۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۵
ضرورت تهیه و کاشت نهال‌های جنگلی گواهی‌شده
رییس کمیته علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت بیان کرد

ضرورت تهیه و کاشت نهال‌های جنگلی گواهی‌شده

رییس کمیته علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: برای اجرای اصولی این طرح باید به سمت تهیه و کاشت نهال‌های جنگلی گواهی‌شده و شناسنامه‌دار حرکت کنیم.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علی علیزاده با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های این کمیته علمی، تهیه بهترین نهال است که برای این کار باید بهترین بذر آماده شود افزود: بذر هر گونه مرتعی و جنگلی باید از محوطه‌های بذری که موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع مشخص کرده جمع‌آوری و به صورت اصولی کشت شود.

رییس کمیته علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اظهارداشت: باید به سمت نهال‌های جنگلی گواهی شده به لحاظ سلامت ظاهری و ژنتیکی برویم و در این زمینه با موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در تعامل هستیم تا استانداردهای لازم برای نهال‌های جنگلی نوشته شود.

وی بر اجرای اصولی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تاکید و تصریح کرد: ما باید به تناسب هر منطقه، نهال‌کاری کنیم و بهترین نهال‌ها، نهال‌های بومی هر منطقه هستند.

علیزاده با اشاره به اینکه شاخص ما برای ارزیابی این طرح صرفا تولید نهال نیست، بلکه تعداد نهال‌هایی است که پس از دو سال کاشت در اراضی، مستقر شوند گفت: تاکید این کمیته علمی این است که عرصه‌های کاشت نهال‌ها باید علمی تعیین شوند و ما به دنبال تغییر اکوسیستم‌ها نیستیم.

وی تصریح کرد: ما در اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت به دنبال این نیستیم که برای مثال عرصه‌های مرتعی را به جنگل تبدیل کنیم و اگر در بیابان نهال‌کاری می‌شود باید با هدف مشخص همچون مقابله با کانون‌های گرد و غبار یا تثبیت شن باشد.

رییس کمیته علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اظهارداشت: در این طرح پیش از آن که به دنبال توسعه درختکاری باشیم باید اکوسیستم‌ها را حفظ کنیم.

وی درباره آب مصرفی نهال‌های کاشته شده در این طرح گفت: در این طرح، توسعه درختکاری نباید لطمه‌ای به آب کشور بزند، بنابراین باید از آب‌های نامتعارف، آب باران یا آب سبز، آب شور و دریا استفاده شود و البته برای استقرار نهال، یک یا دو بار آبیاری مانعی ندارد و قابل توجیه است.

وی با بیان این که اصل کاشت یک میلیارد درخت باید به امنیت غذایی کمک کند، تصریح کرد: عرصه‌هایی که به کاشت محصولات زراعی و گیاهان دارویی اختصاص دارد نباید به سمت کاشت نهال‌های جنگلی سوق داده شود.

علیزاده گفت: برای کاشت اصولی نهال‌های جنگلی، این کمیته علمی پنج بروشور تهیه کرده که چاپ شده با این موضوعات که چرا بکاریم، چه بکاریم، کجا بکاریم، چگونه بکاریم و چگونه نگهداری کنیم.

وی افزود: این بروشورها در سطح استان‌های کشور توسط کارشناسان منابع طبیعی و بخش خصوصی که با طرح کاشت یک میلیارد درخت مشارکت دارند، توزیع می‌شود.

رییس کمیته علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اضافه کرد: ۱۵ تا ۱۶ بروشور دیگر برای اجرای این طرح در حال چاپ و تعدادی در حال تهیه است.

کد خبر: ۲۱۹٬۶۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha