۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
ساخت نیروگاه‌های متعدد در عراق توسط ایرانی‌ها
وزیر نیرو:

ساخت نیروگاه‌های متعدد در عراق توسط ایرانی‌ها

محرابیان، وزیر نیرو از ساخت نیروگاه‌های متعددی در عراق توسط متخصصان ایرانی خبر داد و گفت: موضوع آب، سیاسی نیست و نباید آن را سیاسی جلوه داد.

به گزارش بازار، علی‌اکبر محرابیان افزود: «آب» امروز به‌عنوان مهم‌ترین مسئله بشری در منطقه مطرح می‌شود، شرایط توسعه‌های اقتصادی در منطقه موجب شده است نیاز بشریت و مردم به آب بیش از گذشته باشد.

وی درباره شرایط بارندگی‌ها در منطقه، ادامه داد: شرایط بارشی در منطقه و کاهش بارندگی‌ها در کنار تغییرات اقلیمی باعث بروز خشکسالی‌های متوالی شده است؛ این شرایط می‌طلبد که کشورهای منطقه با همکاری و مدیریت بر منابع آبی، در جهت بهبود وضعیت گام بردارند و درعین‌حال امکان استفاده حداکثری را برای همه نوع مصرف به‌ویژه شرب، کشاورزی، صنعتی و محیط‌زیست فراهم کنند.

رئیس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری وابسته به یونسکو خاطرنشان کرد: کنفرانس بین‌المللی آب بغداد از جنبه‌های مختلف به‌ویژه ابعاد فنی، حقوقی و مدیریت منابع آب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

محرابیان با بیان اینکه ایران مسائل مربوط به کم‌آبی را در سه بخش فنی، حقوقی و مسائل مدیریتی تقسیم می‌کند، گفت: دو حوضه مهم دجله و فرات در کشور عراق جاری است. بخشی از آب در این حوضه در عراق تولید می‌شود، اما بخش قابل‌توجهی از آن از دیگر کشورها به‌ویژه شمال وارد این بخش می‌شود.

وی با بیان اینکه کمیسیون مشترک دو کشور سال‌ها فعال بوده است، ادامه داد: این کمیته از سال ۲۰۱۲ فعالیت خود را متوقف کرده بود، اما طی برقراری مذاکرات خوب با کشور عراق در یک سال گذشته و به‌ویژه از زمان نخست‌وزیری آقای شیاع السودانی توافق‌های خوبی در این زمینه صورت گرفت.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: موضوع خشکسالی فقط مختص کشور عراق نیست، خشکسالی امروز در کل منطقه از جمله ایران سایه افکنده است، به‌طوری‌که در سال گذشته در برخی از مناطق ایران حدود ۶۰ درصد با کاهش بارندگی روبرو شدیم که به طبع آن آورده‌ای رودخانه‌ها نیز کاهش یافت.

محرابیان درباره پروژه‌های برقی ایران با عراق خاطرنشان کرد: سیاست ما تبادل حداکثری برق است؛ ایران به‌عنوان یک نقطه کانونی با کشورهای متعددی همسایه بوده و از این ظرفیت بهره می‌برد تا بتواند نیازهای خود و منطقه را پوشش دهد.

به گفته وزیر نیرو، ما در سیاست دیپلماسی غرب به دنبال تبادل حداکثری برق با در نظر گرفتن منافع اقتصادی کشور و ملت خودمان هستیم. بر همین اساس و در این چارچوب به برخی از کشورها در برخی از ماه‌ها برق صادر و در برخی از ماه‌ها برق وارد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برق به‌عنوان عنصر اقتصادی تلقی می‌شود، گفت: آنچه مهم بوده این است که ما در این تبادلات منافع اقتصادی داریم و درصدد هستیم هم نیاز خود را برطرف کنیم و هم نیاز کشورهای همسایه را مرتفع کنیم.

وزیر نیرو افزود: ما در کشور عراق در چند زمینه در حوزه صنعت برق فعال هستیم؛ زمینه نخست مربوط به توسعه زیرساخت‌های برق، ساخت و تعمیرات اساسی برخی از نیروگاه‌ها و غیره می‌شود به‌طوری‌که اکنون نیروگاه‌های متعددی را در این کشور در دست‌ساخت داریم.

محرابیان ادامه داد: در زمینه تبادل انرژی نیز از طریق خطوط متعددی تبادل برق داریم که این نیز فرصت خوبی به شمار می‌رود، امید است از این فرصت برای تقویت همکاری‌ها حداکثر استفاده و بهره را ببریم.

وی گفت: آنچه مهم بوده این مسئله است که جمهوری اسلامی با استفاده از تجربیات متعدد، ظرفیت تأمین نیازهای کشور عراق را دارد، همچنین امکان توسعه زیرساخت‌ها را در این زمینه داراست.

رئیس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری وابسته به یونسکو درباره تأثیر تحریم‌ها بر صنعت برق و همکاری بین دو کشور با بیان اینکه صنعت ایران بسیار مستقل و خودگردان است، افزود: ایران در همه زمینه‌های صنعت برق علاوه بر امکان تولید، بازار لازم را نیز دارد و می‌تواند نیاز بسیاری از کشورها را تأمین کند؛ بنابراین تحریم فرصت خوبی شد تا صنعت برق ایران کاملاً مستقل شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز شرکت‌هایی در ایران به‌ویژه در حوزه توسعه نیروگاه‌ها فعال هستند که در دنیا در سطوح عالی قرار دارند به‌طوری‌که ایران امروز به‌عنوان پنج کشور سازنده و احداث‌کننده نیروگاه در میان کشورها شناخته می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه توربین‌های کلاس F ایران در دنیا در بالاترین سطح از فناوری و راندمان تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: در مبادلات با عراق بی‌تردید یکی از مسائلی که موجب تسریع روابط می‌شود موضوع حل مسائل مالی بین دو کشور است که تحت‌تأثیر فشارهای آمریکا تلاش می‌کنند این سرعت عمل را کاهش دهند، اما اراده مسئولان ایران و عراق بر حل این مسائل است به‌طوری‌که در طول یک سال گذشته شاهد حل این مسائل بوده‌ایم.

کد خبر: ۲۱۹٬۸۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha