۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
روند تحولات در خاورمیانه تاثیر مثبتی بر احیای برجام دارد
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا در گفتگو با بازار:

روند تحولات در خاورمیانه تاثیر مثبتی بر احیای برجام دارد

«رابرت اسمیت» معتقد است که روند تحولات در منطقه خاورمیانه با میانجیگری چین بسیار مثبت بوده و می تواند طرفین را جهت آغاز مذاکرات ترغیب کند.

بازار؛ گروه بین الملل: «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در سفر اخیر خود به عمان از دریافت ایده‌هایی درباره احیای برجام خبر داد و از نقش سازنده و نیات صادقانه سلطان عمان در این خصوص تشکر کرد. جزئیاتی از این پیشنهادات منتشر نشده است. از سوی دیگر سلطان عمان قرار است سفری به ایران داشته باشد.

همچنین رسانه های غربی از پیشنهاد امریکا در خصوص توافق موقت خبر داده بودند که ایران هر گونه توافق موقت درباره مذاکرات احیای برجام را رد کرد.

همچنین در جدیدترین تحول، آژانس بین المللی انرژی اتمی دوربینهای جدید که در سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس مورد تفاهم ایران و آژانس قرار گرفته بود را در برخی سایتهای هسته ای مورد توافق با ایران نصب کرده است.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو آمریکا تدوین نموده که در ادامه می آید.

*حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در سفر اخیر خود به عمان از دریافت برنامه هایی برای احیای برجام خبر داد. از سوی دیگر قرار است سلطان عمان به ایران سفر کند. به نظر می رسد سفر سلطان عمان به ایران می تواند زمینه را برای آغاز مذاکرات هسته ای فراهم کند. ارزیابی شما چیست؟

عمان می تواند نقش میانجی میان ایران و ایالات متحده آمریکا را داشته باشد زیرا روابط خوبی با هر دو طرف دارد. اما مسئله برنامه هسته ای ایران با جنگ اوکراین بسیار پیچیده شده و به راحتی مذاکرات از سر گرفته نخواهد شد.

*جزئیات طرحی که عمان به امیرعبداللهیان اطلاع داده منتشر نمی شود. اما پیش از آن اعلام شده بود که آمریکا خواهان توافق موقت است که ایران آن را رد کرد. به نظر می رسد طرح مسقط مربوط به این پیشنهاد باشد. ارزیابی شما چیست؟

توافق موقت نمی تواند خواسته های طرفین را پوشش دهد و مسائل را حل کند. ایران به دنبال رفع دائم تحریم های اعمال شده به علت برنامه هسته ای خود می باشد و نمی تواند توافق موقت را بپذیرد.

*اخیراً اعلام شد که کشورهای اروپایی با برخی از اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به منظور بررسی فعال شدن مکانیسم ماشه علیه ایران جلسه داشته اند. به نظر شما این موضوع بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد یا خیر؟

این اقدامات بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند و برای تحت فشار گذاشتن ایران هستند.

*برخی از تحریم های مربوط به برنامه موشکی و پهپادی ایران (بر اساس بندهای غروب آفتاب) در اکتبر امسال برداشته می شود. این موضوع تا چه اندازه می تواند طرف مقابل برجام را به آغاز گفت و گو ترغیب کند؟

به نظر من رفع این تحریم ها تاثیر چندانی در آغاز مذاکرات برنامه هسته ای ایران نخواهد داشت و همانطور که قبلا گفته ام برنامه موشکی و پهپادی ایران جدا از برنامه هسته ای آن است و باید به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

* با توجه به تحولات اخیر، آغاز مذاکرات را تا چه حد محتمل می دانید؟

روند تحولات در منطقه خاورمیانه با میانجیگری چین بسیار مثبت بوده و می تواند طرفین را جهت آغاز مذاکرات ترغیب کند. اما جنگ اوکراین و حمایت ایران از روسیه در این جنگ در سطح بین المللی مانع بزرگی جهت احیای برجام خواهد بود.

کد خبر: ۲۲۰٬۱۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha