۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶
چرا برای آزمایش دی ان ای جنین باید به آزمایشگاه تهران لب برویم؟

چرا برای آزمایش دی ان ای جنین باید به آزمایشگاه تهران لب برویم؟

برای آزمایش دی ان ای جنین با شماره تلفن آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پزشکی تهران لب، ۱۶۵۰ برای استان تهران و ۸۸۷۰۹۹۷۰-۰۲۱ برای دیگر استان‌ها تماس بگیرید.

به گزارش بازار، آزمایش دی ان ای جنین، بهترین راه برای بدست آوردن اطلاعات ضروری سلامت ژنتیک یک کودک، قبل از تولدش است. علاوه بر آن، تست DNA جنین مشخص میکند که اصلا زوج هایی که قصد فرزندآوری دارند، از لحاظ سلامتی آمادگی اینکار را دارند یا خیر. به این ترتیب آزمایشگاه های ژنتیک بخصوص آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پزشکی تهران لب با انجام تست دی ان ای جنین نقش ویژه ای در سلامت مادر و جنین دارند.

نگاهی ساده به زندگی امروزی انسان ها کافیست تا وضعیت نامساعد زیست محیطی، خوراک غیر ارگانیک، امواج رادیویی مضر و سبک زندگی ناسالم خود را بهتر ببینیم.

تمام اینها مواردی هستند که میتوانند آثار مخربی روی ژنتیک و سلامت ما انسانها داشته باشند و باعث شوند که آنها را به فرزندان خود و نسل آینده نیز منتقل کنیم.

در این مقاله با تحلیل بازار صنعت داروسازی و پزشکی، بهترین آزمایشگاه برای تست DNA در تهران آشنا میشوید و به این موضوع میپردازیم که:

  • آزمایش DNA جنین چیست و چرا اهمیت دارد
  • اگر انجام نشود چه عارضه‌ هایی به همراه خواهد داشت
  • و تهران لب به عنوان بهترین آزمایشگاه تهران چه آزمایش هایی در حوزه سلامت مادر و نوزاد ارائه میکند.

آزمایش دی ان ای جنین چیست؟

آزمایش تشخیص هویت یا پدر و فرزندی تنها آزمایش DNA مربوط به کودک و جنین نیست، آزمایش DNA در دوران بارداری یک روش غربالگری و تشخیصی است که می بایست در آزمایشگاه ژنتیک انجام شود.

همانطور که گفته شد، نتیجه این آزمایش حاوی اطلاعات بسیار مهمی است که سلامت نوزاد در رحم مادر را مشخص میکند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم پزشکی، کشورهای دنیا از جمله کشور خودمان موفق شده اند تا با تشخیص زودهنگام جنین های مبتلا به ناهنجاری های کروموزومی خاص مثل سندرم داون، آمار رشد این بیماری را در دنیا تا حد زیادی کاهش دهند.

در واقع این آزمایش های غربالگری هستند که به متخصصان آزمایشگاه و همچنین پزشکان این امکان را داده اند که سلامت نوزاد، درحالی که هنوز متولد نشده را تشخیص دهند.

این تست ها با استفاده از نمونه برداری از سلول‌ های نوزاد یا رحم مادر و بررسی و آنالیز ژنتیکی و قطعات DNA آن انجام می شود و نتیجه آن، سلامت مادر و نوزاد را مشخص میکند.

* اهمیت آزمایش DNA در دوران بارداری

بسیاری از زوجین که تصمیم به بارداری گرفته اند، این سوال را میپرسند که چرا باید در دوران بارداری تست DNA جنین بدهیم؟ آیا سونوگرافی و اسکن اولتراسوند (ultrasound) کافی نیست؟

در پاسخ باید گفت که انجام این اسکن اگرچه ضروری است، اما این روش صرفا برخی از اطلاعات را درباره مشکلات سلامتی کودک نشان میدهد، در واقع سونوگرافی به جهت بررسی سطحی سلامت جسمی جنین انجام میشود.

درواقع این روش اطلاعات زیادی در خصوص نقایص ژنتیکی که گاها مادرزادی هستند به شما نمیدهد، بلکه این تست DNA جنین است که برای تشخیص وجود ناهنجاری های کروموزومی استفاده میشود.

اگرچه باید به این موضوع هم توجه کنید که انجام تمام این تست ها برای هر بارداری ضروری نیست، بلکه برای بارداری هایی که با نظر پزشک «پرخطر» به حساب بیایند و رضایت مادر را به همراه داشته باشند انجام میشود.

عموم پزشکان شرایط زیر را جزء موارد بارداری پرخطر به حساب می آورند:

  • بارداری در سنین پایین (زیر ۱۸ سال)
  • بارداری در سنین بالا (۳۵ تا ۴۰ سال)
  • بارداری در صورت وجود اختلال ژنتیکی در پدر یا مادر
  • بارداری درصورت انجام چندین سقط مکرر
  • بانوانی که اختلال در رشد رحم داشته اند
  • مادرانی که مایع دور رحم آنها کم یا بیش از حد زیاد است

در کل موارد بسیاری وجود دارند که عامل بارداری پرخطر خواهند بود؛ پیشنهاد ما استفاده از مشاوره ژنتیکی بهترین آزمایشگاه تست DNA یعنی تهران لب، با شماره گیری (۱۶۵۰ برای استان تهران و ۸۸۷۰۹۹۷۰-۰۲۱ برای دیگر استان‌ها) و دریافت مشاوره ژنتیک تلفنی از این آزمایشگاه (https://tehranlab.com/test-and-genetics-counseling) است.

شایع ترین اختلالات ژنتیکی جنین

- شایع ترین اختلالات ژنتیکی جنین

  1. سندرم داون (تریزومی ۲۱): اختلال ژنتیکی حاصل از یک کپی اضافه از کروموزوم ۲۱ که باعث مشکلات فیزیکی و ذهنی در فرد میشود.
  2. سندرم پاتائو (تریزومی ۱۳): اختلال ژنتیکی رایج حاصل نسخه اضافه از کروموزوم ۱۳ و عامل مشکلات گسترده در مغز، قلب، چشم و دیگر ارگان های بدن است. اکثر کودکان مبتلا به این سندرم در طی یک سال خواهند مرد.
  3. سندرم ادواردز (تریزومی ۱۸): این اختلال بر اثر نسخه اضافی از کروموزوم ۱۸ به وجود آمده و باعث ناهنجاری های جدی در رشد کودک از جمله مشکلات قلبی، کلیوی و ظاهری میشود.
  4. سندرم ترنر (مونوزومی x در دختران): اختلال ناشی از کمبود یا نقص کروموزوم x در بانوان که باعث اختلال در رشد فیزیکی و جنسی از جمله قد کوتاه، ناباروری، مشکلات قلبی و یادگیری میشود.

توجه داشته باشید که ناهنجاری و اختلالات ژنتیکی بسیاری وجود دارد و این ۴ مورد تنها چند نمونه محدود از آنها را شامل می شوند.

انواع تست DNA جنین در آزمایشگاه تهران لب + با قابلیت آزمایش در منزل

تهران لب به عنوان بهترین آزمایشگاه تهران برای تست DNA، علاوه بر ارائه آزمایش تشخیص هویت که رابطه پدر و فرزندی را مشخص میکند، به مادران باردار این امکان را میدهد تا با انجام طیف وسیعی از تست دی ان ای جنین، سلامت خود و فرزندشان را تا حد زیادی تعیین کنند.

به طور کلی دو نوع آزمایش اصلی پیش از تولد برای جلوگیری از اختلالات شایع قسمت قبل وجود دارد:

  1. آزمایش های غربالگری سلامت جنین که احتمال ابتلای جنین به برخی از اختلالات را به شما نشان میدهد. این مرحله اولیه آزمایشات است و درصورتی که نتایج بدست آمده مطلوب نباشد باید برای آزمایشات تشخیصی اقدام کنید. غربالگری ناقلی، سه ماهه اول، سه ماهه دوم، غربالگری ترکیبی و آزمایش NIPT مثال هایی از این آزمایشات هستند.
  2. آزمایشات تشخیصی که به بطور دقیق تر به شما میگوید آیا جنین دارای اختلال خاصی است یا خیر. این آزمایشات معمولا روی سلولهای جنین یا جفت انجام میشود و آمنیوسنتز و CVS رایج ترین تست های آن است.

* آزمایش غربالگری تعیین ناقلی

این آزمایش ها به مردان و زنانی که قصد فرزندآوری دارند، میگوید که دارای ژن های بیماری هستند یا خیر.

آزمایش غربالگری تعیین ناقلی (Genetic carrier screenings) را میتوانید قبل یا حین بارداری انجام دهید، اگرچه انجام آن قبل از بارداری بیشتر توصیه میشود چرا که ممکن است خود شما هیچ نشانه ای از بیماری نداشته باشید اما آن را فرزند خود منتقل کنید، که در این صورت شما یک ناقل هستید.

* آزمایش های غربالگری قبل از تولد

همانطور که گفتیم این آزمایشات غربالگری سلامت جنین، کمک میکنند تا احتمال ابتلای فرزندان به بیماریهای مختلف را مشخص کنیم و برای اینکار انواع مختلفی از تست ها وجود دارد که در ادامه به آنها میپردازیم.

۱.     استفاده از سونوگرافی

سونوگرافی یکی از ابتدایی ترین روش های بررسی بارداری است و مادران در این دوران معمولا چند بار آن را انجام میدهند. این آزمایش با استفاده از امواج صوتی فرکانس بالا (ultrasound) یک تصویر از جنین ایجاد میکند که برای موارد زیر استفاده میشود:

  • تائید بارداری و تعیین جنسیت
  • تائید ضربان قلب کودک
  • تشخیص تعداد کودک در رحم
  • تخمین زمان تولد
  • تعیین احتمالی و ابتدایی نقایصی مثل شکاف کام، مشکلات قلبی و سندرم داون

۲.    غربالگری ۳ ماهه اول

اولین تست غربالگری ژنتیکی سلامت جنین در سه ماه اول بارداری یعنی در هفته های ۱۱ و ۱۴ انجام صورت میگیرد که در آن دو آزمایش انجام میشود:

  • آزمایش خون برای تعیین غلظت، پروتئین ها و پلاسمای خون
  • سونوگرافی برای تعیین فضای پشت گردن جنین

توجه داشته باشید که این مهم ترین مرحله در مراحل مختلف آزمایش DNA جنین است و میتواند مشکلات کروموزومی مثل سندرم داون یا نوع دیگری از آنیوپلوئیدی (Aneuploid) را مشخص کند.

این تست تا حد زیادی شبیه به غربالگری چهارگانه (که در ادامه توضیح میدهیم) است، با این تفاوت که این تست امکان دیدن جنین شما را به پزشک میدهد و همچنین علائم کاذب در آن کمتر دیده میشوند.

۳.  آزمایش غربالگری ۳ ماهه دوم، چهارگانه یا کواد مارکر

غربالگری سه ماهه دوم یا غربالگری چهارگانه نوعی از آزمایش خون است که در هفته های ۱۵ تا ۲۰ انجام میشود.

این تست غربالگری میتواند مشکلات مغز و نخاع کودک که به آن نقص لوله عصبی هم گفته میشود و شامل اسپینا بیفیدا و آننسفالی است را مشخص کند. دقت این آزمایش و تشخیص وجود این اختلال در جنین برابر با ۷۵ الی ۸۰ درصد است.

علاوه بر آن میتوان اختلالات ژنتیکی مثل سندرم داون نیز با این آزمایش DNA جنین مشخص میشود. امکان تشخیص این سندرم در بانوان زیر ۳۵ سال تا ۷۵ درصد و برای سنین بالاتر تا ۸۰ درصد وجود دارد.

به این نکته توجه داشته باشید که این غربالگری میتواند میزان ابتلا به مشکلات مادرزادی را نشان دهد و اگر نتیجه آن نشان دهنده میزان خطر بالایی نسبت به میزان متوسط باشد، تست شما مثبت خواهد بود.

۴.    غربالگری ترکیبی

این امکان وجود دارد که نتایج مربوط به غربالگری سلامت جنین را با روش های مختلف ترکیب کرده و نتیجه دقیق تری به دست آورد. در صورتی که قصد انجام غربالگری ترکیبی را دارید، باید به این نکته توجه کنید که نتیجه نهایی معمولا تا سه ماهه دوم در دسترس نخواهد بود.

۵.   آزمایش NIPT یا بدون سلول

در این آزمایش DNA، مقدار کمی از دی ان ای جنین که فاقد سلول بوده و از جفت به جریان خون مادر آزاد میشود مورد بررسی قرار میگیرد. از این دی ان ای موجود در خون مادر میتوان برای غربالگری سندرم داون، پاتائو، ادوارد و بسیاری از مشکلات کروموزومی استفاده کرد.

این تست دی ان ای جنین با آغاز هفته دهم بارداری انجام میشود و در مدت زمان کوتاهی نتیجه آن آماده میشود.

توجه داشته باشید که در صورت مثبت بودن این آزمایش، پزشک به احتمال خیلی زیاد از شما میخواهد که آزمایش های تشخیصی CSV یا آمنیوسنتز را انجام دهید.

تهران لب به عنوان بهترین آزمایشگاه تهران برای آزمایش تشخیص هویت و تست DNA جنین، امکان انجام تمام این آزمایشات در منزل یا محل کار را نیز فراهم کرده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر کافیست با شماره ۱۶۵۰ برای استان تهران و ۸۸۷۰۹۹۷۰-۰۲۱ برای دیگر استان‌ها تماس بگیرید.

* تست های تشخیصی

از دیگر انواع آزمایش ژنتیک بارداری، تست های تشخیصی هستند که در صورت مثبت بودن تست های غربالگری سلامت مادر و جنین، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میشوند و میتوانند تا حد زیادی امکان وجود اختلالات را مشخص کنند.

۱.     آزمایش آمنیوسنتز

مرحله بعد از آزمایشات غربالگری که بخشی از آزمایش دی ان ای جنین هستند، آزمایشات تشخیصی هستند که برای تشخیص دقیق تر سلامت مادر و نوزاد استفاده میشوند.

در این تست، یک سوزن نازک از طریق دیواره شکم و به کمک تصاویر سونوگرافی وارد شکم رحم شده و مقدار کمی از مایع آمنیوتیک (Amniotic fluid) کیسه اطراف نوزاد برداشته میشود

نتیجه این آزمایش DNA بسیار با ارزش است چرا که علاوه بر اختلالات رایج که پیش تر اشاره شد، برای تشخیص موارد زیر هم استفاده میشود:

  • دیستروفی عضلانی
  • بیماری تای ساکس
  • سیستیک فیبروزیس
  • بیماری سلول داسی شکل
  • نقص لوله عصبی

۲.    آزمایش CSV

CSV یا Chorionic Villus Sampling یک روش جایگزین برای آمنیوسنتز می باشد که قبل از بارداری نیز امکان پذیر است.

در این تست یک نمونه بسیار کوچک از سلول ها که پرز کوریونی نام دارند برداشته میشود. این پرزها یک بخش کوچک از سلول جفت هستند که از تخم لقاح می یابد و دارای ژن های جنین است.

برای انجام این تست از یک سوزن باریک برای برداشتن این پرزها استفاده میشود و بررسی های کروموزومی روی آنها انجام میشود.

انجام تست های تشخیصی معمولا به یک مشاور ژنتیک نیاز دارد، خدمتی که بهترین آزمایشگاه تشخیص هویت
و تست دی ان ای جنین یعنی تهران لب آن را بصورت تلفنی ارائه میکند.

بهترین آزمایشگاه تهران برای انواع آزمایش ژنتیک بارداری

نحوه تماس با بهترین آزمایشگاه تهران برای انواع آزمایش ژنتیک بارداری

برای آزمایش دی ان ای جنین با شماره تلفن آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پزشکی تهران لب، ۱۶۵۰ برای استان تهران و ۸۸۷۰۹۹۷۰-۰۲۱ برای دیگر استان‌ها تماس بگیرید.

سلامت مادر و جنین مهم ترین مسئله افرادی است که قصد فرزندآوری دارند و اینکار بدون انجام آزمایش هایی که در این مقاله معرفی شدند امکان پذیر نیست.

تهران لب بهترین آزمایشگاه در تهران برای انجام تست دی ان ای جنین است و انواع خدمات آزمایش در منزل و محل کار را در اختیار مراجعین خود قرار میدهد که در این مقاله انواع آزمایش DNA ارائه شده توسط این آزمایشگاه را بررسی کردیم.

کد خبر: ۲۱۹٬۸۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهشید پناهی IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      2 0
      من برای آزمایش غربالگری 3 ماهگی رفتم تهران لب چون نزدیک خونه بود، انتظار نداشتم چنین آزمایشگاه مجهزی نزدیک خونمون باشه واقعا کارشون خوبه
      • تهران لب IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
        2 0
        سلام مهشید عزیز، خوشحالیم که تجربه خوبی از تهران لب داشتید??
    • هجت صابری IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      2 0
      سلام، ببخشید من یکمی اطلاعاتم درباره مسائل پیش از بارداری کم هست، خواستم بدونم چه بیماری هایی ممکن هست از سمت پدر به فرزند منتقل بشه؟ و اینکه با آزمایش DNA ناقلی میشه این بیماری هارو مشخص کرد؟
      • تهران لب IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
        2 0
        هجت صابری عزیز سلام به طور کلی بیماری هایی در مقاله اشاره شد، مثل سندروم داون، از پدر و مادر منتقل میشوند. و آزمایش ژنتیک قطعا تا حد زیادی ابتلا به این بیماری‌ها را بررسی میکند
    • آرشام پهلوان نشان IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      3 0
      سلام و ممنون از مقاله کاملتون، من دانشجوی داروسازی هستم و میخواهم به مادران توصیه کنم که حتما اگر داروی خاصی مصرف میکنند (بجز مسکن های رایج)، قبل از انجام آزمایش (هر آزمایشی) با پزشک مشورت کنند. در ضمن مصرف مکمل های دوران بارداری فراموش نشود.
    • شیما خداداد IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      2 0
      سلام وقت بخیر، ببخشید یه سوال از خانم دکتر یگانه اسحاق خانی داشتم، من چند وقت پیش برای آزمایش NIPT اومدم تهران لب و جواب آزمایشم مثبت بود، خواستم بدونم برای اطمینان بیشتر آزمایش CSV بهتره یا آزمایش آمنیوسنتز؟
      • تهران لب IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
        2 0
        سلام شیما عزیز، بهترین راه تماس با مجموعه (۱۶۵۰) و سوال از مشاوران هست تا راهکار تخصصی خدمتتون ارائه شود