۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
کریدور آسیای جنوبی-خاورمیانه؛ طرح آمریکا برای مهار «یک کمربند-جاده» چین| تقلب واشنگتن از ابتکار پکن
گلوبال تایمز نوشت

کریدور آسیای جنوبی-خاورمیانه؛ طرح آمریکا برای مهار «یک کمربند-جاده» چین| تقلب واشنگتن از ابتکار پکن

طرح راه‌آهن ایالات متحده آمریکا یک کپی‌ صرف است که به سختی می‌تواند ازمنافع کشورهای خاورمیانه حمایت کند.

بازار؛ گروه بین الملل: مشاوران امنیت ملی آمریکا، هند، عربستان سعودی و امارات در عربستان سعودی دیدار کردند تا درباره پیشنهاد آمریکا برای پیوند کشورهای خاورمیانه از طریق شبکه خطوط راه آهن و اتصال منطقه به آسیای جنوبی از طریق خطوط دریایی گفتگو کنند.

رسانه آمریکایی آکسیوس که گزارشی اختصاصی قبل از مذاکرات منتشر کرد، نوشت: این پروژه یکی از ابتکارات کلیدی است که کاخ سفید می خواهد در خاورمیانه با افزایش نفوذ چین در منطقه به پیش ببرد. خاورمیانه بخش کلیدی طرح یک کمربند یک جاده چین است.

«خو لیانگ»، دانشیار دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه مطالعات بین‌المللی پکن در این ارتباط می گوید: ایالات متحده آمریکا در تلاش است تا سیاست خاورمیانه‌ای خود را با سیاست خود در آسیای جنوبی هماهنگ کند و از این طریق یک طرح راه‌آهن به سبک ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه ایجاد کند که با ابتکار چین متفاوت است. اما این طرح احیای ذهنیت جنگ سرد در خاورمیانه است. این طرح مهار عمدی ابتکار یک کمربند یک جاده چین است.

چین سال‌هاست که از طریق طرح یک کمربند یک جاده با خاورمیانه درگیر بوده است. نقش صلح‌جویانه این کشور در تنش‌زدایی اخیر عربستان و ایران مورد ستایش جامعه بین‌الملل و به‌ویژه کشورهای منطقه بوده و ثبات را به منطقه تزریق کرده است. همه این مسیرها به شدت ایالات متحده آمریکا را نگران کرده است.

ایده پروژه راه آهن خاورمیانه ۱۸ ماه پیش در انجمن I۲U۲ شکل گرفت که شامل اسرائیل، هند، ایالات متحده آمریکا و امارات متحده عربی است

ایده پروژه راه آهن خاورمیانه ۱۸ ماه پیش در انجمن I۲U۲ شکل گرفت که شامل اسرائیل، هند، ایالات متحده آمریکا و امارات متحده عربی است. «ون جینگ»، دارای مدرک فوق دکتری در مرکز امنیت و استراتژی بین‌المللی دانشگاه تسینگ‌هوا در این ارتباط گفت : I۲U۲ از زمان شکل‌گیری فعالیتی نداشته اما پس از اینکه ایالات متحده آمریکا شاهد میانجیگری موفق چین در توافق ایران و عربستان بود، فعال شده است I۲U۲ به همراه کواد و اوکوس استراتژی جهانی ایالات متحده آمریکا برای مهار چین را تشکیل می دهند.

«دینگ لانگ»، استاد مؤسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای نیز معتقد است که ایالات متحده آمریکا با روندی که در آن خوب عمل نمی کند، نفوذ رو به کاهش خود در منطقه را حفظ می‌کند و این امر باعث می‌شود تا برنامه ریلی آمریکا برای رسیدن به خواسته‌اش سخت شود.

بر اساس گزارشی که توسط انجمن مهندسین عمران آمریکا در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، ایالات متحده آمریکا بیش از نیمی از آنچه را که برای حمایت از زیرساخت ها - ستون فقرات اقتصاد - مورد نیاز بود، هزینه کرد. حتی«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا زمانی زیرساخت های در حال فروپاشی ایالات متحده را با یک کشور جهان سوم مقایسه کرد. «جو بایدن»، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا لایحه زیرساختی یک تریلیون دلاری را در پایان سال ۲۰۲۱ امضا کرد، در حالی که یک مقاله پولیتیکو در اواسط سال ۲۰۲۲ می گفت که تورم حاکم بر ریاست جمهوری بایدن نیز با اشاره به لایحه زیرساخت، دستاوردهای قانونی او را کاهش می دهد.

گفتنی است قربانیان حادثه فاجعه بار خروج قطار از ریل در شرق اوهایو همچنان در رنج هستند. بر اساس داده های اداره راه آهن دولت فدرال، سال گذشته حداقل ۱۱۶۴ قطار در سراسر ایالات متحده از ریل خارج شد. در اینجا یک داده شگفت‌انگیز دیگر وجود دارد: اداره آمار حمل‌ونقل فدرال دریافت که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱، ۵۴۵۳۹ قطار از ریل در ایالات متحده آمریکا خارج شده است که به طور متوسط ۱۷۰۴ مورد در سال است. اگر چیزی وجود دارد که ایالات متحده می تواند در کنار «دموکراسی» و «آزادی» به خاورمیانه صادر کند، باید آزادی خروج از ریل باشد.

ایالات متحده آمریکا، قدرتمندترین کشور جهان، از نظر ساخت و ساز راه آهن و زیرساخت بسیار ضعیف عمل می کند. از آنجایی که اکنون در تلاش است تا کشورهای خاورمیانه را برای ایجاد شبکه ای از خطوط راه آهن جذب کند، این اقدام کپی برداری صرف است

ایالات متحده آمریکا، قدرتمندترین کشور جهان، از نظر ساخت و ساز راه آهن و زیرساخت بسیار ضعیف عمل می کند. از آنجایی که اکنون در تلاش است تا کشورهای خاورمیانه را برای ایجاد شبکه ای از خطوط راه آهن جذب کند، این اقدام کپی برداری صرف است.

در حالی که اتصال و همکاری برد-برد در ذهن چین همگام با ارتقای زیرساخت ها است، آنچه در ذهن ایالات متحده آمریکاست مقابله با رقبای خود و حفظ هژمونی جهانی خود است. از نظر فناوری و هزینه های ساخت راه آهن، هیچ کشور دیگری در جهان به جز چین مزیت برجسته ای ندارد. ایالات متحده آمریکا امنیت در منطقه خاورمیانه ایجاد نکرده بلکه وضعیت امنیتی را در آنجا را به هم ریخته است.

اکنون خاورمیانه شاهد موج قوی نزدیک شدن است. آشتی بین عربستان سعودی و ایران با میانجیگری چین، دیدگاهی جایگزین برای صحنه ژئوپلیتیک خاورمیانه ارائه می کند. قطر و بحرین روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند. مصر و ترکیه نیز در حال بهبود روابط هستند.

در مذاکرات صلح یمن پیشرفت هایی حاصل شده است. همین روز یکشنبه، اتحادیه عرب سوریه را پس از ۱۲ سال به درون خود بازگرداند. همه این موارد نشان می دهد که متحدان خاورمیانه ای آمریکا مطابق با کتاب بازی آمریکا عمل نمی کنند.

آنها بیشتر به منافع خود اهمیت می دهند و سخنرانی های ایالات متحده را دنبال نمی کنند. با افزایش استقلال و خودمختاری؛ کشورهای خاورمیانه تاکتیک های ایالات متحده آمریکا برای تشکیل دسته های کوچک علیه یکدیگر را نمی پذیرند.

کد خبر: ۲۲۰٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha