد باید بر اساس ماده ۴۱ قانون کار و بخشنامه های مرتبط بررسی و تعیین و تصویب شود، اظهار داشت: به نظر می رسد که شورای عالی کار هزینه سبد معیشت را در نظر نگرفته و بر اساس آن نرخ دستمزد را تعیین نکرده است.

وی بیان کرد: وزارت کار هزینه سبد معیشت را حول و حوش ۱۳ میلیون تومان برآورد کرده است، در حالی که مزد تعیین شده بر اساس این هم نیست و با توجه به تورم موجود در جامعه بخشی از زندگی مردم با این دستمزد تعیین شده نه تنها توسعه و رونق پیدا نمی‌کند، بلکه سفره شان کوچکتر هم شده است به این خاطر که فاصله دستمزد و تورم بسیار زیاد است.

چالشی که مثل خوره به زندگی کارگران افتاده است

در همین رابطه اصغر برشان، دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان نیز با انتقاد از تعیین نرخ دستمزدهای کارگران به خبرنگار بازار گفت: سال گذشته با وجود افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد باز هم کارگران با مشکل روبرو بودند و این در حالی است که امسال این مبلغ کمتر شده و کارگران بیش از پیش دچار چالش شده اند و مثل خوره به جان زندگیشان افتاده است.

وی تاکید کرد: اگر تورم بخش مسکن که به عنوان ابرمشکل کارگران به شمار می رود را در نظر نگیریم در زمینه خوراکی ها هم با تورمی روبرو هستیم که کارگران گاهی نمی توانند از پس آن برآیند چرا که گرانی بیداد می‌کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان بیان کرد: در حقیقت تورم حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصدی در چند روزی که از ابتدای سال سپری شده، بر بازار عرضه‌ کالاهای اساسی خوراکی حکمفرما بوده و وضعیت معیشتی کارگران را به خطر انداخته است و گویا در این بین هیچ حساسیتی روی بحث‌های معیشتی وجود ندارد.

در همین ارتباط نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی هم در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه در این شرایط آیا نمایندگان مجلس راهکاری برای کارگران ندارند، اظهار داشت: متاسفانه در شرایط حاضر کارگران و کارمندان هستند که حقوق ثابت می گیرند و اما تورم هر روز دچار متغیرهایی است که با این حقوق ثابت همخوانی نداشته و سیاست های حمایتی هم به گونه ای نیست که بتواند از اقشار کم درآمد حمایت کافی نماید.

سفره‌های خانواده‌ کارگران خالی تر از همیشه است و گرانی مسکن و اجاره بها و کالاهای اساسی روزگار کارگران را سیاه تر از گذشته کرده است؛ اینها همه در حالی است که شواهد نشان می دهد که در بخش بهداشت نیز با گرانی رو به افزایشی روبرو هستیم که باعث شده درصدی از تورم هم شامل حال این موضوع شود

مهدی طغیانی با اشاره به وضعیت درآمدی دولت در سال جاری و سال آینده افزود: متأسفانه شاهد افزایش چشمگیر هزینه‌های دولت در بودجه هستیم و روش دولت هم برای تامین این میزان کسری بودجه، قطعا تورم زاست.

رنگ سیاه زندگی کارگران

با این تفاسیر سفره‌های خانواده‌ کارگران خالی تر از همیشه است و گرانی مسکن، اجاره بها و کالاهای اساسی روزگار کارگران را سیاه‌تر از گذشته کرده است؛ اینها همه در حالی است که شواهد نشان می دهد که در بخش بهداشت نیز با گرانی رو به افزایشی روبرو هستیم که باعث شده درصدی از تورم هم شامل حال این موضوع شود.

برآیند این داده‌ها نشان می‌دهد که اگر در حوزه‌ دارو و درمان نیز یک بررسی میدانی دقیق انجام شود، به یک گرانی حداقل ۳۰ درصدی حتی در بخش داروهای پرمصرف برمی‌خوریم.

با این حساب، یک نتیجه‌ ساده می‌گیریم؛ اینکه در این روزها حال کارگران چندان خوب نیست و وقتی حقوق روزانه کارگران حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است و هر کیلو مرغ هم به حدود ۸۰ هزار تومان می رسد بنابراین کارگران باید پیه نخوردن بسیاری از مواد غذایی را به دلشان بمالند؛ موضوعی که این روزها برای بسیاری از دیگر اقشار جامعه نیز نمودی چشمگیر دارد.

کد خبر: ۲۲۰٬۲۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      2 1
      باسلام واحترام مشکلات اقتصادی کمر کارگران را شکسته شما را قسم میدهم به گوش مسئولین محترم برسانید.ما پنجمین کشور ثروت مند دنیا ودومین کشور گاز خیز دنیا هستیم.بخدا این زندگی در مقام یک ایرانی کارگر نیست بااین همه منابع.