۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۹
موانع  صادرات پسته بر طرف شود
فرماندار رفسنجان:

موانع  صادرات پسته بر طرف شود

رفسنجان – رضایی، فرماندار رفسنجان با اشاره به بهبود تولید پسته در سال جاری نسبت به سال گذشته گفت: باید موانع صادرات محصول پسته رفع شود.

حسین رضایی در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: سال گذشته باغهای پسته به دلیل سیلاب و سرمازدگی خسارت قابل توجهی دیدند و میزان برداشت به شدت کاهش یافت.

وی افزود: کاهش تولید پسته بازارهای خاریجی این محصول صادرات محور را با چالش جدی مواجه می کند و باید برای حذف این بازرها برنامه ریزی داشته باشیم که یکی از انها استفاده از دستگاه های جلوگیری از سرمازدگی است.

وی عنوان کرد: همان طور که کشاورز برای ضبط و فرآوری پسته دستگاه خریداری و سرمایه گذاری میکنند باید برای جلوگیری از سرمازدگی هم دستگاههای ویژه و همراه با علم روز دنیا را خریداری کنند تا اقتصاد رفسنجان از چالش سرمازدگی در امان باشد.

وی گفت: با اقدامات انجام شده سال جاری میزان سرمازدگی بسیار کمتر شد و پیش بینی می کنیم حدود ۶۵ هزار تن پسته تنها در باغهای رفسنجان برداشت و روانه بازار جهانی و بازار داخلی شود.

کشاورزان رفسنجان نیاز به حمایت دارند

فرماندار رفسنجان باغهای پسته رفسنجان را یک پتانسیل جدی در زمینه صادرات غیر نفتی دانست و افزود: باید با حمایت از کشاورزان زمینه بهبود تولید از یک سو و از سوی دیگر با رفع موانع صادرات زمین دسترسی به بازارهای جهانی مهیا شود.

وی از وجود ۸۰ هزار هکتار باغ پسته در این شهرستان اشاره کرد و گفت: رفسنجان پایتخت پسته جهان است اما در سالهای اخیر خشکسالی و سرمازدگی مشکلات زیادی برای کشاورزان ایجاد کرده است که باید برای رفع این مشکلات کار کنیم.

فرماندار رفسنجان افزود: تغییرات اقلیمی از جمله سرمازدگی، گرمازدگی، خشکسالی‌ها مشکلاتی است که باید با تکیه بر تحقیق و علوم دانش بنیان رفع شود.

وی گفت: پیش بینی می کنیم در کل کشور ۲۰۰ هزار تن محصول برداشت شود که نیمی از این محصول در استان کرمان تولید خواهد شد و بیشاز نیمی از محصول استان کرمان نیز مربوط به باغ های رفسنجان است.

وی میزان صادرات از مهر ماه سال گذشته تاکنون را ۴۷ هزار تن محصول دانست.

فرماندار رفسنجان اضافه کرد: ۹۰ درصد ترمینال‌های فرآوری پسته در رفسنجان سنتی هستند و بقیه مکانیزه که به صورت صنعتی پسته را فرآوری می‌کنند.

کد خبر: ۲۲۰٬۰۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha